۰ نفر

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به اقتصادآنلاین؛

بکارگیری حداکثر مشوق‌ها برای تخفیف نرخ خوراک/ افتتاح ۶طرح تأمین خوراک در 4سال آینده

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۳۷
کد خبر: 381114
بکارگیری حداکثر مشوق‌ها برای تخفیف نرخ خوراک/ افتتاح ۶طرح تأمین خوراک در 4سال آینده

نرخ خوراک طبق چارچوب تعیین شده قانونی به واحدهای پتروشیمی ابلاغ می شود که البته وجود مشوق ها، تخفیفاتی را برای این واحدها به همراه خواهد داشت اما محدودیت در تامین خوراک واحدهای خوراک مایع بیشتر از گازی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی طی نشست خبری روز جاری با تاکید بر اهمیت صنعت پتروشیمی گفت: در نگاه کلان، پتروشیمی یک حجم وسیعی از بنگاه‌های اقتصادی نیست بلکه یک نظام اقتصادی است  در نتیجه تاثیرگذار آن بر شاکله اقتصاد کشور اجتناب ناپذیر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص اعتراض واحدهای پتروشیمی نسبت به گرانی نرخ خوراک گفت: ما در یک دامنه مشخصی که قانون تکلیف کرده است نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی را تعیین می کنیم. اما برای تامین حجمی خوراک، برنامه ریزی های کلان انجام شده است و هیچ نگرانی بابت تامین خوراک در سال های آتی نخواهیم داشت.

وی افزود: در ذیل قانون نرخ گذاری خوراک صنایع پتروشیمی تلاش می کنیم به واحدهایی که بندهای تکلیفی و تشویقی را رعایت کنند، تخفیف دهیم که در واحدهای خوراک گاز این رقم تا 30 درصد نیز می رسد. ولی در واحدهای خوراک مایع محدودیت داریم. از اصلی ترین مشوق ها، ادامه زنجیره تولید محصولات در پایین دست بوده که نشان می دهد واحد پتروشیمی تا چه حد در تکمیل زنجیره ارزش موفق بوده است.

وی همچنین در خصوص خوراک و محصولات واحدهای پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ۳۳ میلیون تن خوراک از پالایشگاه نفت و گاز دریافت می‌کند که ۲۵ میلیون آن خوراک مستقیم و ۸ میلیون تن آن مربوط به سوخت صنعت است که معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت که وارد صنعت شده است.

وی افزود: ۵۶ مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد که ۵۴ واحد آن تولیدی و ۲ مجتمع در زمینه تامین کیفی و اجرایی فعالبت می‌کند. محمدی گفت: ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی در سال ۹۲ حدود ۵۷ میلیون تن بود که در حال حاضر به ۶۵.۸ میلیون تن رسیده است.

در ادامه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره میزان سرمایه گذاری انجام شده برای جهش دوم صنعت پتروشیمی به منظور افزایش ظرفیت تولید تا سقف ۱۰۰ میلیون تن گفت: ۱۷ میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری لازم برای تحقق جهش دوم پتروشیمی است. همچنین ۲۳ میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز برای اجرایی شدن جهش سوم پتروشیمی نیاز است که از مجموع این دو عدد، ۱۳ میلیارد دلار آن از طریق فاینانس داخلی و خارجی تأمین خواهد شد.

وی افزود: طی دو سال و نیم آینده ۲۷ طرح را به بهره برداری می رسانیم که ۴ طرح آن در نیمه دوم سال جاری عملیاتی می شود. به این ترتیب با بهره برداری از طرح های موجود تا پایان سال ۱۴۰۰ درآمد صنعت پتروشیمی کشور به ۲۵ میلیارد دلار می رسد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در هاب‌های ماهشهر، عسلویه و دیگر مناطق کشور در حال فعالیت است، اظهار کرد: توسعه صنعت پتروشیمی با تأکید وزیر نفت در سواحل خزر در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان ضمن حفظ مسائل زیست محیطی از پارسال در دستور کار است.

وی با بیان اینکه برای این مناطق پروژه‌ای تعریف شده است که به دلیل دسترسی به منابع گازی بتواند با خوراک گاز کار کند و با توجه به جمعیت این استان‌ها تکرارپذیر باشد، ادامه داد: طرح مناسبی که برای منطقه اشتغال‌زا باشد تعریف شده است و ان‌شاءالله مهرماه این طرح معرفی می‌شود. سرمایه‌گذار این طرح که به احتمال زیاد در استان گیلان اجرا می‌شود نیز مشخص شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه توسعه متوازن نیاز به برنامه‌ریزی دارد و یک‌شبه صورت نمی‌گیرد، افزود: توسعه پایدار صنعت پتروشیمی در جهش سوم هدف‌گذاری شده است.

محمدی در خصوص نمایشگاه ایران پلاست نیز گفت: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست از ۳۱ شهریورماه تا سوم مهرماه با حضور ۵۷۰ شرکت داخلی، ۳۵ شرکت خارجی، ۱۲ هیئت از ۱۰ کشور خارجی و ۱۴ کشور به صورت افتخاری برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه نمایشگاه ایران پلاست کانونی برای تعمیق ارتباط تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی و بنگاه‌های متعدد در صنعت پلیمر و پلاستیک و افزایش کسب‌وکار است، گفت: ۸۵۰ هزار نفر اشتغال در ۱۵ هزار بنگاه فعال در صنایع پایین‌دست پتروشیمی وجود دارد.

محمدی به توجه ویژه وزارت نفت به شرکت‌های استارتاپ و دانش‌بنیان افزود: این شرکت‌ها حضور فعالی در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست خواهند داشت و این شرکت‌ها را به عنوان بازوی کمکی برای وزارت نفت می‌دانیم و امیدواریم که اثربخشی بیشتری در کل کشور به‌ویژه صنعت پتروشیمی داشته باشند.

معاون وزیر نفت به برگزاری همایش اکوپلاست در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اشاره و اظهار کرد: از وزیران نفت و انرژی ۱۱ کشور از کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه برای حضور در این همایش دعوت شده است که این همایش به‌منظور افزایش همکاری در در زمینه صنعت پتروشیمی برگزار می‌شود.

محمدی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی مانند گذشته به‌راحتی به طرح‌ها مجوز نمی‌دهد، گفت: به طرح‌هایی مجوز داده می‌شود که در زنجیره ارزش صنعت باشد. وظیفه صنعت پتروشیمی تهیه نقشه راه برای توسعه کمی و کیفی صنعت است و این شرکت هم‌اکنون با حساسیت بیشتری در این زمینه حرکت می‌کند و متناسب با توسعه خوراک به توسعه هوشمندانه صنعت می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه همزمان باتوسعه باید به موضوع تأمین خوراک نیز توجه شود، ادامه داد: هم‌اکنون ۶ طرح تأمین خوراک صنعت پتروشیمی در حال اجرا وجود دارد که سه طرح آن ان‌جی‌ال است.

محمدی اظهار کرد: این ۶ طرح تأمین خوراک تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهند رسید و ۱۵ میلیون تن خوراک دریافتی صنعت پتروشیمی را افزایش خواهد داد.