۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

ریخت و پاش آب!/ مشکل مدیریت غیراصولی جدی‌تر از کمبود آب است

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 276203
ریخت و پاش آب!/ مشکل مدیریت غیراصولی جدی‌تر از کمبود آب است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در کشورمان ریخت و پاش شدیدی در بحث آب وجود دارد، گفت: به دلیل فقدان مدیریت اصولی منابع آب، حتی اگر در خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر هم قرار نداشتیم و باران به اندازه کافی می‌بارید، باز هم با معضل کمبود آب مواجه بودیم.

اقتصادآنلاین – المیرا اکرمی؛ جلال محمود زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار داشت: مدیریت غیراصولی و ناصحیح منابع آب بیشتر از خشکسالی و کاهش بارش، موجب کمبود آب در کشور شده است.

محمودزاده در ادامه افزود: در کشور ما هدررفت آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی بسیار بالاست که دلیل اصلی آن را باید در فقدان مدیریت اصولی منابع آب جستجو کرد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کم و کاستی‌های شدیدی که در مدیریت منابع آب وجود دارد، شاهد ریخت و پاش شدید در این بخش هستیم و حتی اگر در خشک ترین سال نیم قرن اخیر هم قرار نداشتیم و باران به اندازه کافی می‌بارید، باز هم کمبود آب یک مشکل اساسی برای کشور بود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس عنوان کرد: به دلیل ضعف‌ها و اشکالات جدی که در مدیریت منابع آب کشور وجود دارد، شاهد هستیم که پس از بارندگی‌های شدید و متوالی در برخی از مناطق سیلاب به راه می‌افتد و نه تنها امکان بهره برداری از این بارش‌ها فراهم نمی شود، بلکه خسارات جانی و مالی هم به بار می‌آید.

محمودزاده با بیان اینکه در کشورهایی که با کم آبی مواجه هستند اقداماتی مانند بارورسازی ابرها انجام می‌شود، گفت: ما در مورد بارورسازی ابرها هم که در سایر کشورها رونق بسیار خوبی دارد، عملکرد بسیار نامطلوبی داریم و بنابراین باید اعتبارات لازم برای بارورسازی ابرها لحاظ شود.

وی مهار آب‌های مرزی را موضوع دیگری دانست که در مدیریت آب از آن غفلت شده است و عنوان کرد: متاسفانه در کشورهای همسایه حقوق ایران در آب‌های مرزی رعایت نمی شود و خودمان هم در استفاده بهینه از آنچه که حق طبیعی مان است، کوتاهی کرده ایم.

محمود زاده با تاکید بر اینکه برای حل مشکل کمبود آب باید وزارت جهاد کشاورزی با سرعت نسبت به تزریق اعتبارات به بخش آب و خاک اقدام کند، گفت: با توجه به اینکه حدود 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد، اجرای پروژهای آبیاری تحت فشار در سطح مزارع و باغ‌ها اقدام دیگری است که باید در اسرع وقت انجام شود تا منجر به افزایش راندمان آب و صرفه جویی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به بالا بودن مصرف آب در بخش صنعت اظهار داشت:  به عنوان مثال در مورد صنایعی مانند پتروشیمی که آب زیادی در آن مصرف می‌شود، باید بازچرخانی اتفاق بیفتد و آبی که استفاده شده دوباره به چرخه مصرف برگردد تا از هدررفت جلوگیری شود که البته متاسفانه دولت در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده است.