۰ نفر

رئیس اتاق چین در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

افزایش فشار تحریم با افت قیمت نفت جدی‌تر خواهد شد/ کاهش واردات نفت چین در دو ماه ابتدایی٢٠٢٠

۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۲۲
کد خبر: 430432
افزایش فشار تحریم با افت قیمت نفت جدی‌تر خواهد شد/ کاهش واردات نفت چین در دو ماه ابتدایی٢٠٢٠

باوجود اعلام برخی آمارها از افزایش واردات نفت چین از عربستان و روسیه در دوماه ابتدایی سال جاری میلادی، کارشناسان معتقدند به دلیل درگیری شدید چین با شیوع کرونا در مدت مذکور، افزایش واردات نفت چین پذیرفتنی نیست.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ هفته گذشته آماری از واردات نفت چین از هشت کشور اصلی تامین کننده این ماده منتشر شد که بر اساس آن عربستان و روسیه در دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی به ترتیب، ٢۶ و ١١ درصد رشد صادرات نفت به این کشور را به ثبت رسانده‌اند. از سویی دیگر در این گزارش آمده که فروش نفت ایران به چین در مدت مذکور افت ٨١ درصدی داشته است.

در این رابطه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: به نظر می‌رسد آمار اعلامی از سوی رویترز چندان قابل اتکا نباشد. چرا که سوال اساسی اینجاست که در دوماه ابتدایی سال جاری میلادی که چین به شدت درگیر شیوع کرونا بود و بیشترین میزان کاهش تقاضای نفت را داشت، چطور می شود عربستان در این دو ماه ٢۶ درصد افزایش صادرات نفت به این کشور را داشته باشد؟

حریری در ادامه گفت: فعلا نمی توان به گفته ها و اعدام و ارقام اعلامی از سوی خبرگزاری‌ها در خصوص واردات نفت چین در دو ماهه ابتدایی سال جاری میلادی اتکا کرد و باید منتظر شد تا آمار از سوی سازمان های ذیربط جهانی اعلام شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: باید این موضوع را در نظر گرفت که از ابتدای سال جاری میلادی و همزمان به شیوع کرونا، حمل و نقل و به تبع آن مصرف انرژی در دنیا به شدت کاهش یافته و همین موضوع سبب افت اساسی قیمت نفت شده است. نکته دیگر اینکه شیوع بیماری در آن دو ماه بیش از همه جا در چین مصداق داشته و هنوز هم پروازها و خطوط حمل و نقلی این کشور به حالت سابق بازنگشته است. پس چطور می‌توان انتظار داشت این کشور در زمان اوج بیماری، واردات نفت خود را افزایش داده باشد.؟

وی همچنین درخصوص افت صادرات نفت ایران به چین نیز گفت: پس از برجام که گشایشی در صادرات نفت داشتیم، بیشترین میزان فروش نفت به چین تقریبا برابر با روزانه ۵٨٠ هزار بشکه بوده است که در سال گذشته به ٢۶٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت. اما در حال حاضر به دلیل تحریم ها و عدم دسترسی به آمار فروش نفت، آمار و ارقام قابل اتکایی وجود ندارد چراکه هم در بازار رسمی و هم غیر رسمی در حال فروش نفت هستیم.

حریری در  مورد آینده فروش نفت ایران به چین در پی ترمیم روابط گفت: بحث فروش نفت ایران و محدودیت های که آمریکا بر آن وضع کرده بسیار گسترده بوده و در صورت شکستن تحریم از سوی شرکت یا فردی، تحریم آمریکا به صورت زنجیری شامل شرکت‌های زیرمجموعه نیز می‌شود. از این رو خریدن نفت از ایران از سوی شرکت ها و اشخاص خارجی، ریسک بالایی را می طلبند. وی افزود: قاعدتاً زمانی که قیمت نفت بالا باشد، شرکت‌هایی پیدا می شوند که به جهت تخفیف هایی  که می‌گیرند حاضر می شوند ریسک خرید نفت ایران را قبول کنند. اما زمانیکه نفت ارزان می شود، میزان منفعت و تخفیف خریداران نفت ایران کاهش یافته و کمتر کسی حاضر به پذیرش ریسک خرید نفت در شرایط فعلی می‌شود. 

وی تاکید کرد: متاسفانه با کاهش قیمت نفت، فشار تحریم بر ایران افزایش خواهد یافت چرا که با افت قیمت نفت، مزیت ها و یا تخفیفاتی که ایران می توانست به خریداران نفت بدهد از بین می رود. باید توجه داشت که بسیاری از شرکت های نفتی بزرگ چین، معاملات گسترده ای را با آمریکا داشته و یا سهامشان در بورس این کشور داد ‌و ستد می شود و یا مشتریان آمریکایی در حوزه خدمات فنی دارند. در نتیجه نمی‌توان توقع داشت در زمان تحریم، این شرکت منافع خود در بازار آمریکا را نادیده گرفته و به سمت خرید نفت از ایران بیایند.

حریری در پایان گفت: خیلی نمی توان امیدوار بود که با بهبود روابط چین و ایران نیز سطح صادرات نفت به این کشور افزایش یابد. یعنی تا زمانی که تحریم و عامل ایجاد تحریم وجود داشته باشد نمی توان به فروش نفت ایران چندان دل خوش کرد. باید مشکل تحریم به صورت ریشه‌ای برطرف شود و با تحریم کننده مقابله کنیم.