۰ نفر

عضو کمیسیون تلفیق در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

عدم الزام دولت به عرضه نفت در بورس انرژی/ تهاتر بدهی بانکی با نفت خام

۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۰:۵۹
کد خبر: 422188
عدم الزام دولت به عرضه نفت در بورس انرژی/ تهاتر بدهی بانکی با نفت خام

در پی حذف بند ۴و ۵تبصره یک بودجه سال ٩٩، دولت دیگر مکلف به عرضه ماهانه دومیلیون بشکه نفت خام سنگین، سبک و میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی نبوده و تنها به منظور تسویه بدهکاری شرکت ملی نفت با بانک های عامل می‌تواند نفت خام در اختیارشان قرار دهد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در بند یک بودجه سال ٩٨ شرکت ملی نفت ایران مکلف به عرضه منظم و ماهانه نفت خام سنگین، سبک و میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی بود. اما به نظر می رسد تجربیات عرضه های سال ۹۸ و عدم توفیق در این عرضه ها و نبود مشتری برای نفت خام در بورس انرژی با توجه به شرایط کشور، سبب شد تا قانون‌گذار این تکلیف را از دوش دولت بردارد. ولی به اعتقاد کارشناسان بازار، این حذف به مثابه پاک کردن صورت مسئله بوده و دردی را درمان نمی کند.

در این رابطه محمد حسینی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بند چهار و پنج تبصره بودجه که مربوط به الزام شرکت ملی نفت در عرضه ماهانه دو میلیون بشکه نفت خام سنگین، دو میلیون بشکه نفت خام سبک و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی بود در بودجه سال ٩٩ حذف شده است.

وی در ادامه افزود: اما بند شش به این تبصره اضافه شده مبنی بر اینکه «به شرکت ملی نفت ایران اجازه داده می‌شود درصورت درخواست بانک ملت و سپه تا سقف مطالبات ارزی سررسید شده آن ها از شرکت مذکور و خارج از سقف مبلغ مندرج در این قانون مشروطه به تامین سهم ٢٠ درصد صندوق توسعه ملی و کسر سهم ١۴.۵ درصد وزارت نفت اقدام نماید.»

حسینی در توضیح این بند جدید گفت: از آنجاکه شرکت ملی نفت به بانک سپه و ملت بدهکار است، قانون به این شرکت اجازه داده به میزان بدهی بانک های عامل، نفت خام تحویل‌شان دهد.

این نماینده عضو کمیسیون تلفیق در پایان بیان داشت: با حذف بندهای ۴ و ۵  وزارت نفت دیگر تکلیف قانونی در مورد عرضه منظم نفت خام در بورس انرژی نخواهد داشت.

a6891b73-f440-4379-88cd-a32191a224a8