۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نیروگاه شناور هسته‌ای، تهدید جدیدی برای ترامپ/ برنامه روسیه برای تامین انرژی در قطب شمال

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۱۳
کد خبر: 375757
نیروگاه شناور هسته‌ای، تهدید جدیدی برای ترامپ/ برنامه روسیه برای تامین انرژی در قطب شمال

پافشاری روسیه در به آب انداختن نیروگاه هسته ای شناور و ارسال آن به مناطق دور دست قطب شمال سبب تشدید نگرانی ها از اروپا و به ویژه آمریکا شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، درحالی روز گذشته رسانه ها خبر از به آب انداختن اولین نیروگاه هسته ای شناور روسیه را دادند که در پی آن اروپا و آمریکا از این اقدام به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

روز گذشته شرکت دولتی روس‌اتم اعلام کرد که نیروگاه شناور آکادمیک لومونوسوف، اولین نیروگاه هسته ای شناور، بندر مورمانسک در قطب شمال را برای یک سفر پنج هزار کیلومتری به سوی شمال شرق سیبری ترک می‌کند. مدت سفر این نیروگاه شناور به وضعیت هوا و مقدار یخ در مسیر حرکت آن بستگی دارد و بین چهار تا شش هفته به طول خواهد انجامید. مقصد نهایی این نیروگاه شهرک پوک واقع در منطقه چوکوتکا در سیبری است که پنج هزار جمعیت دارد. نیروگاه جدید اواخر سال جاری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و جایگزین یک نیروگاه زغال‌سنگی قدیمی می‌شود. 

همچنین روسیه در نظر دارد نیروگاه هسته‌ای متحرک را برای فروش به کشورهای دیگر نیز عرضه کند چراکه روسیه امیدوار است که مسیر اقیانوس منجمد شمالی برای کشتیرانی مناسب شود و به همین دلیل برای استفاده از این مسیر برنامه ریزی می کند تا تامین انرژی این منطقه را در دست بگیرد. گفتنی است ساخت این نیروگاه متحرک بالغ بر 300 میلیون دلار هزینه در بر داشته که با لحاظ هزینه 80 میلیون دلاری تاسیسات ساحلی نیروگاه متحرک، این رقم به 380 میلیون دلار می رسد.

روسیه دلیل اصلی به آب انداختن این نیروگاه هسته ای را تامین برق و آب شیرین این جزیره و همچنین تامین انرژی سکوهای نفتی مستقر در این منطقه اعلام کرده است.

همچنین روسیه دلیل دیگر ارسال این نیروگاه هسته ای به شمال غرب را، آسان بودن ساخت آن نسبت به احداث یک نیروگاه هسته‌ای ساکن در منطقه یخ زده سیبری اعلام کرد. 

اما کشورهای غربی و آمریکا با ابراز نگرانی از به آب انداختن این نیروگاه هسته ای، مشکلات زیست محیطی را دلیل اصلی مخالفت خود اعلام کرده اند. این در حالی است که نگرانی های ترامپ رنگ و بوی دیگری داشته و برخی معتقدند پیشنهاد خرید گرینلند از سوی ترامپ گامی در جهت خنثی کردن فعالیت های روسیه در قطب شمال است. 

همچنین طرفداران حفاظت از محیط زیست نسبت به عواقب این طرح ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند. آنان با یادآوری انفجار در نیروگاه روسی چرنوبیل در دهه ١٩٨٠ و احتمال بروز حادثه یا آسیب دیدن این نیروگاه گفته‌اند که در چنین صورتی، آلودگی اتمی منطقه قطب شمال فاجعه‌ای با ابعاد هولناک خواهد بود.

در این راستا رشید علیموف، رئیس بخش انرژی گروه صلح سبز روسیه گفته است که گروه‌های طرفدار محیط زیست از اوایل دهه ١٩٩٠ مخالف ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای شناور بودند زیرا چنین نیروگاه‌هایی دارای خطر بروز حوادث و نشت مواد رادیو اکتیو به آب دریاست. وی افزوده است که در حال حاضر، هیچگونه امکاناتی برای پاکسازی آب دریا یا یخ قطبی از آلودگی رادیو اکتیو وجود ندارد.