۰ نفر

بختیار در گفتگو با اقتصادآنلاین تاکید کرد؛

گاز رسانی به سیستان توجیه اقتصادی ندارد/ ناتمام ماندن قصه انتقال گاز به شرق کشور

۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۱۳
کد خبر: 344236
گاز رسانی به سیستان توجیه اقتصادی ندارد/ ناتمام ماندن قصه انتقال گاز به شرق کشور

24ماه از کلنگ‌زنی طرح گاز رسانی به سیستان می‌گذرد اما مردم این منطقه زمستان امسال نیز در صف تهیه کپسول گاز وقت گذراندند. این درحالی است که گاز رسانی به این مناطق برخوردار از نعمت خورشید فاقد توجیه اقتصادی بوده و تنها سبب افزایش مصرف سوخت می شود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ گاز رسانی به شهر زاهدان، بیش از دو سال پیش با بهره‌برداری از پروژه خط انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان به طول ۲۶۲ کیلومتر و با سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیارد تومانی آغاز شد. طرحی که قرار بود در ظرف 12 ماه به سرانجام برسد و هنوز هم ناتمام مانده است. 

اما کارشناسان انرژی معتقدند گاز رسانی در شرایط فعلی کشور که مصرف انرژی افسار گریخته، امری ناثواب و به زیان صادرات نفت و گاز کشور است. 

علی بختیار عضوکمیسیون انرژی در این باره به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: یکی از دلایل شدت پیدا کردن مصرف بی رویه انرژی در کشور، گاز رسانی به نقاط غیرضرور بوده است. یکی از این مناطق استان سیستان وبلوچستان بود که به رغم تبلیغات گسترده در خصوص عملیات گازرسانی به این استان اما همچنان مردم این منطقه در زمستان در صف های طولانی کپسول گاز و نفت وقت می گذرانند. 

به گفته این نماینده مجلس در استانی همچون سیستان که از نعمت خورشید بی وقفه بهره مند هستند می توان از انرژی های جایگزین گاز برای تامین گرمایش در زمستان بهره برد. با این روش هم در هزینه انتقال گاز به این مناطق صرفه جویی به عمل می آید و هم در مصرف سوخت. از سویی دیگر از انرژی رایگان خورشید می توان به منظور تامین رفاه برای ساکنین مناطق بهره برد.

وی معتقد است که قرار دادن برق رایگان در اختیار ساکنین این استان بسیار ارزانتر از گازرسانی به سیستان خواهد بود. ولی سیاست گذار که شورای عالی انرژی است و مقرر بوده به جای وزارت نفت، سیاست های انتقال انرژی را راهبری کند، نشان داده که نهاد چندان کارآمدی نیست. 

در مجموع مسئله ای که در حال حاضر بسیار حائز اهمیت بوده و باید به آن پرداخته شود، ایجاد سند راهبردی انرژی و عمل به آن است. تشکیل این سند می تواند تا حد زیادی مصرف انرژی را به صورت علمی و کاربردی کنترل کند.