۰ نفر

اختلال امدادرسانی به ۱۲۰ هزار سیل زده در چابهار

۲۴ دی ۱۳۹۸، ۹:۴۶
کد خبر: 409519
 اختلال امدادرسانی به ۱۲۰ هزار سیل زده در چابهار

نبود جاده دسترسی مناسب کار امدادرسانی و رساندن کمک های مردمی به بیش از ۱۲۰ هزار سیل زده در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ روستای چابهار در محدوده دشتیاری، بخش های مرکزی و پلان و قسمتی از بخش تلنگ قصرقند را مختل کرده و صدها کامیون و خودروی سبک در انتظار بازگشایی راه برای رساندن کمک به سیل‌زدگان نیازمند هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، از مناطق سیل زده چابهار هم اینک صدها دستگاه خودروی سبک و شاسی بلند و لندکروز حامل کمکها و نیروهای مردمی به علت شکسته شدن بیش از ۱۰ دهنه پل در محدوده روستاهای عورکی و تخریب راه صدها روستای سیل زده چابهار در انتظار یافتن مسیری برای رسیدن به نقاط سیل زده و امدادرسانی به مردم گرفتار در سیلاب هستند.

مهمترین نیازهای اساسی مردم هم اینک موادغذایی، آب معدنی، لوازم خانگی نظیر موکت و پتو و لباس گرم است که جا دارد هموطنان برای ارسال کمک و مسوولان برای بازگشایی راههای روستایی، وصل برق، آنتن دهی تلفن و برقراری اینترنت اقدامهای لازم را انجام دهند تا نیروهای امدادی و مردم بتوانند با سیل زدگان ارتباط برقرار کرده و ضمن توزیع اقلام مورد نیاز از احوال یکدیگر مطلع شوند.

به گفته مردم برخی مناطق سیل زده هنوز برای وصل شدن برق، آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت و بازگشایی راه اقداماتی صورت نگرفته و برای بازگشایی راه عورکی و تلنگ هیچ ماشین آلات دولتی در محل حضور نداشته و مردم بیش از ۷۰ روستا در منطقه بزرگ عورکی و تلنگ در پشت سیلاب مانده و چشم انتظار کمک های جمع آوری شده خیران بومی چابهار و سایر مناطق همجوار و استانهای کشور هستند.

شه بخش توحیدی یکی از سیل زدگان اظهار داشت: مسوولان مدعی که فقط لحظات اندکی در برخی مناطق دیده شده و چند عکس می گیرند و منتشر می کنند و می گویند در حال امدادرسانی هستند، کجایند؟ چرا هیچ ماشین آلات دولتی از وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگانها در منطقه عورکی و سایر مناطق سیل زده دشتیاری دیده نمی شود و مردم مجبور شدند یک دستگاه لودر با هزینه و همت یک نفر شخصی و بومی برای بازگشایی مسیر اقدام کنند که انهم به علت گستردگی خرابی ها توان ترمیم تمام جاده ها را ندارد.

وی با اشاره به اینکه ستاد بحران اقداماتی انجام نداده است، بیان کرد: جای تاسف است که صدها کامیون و خودروی سبک وانت شخصی در انتظار بازگشایی مسیر برای رساندن به کمک ها مردمی به سیل زدگان هستند اما نه تنها از کمک های مسوولان خبری نیست بلکه می گویند اوضاع خوب است همین شعارها مانع امدادرسانی هموطنان خیر ایران اسلامی به سیل زدگان شده است.

یونس جدگال نیز اظهار داشت: از پنج روز پیش تاکنون هیچ امدادرسانی و کمک قابل توجهی که بتوان دلخوش بود از سوی دولت به سیل زدگان دشتیاری و به ویژه در منطقه عورکی، تلنگ، کلانی و دلگان های شیحان انجام نشده است و این مردم هستند که به صورت خودجوش برای امدادرسانی و جمع آوری آب معدنی، پتو، لباس گرم، موکت و آذوقه اقدام و بعد با هزینه و خودروهای شخصی به روستاهای مختلف ارسال کرده اند و تنها وظیفه مسوولان که ایجاد راه دسترسی پس از فروکش کردن سیل است این هم انجام نشده و جای تاسف است که مردم بعد از پنج روز تنها یک بالگرد را در مناطق سیل زده مشاهده کردند.

