۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انتشار اولین گزارش ملی سیلاب/ ریشه‌یابی علت وقوع سیل در 4استان

۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۶
کد خبر: 388902
انتشار اولین گزارش ملی سیلاب/ ریشه‌یابی علت وقوع سیل در 4استان

سرانجام پس از 6 ماه انتظار، اولین گزارش ملی سیلاب توسط کمیته ای که از سوی ریاست جمهوری برای بررسی دلایل بروز این بلای طبیعی مشخص شده بود، منتشر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در هفته گذشته کمیته بررسی و تدوین گزارش ملی سیلاب به ریاست رئیس دانشگاه تهران و رئیس هیأت ویژۀ گزارش ملی سیل آب ها گزارش اولیه خود در خصوص دلایل رخداد این بلای طبیعی ارائه کرد.

گفتنی است در سیل فروردین ماه سال جاری،  در حدود 200 شهر و 4300 روستا در 25 استان کشور تحت تأثیر سیلاب ها قرار گرفتند؛ نزدیک به 80 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند؛ بین 100-30 درصد ساکنان بیش از 350 روستا و برخی از شهرها تخلیه شدند و 400 هزار نفر به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

اما آنچه در سیلاب های مزبور رخ داد، مسائل و پرسش های زیادی را در زمینۀ موضوعاتی همچون علت بارش ها و ارتباط آن با تغییر اقلیم؛ چگونگی پیشبینی ها و هشدارهای سیل؛ نقش و عملکرد سدها؛ مدیریت حریم و بستر رودخانه ها و وضعیت آموزش مدیریت ریسک و شرایط اضطراری در سازمانهای متولی مدیریت سیل مطرح می کند.

 به عبارت دیگر، این پرسش مطرح می شود که پیش از وقوع سیلاب های اسفند و فروردین گذشته تا چه حد آماده بودیم، چگونه عمل کردیم، چه نارسایی ها و زمینه های بهبودی وجود دارد، چگونه می توان این تهدید را به فرصت بدل کرد، درس آموخته های سیلاب های اخیر چیست و چه راهکارهایی برای ارتقای سطح تاب آوری کشور در مقابل سیلاب ها پیشنهاد می شود. بررسی کارشناسانه و بیطرفانۀ ابعاد مختلف تجربۀ سیلاب های اخیر و یادگیری از آنچه گذشت برای عمل در آینده، وظیفه ای بود که در 27 فروردین 1398 براساس حکمی از طرف رئیس جمهور  بر عهدۀ «هیأت ویژۀ گزارش ملی سیلاب ها» قرار داده شد.

برای دریافت متن کامل گزارش برای درک بیشتر پرسش های مطرح شده کلیک کنید.