۰ نفر

به گزارش اقتصاد آنلاین:

مافیای بزرگ عامل قاچاق بنزین است / ١٠٠ هزار میلیارد رانت ارزی وارد جیب پتروشیمی‌‌ها می‌شود

۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 308718
مافیای بزرگ عامل قاچاق بنزین است / ١٠٠ هزار میلیارد رانت ارزی وارد جیب پتروشیمی‌‌ها می‌شود

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا تاکید کرد: ‌قطعا قاچاق بنزین داریم و این کار توسط شبکه‌های مافیایی صورت می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسین راغفر اقتصاددان در نشست صبح امروز کانون توحید گفت: سلطه بی نظارت صاحبان سرمایه بر نظام تصمیم‌‌گیری است که نابرابری را می‌‌زاید و نابرابری زمینه رشد فقر را فراهم می‌‌کند. فقر کمرشکن منبع ناامنی است. به همین دلیل، اگر در جامعه بی‌‌اخلاقی می‌بینیم و اینکه اقشار مختلف با دیگران مثل طعمه برخورد می‌کنند.

این اقتصاددان ادامه داد: اینها در جامعه‌‌‌ای اتفاق می‌‌‌افتد که ظرفیت‌‌های زیادی دارد و متهم اصلی نظام تصمیم‌‌‌گیری اساسی است. آنها که نرخ ارز را تعیین می‌‌کنند و تصمیم می‌گیرند منابع نفت کجا مصرف شود. تسهیلات بانکی را با چه نرخی به چه کسی بدهیم. امکانات را به چه کسی بدهیم. شاهد شکل‌‌گیری اقتصاد رفاقتی هستیم. فقط حافظ منافع دوستان، خانواده و احزاب هستند. فرقی نمی‌‌کند چه حزبی حاکم باشد، این شکل کارکرد اقتصادی است.

راغفر خطاب به مسئولان تصریح کرد: اگر امروز شاهد شرایط بحرانی هستیم ناشی از تصمیمات گرفته شده شما در دولت و مجلس درباره نرخ ارز است. وی با تاکید بر اینکه ما باید صادقانه با مردم رفتار کنیم در غیر این صورت اعتمادشان از دست می‌رود.

 وی افزود : قطعا ما قاچاق بنزین داریم که طبیعتا توسط شبکه‌های مافیایی بزرگ و در سایه عدم برنامه ریزی صحیح صورت می‌گیرد. مردم حاشیه کشور نادیده گرفته شده اند و همین مرزنشین‌‌های ما فقیرند و می‌بینند از سوی نظام از جیب‌شان منابعی خارج می‌شود، تصمیم می‌گیرند خودشان وارد عمل شوند.

این استاد دانشگاه افزود: هیجان نرخ ارز این شرایط را امکانپذیر کرده است. به همین دلیل هم نیازهای جامعه را از کشور خارج می‌کنند. سال ٩٦ نسبت به سال ٩٥ بخشی از افزایش تولید انبار شده یعنی ٧٤ درصد مازاد بر تولید بوده است. این مسئله سبب شد که مردم با دلار ٣٥٠٠ تومانی نمی‌‌توانستند تقاضا کنند. اکنون که آقایان برای بودجه سال آینده نقشه کشیدند، قطعا ما با مشکلات جدی روبرو خواهیم بود.

راغفر اشاره داشت : با نوسانات ارزی ١٠٠ هزار میلیارد رانت ارزی وارد جیب پتروشیمی‌‌ها می‌شود. کاش حداقل وارد جیب دولت می‌شد. منظور من از دولت، حاکمیت است. البته نقش کابینه تعیین‌‌‌کننده است. این تصمیمات خود دولت است. دولت باید واردات کالاهای لوکس را متوقف کند. آمریکایی‌‌ها طراحی کردند هر ارزی تزریق می‌شود، به این طریق خارج شود.