داود جودا نیز اظهار داشت: یک شبانه روز در بالای درختان گرفتار سیلاب بودم حتی با چندین نفر و دستگاه مسوول تماس گرفته ام ولی کسی به دادم نرسیده که بعد خودم با کم شدن آب و عبور از رودخانه و اراضی گل آلود کشاورزی به روستای همجوار رسیده و با مرگ فاصله کمی داشتم.

وی گفت: در محدوده دهها روستای عورکی پل گرگروها شکسته است یک قایق شخصی در حال جابجایی مردم سیل زده و بیماران است.

عبدالله کتری نیز اظهار داشت: در یک شبانه روز به همت مردم همین طایفه بیش از ۶۰ میلیون تومان وجه نقد جمع آوری و ۱۲ خودرو اقلام ضروری نظیر موادغذایی، پتو، آب معدنی، کنسرو و سایر نیازهای سیل زدگان را خریداری و به صورت خودجوش و با فراخوان کمک به مردم به این منطقه آمده ایم ولی نبود راه دسترسی مانع امدارسانی به مردم شده که نیاز است پل های پیش ساخته و لوله های بزرگ در مسیر آب گذاشته و صدها دستگاه ماشین آلات راهسازی به مناطق سیل زده چابهار اعزام و در اقدام جهادی تمامی راههای تخریب شده ترمیم و بازسازی شوند.

نماینده شوراهای اسلامی استان سیستان وبلوچستان در شورایعالی کشور و عضو شورای اسلامی بخش پلان چابهار نیز اظهار داشت: راه های زمینی و پل و جاده ها با ابنیه ضعیف و شنی تخریب شده و هم اینک امدادرسانی تنها با قایق و بالگرد امکانپذیر است و بعد از گذشت چند روز از سیل و بارندگی ها تنها بالگرد موجود برای امدادرسانی به بیش از ۳۰۰ روستای گرفتار در سیل فقط در چند روستا حضور پیدا کرده و کمک ناچیزی ارائه کرده است.

شه‌بخش گرگیج افزود: مسوولان پایتخت نشین بعد از گذشت پنج روز حتی یک دستگاه ماشین آلات سنگین از سایر نقاط کشور اعزام نکرده اند و چرا آمار نمی دهند که چقدر به مردم امدادرسانی و نیاز چند سیل زده تامین شده است، آنوقت خواهیم فهمید که ۹۹ درصد کمک های انجام شده مردمی و توسط خیران و اهالی منطقه بزرگ دشتیاری و همت سایر شهرستانهای همجوار استان سیستان و بلوچستان و شهرهای مختلف ایران اسلامی است.

وی تصریح کرد: مهمترین ترین و اصلی ترین نیاز مردم بازگشایی راهها است. 

وی گفت: در چند روز گذشته خود مردم از قبل پیش بینی سیل و مسدود شدن راهها را می کردند و ذخیره مواد غذایی را داشته اند و باید رسانه ها اعلام کنند کم کم با گذشت زمان و تمام شدن موادغذایی و نبود راه دسترسی شاهد بحران و مشکلات جبران ناپذیری خواهیم بود که دست یاری به سوی مسوولان استانی و کشوری دراز کرده و خواهان مساعدت ویژه برای بازگشایی همه راههای روستایی مناطق سیل زده چابهار هستیم.

مسوولان اپراتورهای تلفن همراه با احساسات مردم بازی می کنند

عضو شورای اسلامی بخش پلان چابهار بیان کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید فکری اساسی برای تامین باتری های دکل های تلفن همراه کند تا با قطعی برق شاهد قطعی تلفن نباشیم پیشنهاد می شود به جای رایگان کردن هزینه مکالمات باطری برای دکل ها خریداری شود تا مردم بتوانند در مواقع بحران درخواست کمک کنند.

خان محمد جدگال نیز اظهار داشت: مسوولان در مصاحبه ها گفته اند که بیش از ۴۰ قایق و چندین کامیون کمک را برای امدادرسانی به مناطق سیل زده اعزام کرده ایم باید این را بگویم که قایق از مردم صیاد این منطقه است و بصورت خودجوش خودشان به مناطق آمده و در حال امدادرسانی به مردم هستند و مسوولان دست اندرکار حتی سوخت قایق ها و یا جلیقه نجات را تقبل نکرده اند چه برسد که به تامین قایق اقدام کنند.

