۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برنده اصلی اوپک ۱۷۷/ نقش غیر اوپکی‌ها پُررنگ‌تر شد

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۹:۴۲
کد خبر: 399934
برنده اصلی اوپک ۱۷۷/ نقش غیر اوپکی‌ها پُررنگ‌تر شد

بازهم به دلیل عرضه افسارگریخته نفت شیل آمریکا در بازارهای جهانی، اوپک پلاس بطور رسمی ۵۰۰ هزار بشکه نفت دیگر خود را از بازار خارج خواهد کرد و به این ترتیب میدان برای یکه‌تازی نفت شیل آمریکا فراخ‌تر خواهد شد.

اقتصادآنلاین- بهروز طاهری؛ پس ازدو روز مذاکرات به ظاهر فشرده نفتی در وین، کشورهای عضو اوپک پلاس به توافق رسیدند تا از اول ژانویه ۲۰۲۰ بطور رسمی یک میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه نفت را از بازارهای جهانی خارج کنند. اما به دلیل پایبندی ۱۴۲ درصدی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه‌ای که در نشست ۱۷۵ به تصویب رسید، عملا شاهد کاهش عرضه ۱.۷ میلیون بشکه‌ای از سوی اوپک پلاس بودیم. در نتیجه به تعبیر برخی رسانه‌ها، این کاهش کاغذی تولید که در نشست ۱۷۷ به تصویب رسید، دردی از عرضه افسارگریخته نفت را درمان نخواهد کرد. تنها دستاورد این نشست، فراهم شدن زمینه حضور حداکثری برای نفت آمریکا در عرصه بین‌المللی بود.

اما عربستان که تا پیش از این به تنهایی ۴۰۰ هزار بشکه روزانه از تولید خود کاسته بود، با این توافق عملا بار این کاهش را بر روی دوش سایر اعضا از جمله عراق انداخت. البته تجربه دوره‌های پیشین نشان می‌دهد که بعید است عراق نیز به تعهد کاهش تولید پایبند باشد. گفتنی است در ادامه نشست اوپک‌پلاس در روز جمعه که قیمت نفت وارد کانال نزولی شد، وزیر جدید انرژی عربستان مجددا اعلام کرد حاضر است بصورت داوطلبانه به کاهش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز ادامه دهد که این موضوع سبب جهش قیمت نفت به بالای ۶۴ دلار شد.

از سوی دیگر همانطور که در تحلیل‌های گذشته نیز تاکید شد، نقش بازی‌سازی اوپک در تعیین قیمت نفت به شدت کاهش یافته و اگر هم بازارها اندک توجهی به توافقات اوپک می‌کنند به دلیل همراهی روسیه با اوپک است. نباید دور از توجه باشد که روسیه با سرعتی مشابه آمریکا درحال تولید‌ نفت بوده و اگر هم با اوپک سر یک میز می‌نشید به دلیل حمایت از قیمتی است که برای صنعت نفت کشورش مقرون به صرفه است.

اما دو‌خبر دیگر از این نشست ۱۷۷ اوپک مورد توجه بود. نخست اینکه در این نشست محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر را به عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک در سال آینده میلادی و دیامانتینو پدرو آزودو، وزیر منابع معدنی و نفت آنگولا به عنوان نایب رئیس این اجلاس برگزیده شدند.

این نشست همچنین حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک را به عنوان رئیس علی‌البدل این هیئت انتخاب کرد.

همچنین مقرر شد نشست آینده کمیته وزارتی نظارت اوپک و غیراوپک در هفته نخست ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی و سپس نشست فوق‌العاده اوپک در پنجم مارس در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود. همچنین نشست عادی بعدی اوپک در نهم ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار خواهد شد.

تصویر بیانه پایانی اجلاس اوپک پلاس

WhatsApp Image 2019-12-07 at 9.35.57 AM