۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

یکه‌تازی اروپایی‌ها در صنعت نفت عراق/ اکسون‌موبیل از یک قرارداد ۴۰۰میلیون دلاری کنار گذاشته شد

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷
کد خبر: 372613
یکه‌تازی اروپایی‌ها در صنعت نفت عراق/ اکسون‌موبیل از یک قرارداد ۴۰۰میلیون دلاری کنار گذاشته شد

عراق در جریان یک پروژه احداث خط لوله انتقال نفت، اکسون موبیل آمریکا را از این پروژه نفتی کنار گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، پس از آنکه شرکت آمریکایی اکسون موبیل تصمیم به کاهش تعداد کارمندان خود در عراق گرفت، این کشور نیز استراتژی‌ خود را تغییر داد. از این رو عراق به زودی به یک توافق با شرکت نفت بریتیش پترولیوم و انی برای یک پروژه خط لوله صادرات می رسد. این پروژه اول قرار بود بخشی از یک قرارداد بزرگ با شرکت نفت آمریکایی اکسون موبیل باشد.

طبق اخبار منتشر شده طی یک قرارداد 400 میلیون دلاری، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم و شرکت ایتالیایی انی این طرح را برای ساخت دو خط لوله نفتی در بستر دریا برای صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس اجرایی می‌کنند.

گفتنی است اکسون موبیل یکی از بزرگترین شرکت‎‌های نفت ‌و گاز دنیا به حساب می‌آید. از نظر میزان مخازن نفت ‌و گاز نیز اکسون موبیل در رتبه جهانی جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده و کمتر از 1 درصد میعانات گازی در اختیارش است.

شرکت اکسون موبیل تا اواخر سال 2016 بیست میلیارد بشکه نفت خام در ذخایر خود داشته است. همچنین این شرکت با داشتن 37 پالایشگاه در 21 کشور دنیا، که مجموعا ظرفیت روزانه پالایش 6.3 میلیون بشکه نفت خام را دارند، بزرگترین شرکت پالایش نفت در جهان به حساب می‌آید.

این مجموعه بزرگترین شرکت غیردولتی دنیا در حوزه انرژی محسوب می‌شود که حدود 3 درصد نفت و 2 درصد انرژی دنیا را تولید می‌کند. نکته غیردولتی بودن این شرکت یکی از مهمترین نکاتی است که باید در مورد اکسون موبیل اشاره شود.