۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ضعف تقاضا و ادامه سرازیری قیمت نفت/ زنگ خطر کند شدن رشد اقتصادی در بازار طلای سیاه

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 322491
ضعف تقاضا و ادامه سرازیری قیمت نفت/ زنگ خطر کند شدن رشد اقتصادی در بازار طلای سیاه

در اولین روز معاملاتی بازارهای جهانی،نفت خام برنت در اثر کمبود تقاضا و گزارش های نامساعد از رشد اقتصادی با افت قیمت کار خود را آغاز کرد. این در حالی است که کاهش فعالیت دکل های نفتی در آمریکا سبب رشد محدود قیمت نفت WTI تا مرز 51 دلار و 27 سنت شده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده ؛ پس از انتشار گزارش های نامساعد از رشد اقتصادی جهانی در هفته گذشته، بازارهای جهانی با افت قیمت در بخش نفت خام کار خود را اغاز کردند. در این میان نفت برنت با کاهش 10 سنتی به رقم 61 دلار و 13 سنت بازگشت.

نفت و گاز

از سوی دیگر اما آمارها و گزارش های منتشر شده از فعالیت دکل های نفتی آمریکا حاکی از آن است که  فعالیت این حوزه در هفته گذشته در پایین ترین سطح از دو ماته اخیر قرار دارد. از این رو قیمت نفت وست تگزاس بر خلاف نفت برنت در محدوده افزایشی قرار گرفته و با رشد 50 سنتی به محدوده 51 دلار و 25 سنت افزایش یافته است.

نفت و گاز

کارشناسان معتقدند با ادامه انتشار اخبار مبنی بر رکود اقتصادی و کند شدن سرعت رشد اقتصادهای بزرگ، قیمت نفت در ماه های آینده در اثر کمبود تقاضا نرخ هایی پایین تر از سطوح کنونی را تجربه کند.

از سویی دیگر منازعات سیاسی میان ابّر قدرت های اقتصادی در دنیا عامل تاثیرگذار دیگری در کاهش قیمت نفت قلمداد می شود. در این میان تمایل روسیه به نفت 60 دلاری از یک سو و رشد شاخص دلار در روزهای اخیر از سویی دیگر  سبب شده تا قیمت نفت با موانع بزرگی برای صعود مواجه شود.

در خصوص تاثیرپذیری قیمت نفت از شاخص دلار نیز باید گفت در حالت سنتی قیمت نفت وابستگی معکوس با شاخص دلار داشته و هر زمان شاخص دلار تقویت شود، قیمت نفت کاهش می یابد. اما در حال حاضر به نظر می رسد این روند سنتی کمی تغییر یافته و شاخص دلار و قیمت نفت در بلند مدت همسو با هم حرکت می کنند. در این بین گزارش ها حاکی از آن است که در شش هفته اخیر شاخص دلار از لحاظ تکنیکالی در محدوده 95 واحد  با مقاومت جدی روبرو است و احتمال بازگشت از این محدوده به نرخ های پایین تر محتمل و قابل پیش بینی است. اما کارشناسان این بار معتقدند اگر با تنزل شاخص دلار که بواسطه آمارهای ضعیف اقتصادی آمریکا خواهد بود، دیگر نمی توان انتظار افزایش بهای جهانی نفت را داشت. چراکه با کند شدن رشد اقتصادی آمریکا احتمالا تقاضا برای نفت نیز بصورت چشمگیری کاهش خواهد یافت. از این رو روند آتی شاخص دلار بسیار تاثیرگذارتر از پیش برای بهای نفت نقش بازی خواهد کرد.