۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فقدان حساسیت فنی در رهاسازی آب سدهای دز و کرخه در هفته‌های گذشته/ سازمان آب و برق خوزستان وظیفه خود را به درستی انجام ندادند، تا نعمت باران به مصیبت مردم تبدیل نشود

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۳۱
کد خبر: 333789
فقدان حساسیت فنی در رهاسازی آب سدهای دز و کرخه در هفته‌های گذشته/ سازمان آب و برق خوزستان وظیفه خود را به درستی انجام ندادند، تا نعمت باران به مصیبت مردم تبدیل نشود

قدمت سیل بندها در دشت آزادگان و هویزه به بیش از سی سال می رسد و به بهانه خشکسالی به آنها توجهی نشده است. سیل بندها تعمیر نشدند و در رهاسازی آب پشت سدها نیز حساسیت از سوی کارشناسان فنی وزارات نیرو و آب و برق خوزستان وجود نداشت.

اقتصادآنلاین - منصوره محمدی؛ با گذشت حدود یک هفته از بارش‌ها در استان خوزستان، شهرهای هویزه، رفیع و دشت آزادگان همچنان با سیل دست و پنجه نرم می کنند. شب گذشته روستای مچریه از توابع دشت آزادگان به طور کامل زیر آب رفت. آب و برق خوزستان که برای کنترل سیلاب در هفته گذشته دریچه سدهای دز و کرخه را بازگشایی کرده بود، منجر به وقوع سیلاب در پایین دست رودخانه کارون شد. نبود سیل بندهای مناسب و عدم نظارت بر شناسایی نقاط پرخطر  و عدم تشخیص زمان مناسب بازگشایی دریچه سدها عواملی بودند که منجر به وقوع سیلاب و زیر آب رفتن اراضی کشاورزی و مسکونی شدند. بیشترین خسارات سیل به دشت آزادگان و شهر هویزه وارد شده است که با گذشت چند روز همچنان درگیر سیلاب هستند.

موسوی فرماندار هویزه درباره وضعیت این شهرستان به اقتصادآنلاین گفت: سیل بند ورودی رفیع تعمیر شد، اما در روزهای اول بارندگی مشکلات اساسی با شکستن سیل بندها داشتیم. مشکل اساسی هنوز برطرف نشده است و احتمال آبگرفتگی وجود دارد زیرا نهرها لایروبی نشدند. اگر  لایروبی انجام می شد خسارات وارده بسیار کمتر بود.

اقدامات کافی برای استحکام بخشی به سیل بندها انجام نشده است

وی با اشاره به قدیمی بودن سیل بندها در دشت آزادگان و هویزه گفت: قدمت سیل بندها در این مناطق به بیش از سی سال می رسد و به بهانه خشکسالی به آنها توجهی نشده است، هرچند اقداماتی از سوی دهیاری ها و بخشداری ها برای بازسازی صورت گرفته است، اما این اقدامات کافی نیست.

موسوی با اشاره به کم کاری آب و برق خوزستان در تعمیر و محکم نمودن سیل بندها و لایروبی نهرها در مسیر بارندگی گفت: اقدامات کافی برای استحکام بخشی به سیل بندها انجام نشده است و با توجه به اینکه هویزه در پایین دست رودخانه کارون قرار دارد، در نتیجه فشار ورود آب به آن بسیار بالاست. آب و برق که در جریان خطر رهاسازی آب پشت سدها بود، چرا برای لایروبی نهرها و ترمیم سیل بندها اقدامی انجام نداد؟

در رهاسازی آب پشت سدها حساسیت از سوی کارشناسان فنی وزارات نیرو وجود نداشت

وی با تاکید بر فقدان نظرات کارشناسی در رهاسازی آب پشت سدها گفت: در رهاسازی آب پشت سدها حساسیت از سوی کارشناسان فنی وزارات نیرو و آب و برق خوزستان وجود نداشت، آنها بدون در نظر گرفتن حجم و قدرت آب اقدام به رهاسازی کردند. آب و برق خوزستان نقش خود را به درستی انجام نداد، آنها به لحاظ فنی کاملا از شرایط اطلاع داشتند، اما اقدامات جدی انجام نگرفت.

پیش بینی های لازم در مدیریت سیلاب انجام نشد

فرماندار هویزه با اشاره به خسارات وارد شده، تعطیلی مدارس و اوضاع نامناسب زندگی مردم گفت: باید پیش بینی های لازم انجام می شد تا خسارات وارده به حداقل مقدار موجود کاهش می یافت. وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان وظیفه خود را به درستی انجام ندادند، تا نعمت باران به مصیبت مردم تبدیل نشود.

شهرستان دشت آزادگان نیز از خطر سیلاب در امان نماند، روستای مچریه همچنان در سیلاب محاصره شده است و این روستا شبانه تخلیه شده است. هزاریان، فرماندار دشت آزادگان در خصوص وضعیت این شهر با گذشت چند روز از بارندگی ها به اقتصادآنلاین گفت: سیل بند در روستای نهیراد شکسته شده است و با توجه به نزدیکی به مچریه، آب با شدت وارد این روستا شد و کلا به زیر آب رفت.

رهاسازی آب بسیار زیاد بوده است و شهرهای پایین دست در این رهاسازی لحاظ نشدند

هزاریان مشکل اصلی این  منطقه را بازگشایی غیراصولی دریچه سدهای دز و کرخه دانست و گفت:  رهاسازی آب بسیار زیاد بوده است و شهرهای پایین دست در این رهاسازی لحاظ نشدند، هر مقدار آبی که رها شده است به انتها رسیده است و این مناطق را درگیر کرده است. با توجه به شدت ورود آب سیل بندها نیز جوابگو نبودند و

آبگرفتگی در دشت آزادگان را رقم زده اند.

وزیر نیرو باید پاسخگوی کم کاری های وزارتخانه اش باشد

وی با ابراز نارضایتی از اقدامات انجام شده از سوی وزارت نیرو و واحدهای تابع در استان خوزستان گفت: هیچگونه نظارتی از سوی این نهادها وجود نداشته است. موضوع به نمایندگان هویزه و دشت آزادگان در مجلس اطلاع رسانی شده است و وزیر نیرو باید پاسخگوی کم کاری های رخ داده در وزارتخانه اش باشد.