۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پرواز طلای سیاه درپی عملیات انتقام سخت/ نفت در بیشترین قیمت ٨ماه اخیر ایستاد

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۹:۴۹
کد خبر: 408035
پرواز طلای سیاه درپی عملیات انتقام سخت/ نفت در بیشترین قیمت ٨ماه اخیر ایستاد

قیمت نفت برنت درپی حمله موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق با رشد ۴.۵ درصدی و رسیدن به بالای ٧١ دلار در بیشترین قیمت هشت ماه اخیر خود ایستاد.

اقتصادآنلاین- مریم علیزاده؛ سرانجام زمان انتقام سخت فرا رسید و در پی اولین پرده از این عملیات، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکایی در عراق هدف موشک باران نیروی سپاه ایران قرار گرفت. این حمله تاثیرات بسزایی در بازارهای مالی جهانی تاکنون گذاشته است. از جمله شاخص سهام بورس توکیو که با کاهش حدود ۲.۵ درصدی مواجه شد.

 دراین بین قیمت هر بشکه نفت برنت با رشد ۴.۵ درصدی به رقم ۷۲ دلار نزدیک شد. در نتیجه سقف ۸ ماهه قیمت نفت برنت پس از ١٩ ماه (می سال گذشته) شکسته شد. هم اکنون هر بشکه نفت به برنت در محدوده ۶۹ دلار و ۲۰ سنت معامله می‌شود.

شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدیت نیز با رشد قابل توجه به محدوده ۶۵ دلار و ۵۱ سنت افزایش یافت اما در حال حاضر با افت ۲ دلاری به محدوده ۶٣ دلار و ۴۹ سنت کاهش یافته است.

WhatsApp Image 2020-01-08 at 9.01.03 AM

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام‌کرد ده‌ها موشک‌ در انتقام‌از ترور قاسم‌سلیمانی، سپهبد شهید به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق و پایگاهی در اربیل که نیروهای آمریکایی در آن قرار دارد مورد اصابت قرار داده است.همچنین سپاه در این بیانیه تاکید کرده که اگر کشوری به حمله دوباره آمریکا کمک کند، باز هدف موشک‌ها قرار خواهد گرفت.  طبق اعلام منابع خبری در این موشک‌باران، دست‌کم ۸۰ نیروی آمریکایی کشته‌شده‌اند اما هنوز این آمار تایید نشده است.این درحالی‌ست که وزارت دفاع آمریکا تایید کرد که ۱۲موشک بالستیک سپاه به این دو پایگاه اصابت کرده است. همچنین طبق گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، چندین هواپیمای آمریکایی در این پایگاه نابود شده‌اند.

لازم به ذکر است موشک‌ها از پایگاه‌هایی در لرستان و کرمانشاه پرتاب‌شده است.

از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا که قرار بود نشست خبری داشته‌باشد با تعویق زمان آن، ضمن یک توییت اعلام کرد همه‌چیز خوب است و فعلا در حال بررسی تلفات و خسارت‌های احتمالی هستیم و فردا بیانیه‌ای می‌دهد.

اما وزیر امورخارجه کشورمان هم در توییتی اعلام کرد که ایران بنابر ماده ۵۱ منشور سازمان ملل و قاعده دفاع مشروع، حمله‌ای متناسب‌کرده به همان پایگاهی‌که در ترور قاسم‌سلیمانی از آن استفاده‌شده ‌بود.

WhatsApp Image 2020-01-08 at 9.01.14 AM