۰ نفر

چرا افراد فاقد خودرو یارانه بنزین بیشتری نسبت به مالکان خودرو می‌گیرند؟

۵ آذر ۱۳۹۸، ۹:۵۵
کد خبر: 397400
چرا افراد فاقد خودرو یارانه بنزین بیشتری نسبت به مالکان خودرو می‌گیرند؟

به‌نظر می‌رسد در طرح هدفمندی یارانه بنزین، برخی موضوعات کلیدی مغفول مانده و عدم توجه به‌آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بروز بی‌عدالتی‌ها در خلال توزیع یارانه کمک معیشتی در میان افراد جامعه شود.

درحالی که یکی از دلایل طرح سهمیه‌بندی بنزین و باز توزیع عواید آن تغییر نرخ در قالب یارانه معیشتی و حرکت به سوی عدالت اجتماعی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه و مجموعه دولت عنوان شده می‌شود که چند نکته در این بحث مورد توجه قرار نگرفته است:

طبق اظهارنظر مجریان طرح معیشتی، تنها نیمی از جمعیت کشور صاحب خودرو هستند و با همین موضوع طرح هدفمندی یارانه بنزین را توجیه می‌کنند. اما این سوال را پاسخ نمی‌دهند که نقش عوارضی که مالکان خودرو بطور سالیانه پرداخت می‌کنند چیست و چرا این مبالغ از مالکان خودرو دریافت می‌شود؟

در کلان‌شهرهای کشور بویژه تهران، سال‌های متمادی است که مالکان خودرو با محدودیت تردد در محدوده طرح ترافیک مواجه هستند و برای تردد در این مناطق علاوه بر عوارض سالیانه خودرو، عوارض ورود به طرح را نیز پرداخت می‌کنند.

هموار ظرفیت محدود حمل و نقل عمومی یکی از موضوعات چالش‌برانگیزی است که دلیل اصلی تمایل افراد به استفاده از خودروی شخصی محسوب می‌شود. از این رو این سیستم حمل و نقل که با منابع آزاد شده از هدفمندی یارانه‌ها  در آن سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، بازهم عایدی می‌کنم برای افرادی است که خودرو ندارند و از سوبسیدهای حمل و نقل عمومی به نسبت افرادی که خودرو دارند، بیشتر بهره‌مند می‌شوند. این در حالیست که مالکان خودرو در طول سال انواع و اقسام عوارض را برای خودروهای شخصی پرداخت می‌کنند. حال سوال اینجاست که چرا باید بخشی از مالکان خودرو با وجود پرداخت عوارض متعدد از دریافت یارانه معیشتی محروم شوند؟!

* کارشناس انرژی