بخشدار پلان چابهار نیز اظهار داشت: در طول روزهای گذشته تنها  ۲ کامیون حدود ۱۵ تنی لوازم ضروری نظیر موادغذایی کنسرو، ۱۰ تخته چادر و چند پتو از سوی هلال احمر را در چند روستای سیل زده توزیع کرده ایم و دیگر هیچ کمکی به این منطقه سیل زده ارسال نشده و همه موارد با تلاش خیران و مردم استان و کشور انجام شده که جا دارد از تلاش آنها قدردانی شود.

مهرداد آرام افزود: بخش پلان دارای بیش از ۱۸۰ روستا با جمعیت ۳۵ هزار نفر است که ۳۰ روستا در حد خیلی کم امدادرسانی شده و راه پنج روستا به کلی قطع و نیاز است ماشین آلات سنگین راهسازی به منطقه اعزام شوند تا شاهد بازگشایی و امدارسانی به مردم گرفتار در سیلاب باشیم.

وی ادامه داد: ۱۸ روستا در محاصره سیل هستند و برق برخی نقاط وصل شده ولی تلفن شدیدا دچار اختلال است و آنتن دهی بشدت ضعیف و اینترنت در بیشتر نقاط نیز قطع است.

بخشدار دشتیاری نیز  اظهار داشت: متاسفانه یک بالگرد برای تمامی ۳۰۰ روستای سیل زده اعزام شده که نارضایتی های مردم از خدمات رسانی خیلی بالاست و اگر مسوولان به ستاد مرکزی مدیریت بحران در دهیاری روستای نوبندیان مراجعه کنند خواهند دید که هزاران نفر سیل زده از بیش از دهها روستا درخواست جابجایی هوایی بیماران را دارند.

جمشید سارانی افزود: به صورت شبانه روزی در حال امدادرسانی در حد توان بخش و شهرستان چابهار هستیم و برای انجام خدمات مطلوب و نجات جان مردم از سیلاب همت و اراده ملی و حضور مسوولان کشوری همراه با تجهیزات و امکانات روز و به ویژه اعزام صدها ماشین آلات سنگین راهسازی است.

وی گفت: شخصا برخی نقاط روستایی را به صورت هوایی و یا زمینی بازدید کرده ام و باید اعلام کنم نیاز ضروری مردم بازگشایی راههای روستایی تخریب شده و ترمیم پل های شکسته شده است این یک مورد اگر به قید فوریت انجام شود قطعا خود مردم نوعدوست ایران اسلامی ورود و نیازهای مردم سیل زده را تامین می کنند.

بخشدار دشتیاری ادامه داد: مردم با توجه به حجم خسارت ها و ویرانی ها از خدمات رسانی مطلوب رضایت ندارند و باید بیش از اینها سیل و حجم بالای خسارت ها توسط رسانه ها انعکاس پیدا کند تا با ارسال کمک های فراوان شاهد کاهش درد و رنج مردم باشیم.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: سیل بیش از ۳۵۰ روستا از مجموع ۴۳۸ روستای چابهار را درگیر کرده است و به دلیل حجم بالای سیلاب رودخانه های باهوکلات و کاجو و سرریز سدهای پیشین و زیردان موجب تخریب جاده های مواصلاتی، پل ها، آبگرفتی معابر و خانه ها، نفوذ آب در واحدهای مسکونی مردم شده است.

رحمدل بامری افزود: خدمات رسانی در حال انجام است اما برای رسیدن به شرایط مطلوب عزم و اراده ملی را می طلبد تا با ارسال ماشین آلات سنگین و کمک های بیشتر رسیدگی به حل مشکلات مردم گرفتار در سیلاب کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: درخواست اعزام بالگرد و کمک های امدادی و موادغذایی و ماشین آلات سنگین را داریم و امیدواریم با تلاش ها و پیگیری هایی که انجام شده بتوانیم بخشی از مشکلات مردم را مرتفع کنیم.