۰ نفر

معاون وزیر اقتصاد مطرح کرد:

۴.۵میلیارد دلار پروژه مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر/ماجرای بحران در پرداخت پول برق چه بود؟

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۹:۵۳
کد خبر: 248834
۴.۵میلیارد دلار پروژه مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر/ماجرای بحران در پرداخت پول برق چه بود؟

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در حال حاضر حدود یک سوم یا یک چهارم پروژه‌های مصوب کمیته سرمایه گذاری، مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، محمد خزاعی در هفتادو چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، اظهار کرد: هشتاد پروژه مربوط به انرژی های تجدیدپذیر در میان پروژه‌های مصوب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد که ارزش آنها ۴.۵ میلیارد دلار است و برخی از آنها نیز افتتاح شده‌اند.

او تصریح‌کرد: در این زمینه یکی از موارد مهم، تغییر در قوانین و مقررات تعیین نرخ‌ها است؛ ضمن اینکه بحث مالکیت زمین از ۵ سال نیز به ۲۰ سال افزایش یافته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از سوی دیگر غیر از ریسک نرخ ارز، تمام موارد مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی، در جلسات متعدد بحث شد و بنابراین آنچه که اکنون مورد جمع بندی واقع شده این است که اصلاح نرخ خرید تضمینی برق در دستور کار قرار گیرد و البته منابع حاصل از فروش برق این سرمایه‌گذاران به خزانه واریز نشود.

به گفته خزاعی، وزارت نیرو باید حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان بابت خرید برق بپردازد، این در شرایطی است که پول تعدادی از سرمایه گذاران به دلیل واریز پول فروش برق به خزانه، پرداخت نشد، اما این موضوع حیثیت ما را در خارج از کشور برد که خوشبختانه با کمک خزانه داری، فعلا حل شده است.

رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران با اشاره به اینکه اکنون این بحران برای سرمایه گذاران خارجی حل شده است و تا پایان سال بدهی‌ها پرداخت می‌شود، تاکید کرد:خرید برق باید تضمین شود؛ ضمن اینکه در سازمان سرمایه گذاری نیز ما تضمین خرید برق از سوی دولت را تضمین می‌کنیم.

به گفته او اگر سرمایه‌گذاران خارجی در مجامع بین‌المللی شکایت کنند پول خرید برق یا خسارت‌های مربوط به آن، باید از سوی دولت پرداخت شود چراکه تضمین دولت را دارد.

خزاعی با اشاره به اینکه این پول یا باید به حساب خاص ساتبا برود یا اینکه درآمدهای حاصل از عوارض به این مصرف برسد؛ خاطرنشان کرد:دو مورد از سرمایه گذاران خارجی نیز انصراف داده اند.