۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

چرا پرچم رای سفید در انتخابات الکترونیک کرج بالا بود؟

۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۷
کد خبر: 539017
چرا پرچم رای سفید در انتخابات الکترونیک کرج بالا بود؟

معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج اعلام کرد که اعلام نتایج انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی دراین شهرستان تحت فشار سیاسی صورت نگرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، غفور قاسم پور در نشست مشترک هیات های نظارت و اجرایی ستاد انتخابات شهرستان کرج  افزود:  با توجه به حجم گسترده کار انتخابات در کلانشهر کرج و اولین تجربه برگزاری انتخابات تمام الکترونیک، شائبه هایی ایجاد شده را باید پاسخگو باشیم.

وی گفت: البته در تمام ادوار برگزاری انتخابات ها، همواره عده ای مدعی بوده اند، به ویژه در تاریخ انتخابات شوراهای شهر همیشه با حرف و حدیث هایی همراه بوده است؛ در این دوره نیز با وجود آنکه همه مدعی بوده اند که رای داشته اند، به رغم خستگی کار انتخابات در جهت اقناء افکار عمومی پاسخگو بوده ایم. 

فرماندار ویژه کرج اظهار داشت: ستاد انتخابات شهرستان کرج از اسفندماه سال گذشته کار شبانه روزی خود را برای برگزاری انتخابات خردادماه ۱۴۰۰  آغاز کرد و تمام تلاش هیات های اجرایی و نظارت نیز بر این بوده است تا بر اساس قانون انتخابات با تعامل، قانونمندی و شفافیت کامل، تمامی فرایندهای انتخابات اجرایی شود. 

وی همچنین در پاسخ به موضوع انتشار پیش نویس لیست منتخبان نیز با تکذیب اینکه تحت فشار اسامی اعلام شده است نیز بیان کرد: این موضوعات کذب محض است و تحت فشار هیچ کسی نبوده ایم و کار قانونی را انجام دادیم؛ بنابراین در اعلام نتایج انتخابات نیز هیچ وقت انتشار صورتجلسه ملاک نبوده بلکه برابر قانون انتشار آگهی با امضاء فرماندار استناد اعلام اسامی بوده است که جهت شفافیت در انتخابات و آراء ماخوذه پیش از انتشار آگهی اصلی صورتجلسه و پیش نویس آن منتشر شد که البته بعد از تجمیع آمارها لیست نهایی برای انتشار ارایه شد. 

تمام مراحل انتخابات الکترونیکی کرج در کشور  پایش می شد 

قاسم پور در رابطه با ادعای تعیین تکلیف بیش از ۹ هزار رای نیز گفت:  تمام فرایندهای انتخابات بصورت سیستمی رصد و با نظارت وزارت کشور، هیات عالی نظارت بر انتخابات کشور، رییس ستاد انتخابات کشور و استانداری لحظه به لحظه   بررسی، رویت و گزارش گیری می شد.  

وی افزود: موضوع بیش از ۹ هزار رای نیز افرادی بودند که احراز هویت شدند و کارت شوراها را هم دریافت کردند و شارژ کردند اما بنا به هر دلیلی رای ندادند. 

فرماندار کرج در پاسخ به پرسش علت آمار ۳۸ هزار و ۸۸۸ آرا ماخوذه  باطله انتخابات شورای شهر کرج نیز بیان داشتد: این موضوع در تعدادی از شهرهای کشور هم اتفاق افتاده است، افرادی بوده اند که احراز هویت شدند، کارت شورا را هم شارژ کردند اما دکمه رای سفید را فشرده اند و سامانه این آراء سفید را جزو آراء باطله ماخوذه به ثبت می رساند.  این افرادی که احراز هویت شدند برای مشارکت در انتخابات تنها به حوزه ریاست جمهوری رای دادند و بنا به هر دلیلی نخواستند به نامزدهای شوراها رای بدهند و رای سفید داده اند که این موضوع پیچیده ای نیست.

وی افزود: آراء صندوق های مکانیزه بصورت فیش های تایپی خروجی می گرفت و امکان دخل و تصرف در آراء وجود نداشت. 

قاسم پور در بخش دیگری از صحبت های خود در جمع اعضای هیات نظارت بر انتخابات و هیات اجرایی به تکراری ترین سوال پر شائبه یعنی دلیل طولانی شدن شمارش آراء انتخابات کرج پاسخ داد و با بیان اینکه نباید بدون اطلاعات کافی قضاوتی کرد گفت: این اتفاق چند دلیل عمده داشته است اول اینکه اخذ رای در شعب تا ساعت ۲ بامداد به طول انجامید.

وی افزود: دوم اینکه طبق توافق وزارت کشور و شورای نگهبان، عوامل اجرایی اجازه نداشتند صورتجلسه انتخابات شوراها را پیش از تکمیل و پایان یافتن صورتجلسه انتخابات ریاست جمهوری تجمیع کنند؛ بنابراین اول بای دآراء ریاست جمهوری شمرده می شد و  از ساعت سه بامداد شمارش آرای ریاست جمهوری آغاز شده بود و تا ساعت هشت صبح روز شنبه شمارش آراء دستی ریاست جمهوری ادامه داشت.

قاسم پور یاد آورشد: سوم موضوع اختلال شبکه بود که در ابتدای فرایند اخذ رای در برخی شعب پرتراکم موجب شد تا اخذ رای بصورت دستی انجام شود و همین شمارش آراء نیازمند کسب مجوز از وزارت کشور برابر دستور العمل امری زمان بر بود.  

وی بیان داشت: چهارمین دلیل عدم ارسال صورتجلسه نهایی از ۳۰ شعبه اخذ رای توسط ناظران و نمایندگان فرماندار بود که در این شعبات علیرغم آموزش های لازم صورتجلسه نهایی ثبت نشده بود که این تعداد در سایت شهید خدایی با حضور ناظرین و نمایندگان فرمانداران برابر قانون ثبت در سامانه شد و این فرآیند  نیز نزدیک به سه ساعت زمان برد. 

وی افزود: همچنین یکی از صندوق های اخذ رای الکترونیکی نیز برای ساعاتی قفل و بصورت کامل  خراب شده بود و همین امر هم سه  ساعت زمان برد تا از وزارت کشور مجوز بازشماری بصورت دستی و با حضور ناظرین و بازرسین و نمایندگان فرماندار و هیات اجرایی صورت گیرد. 

قاسم پور گفت: با گذر از تمام این مراحل و شمارش پایانی آراء، جلسه هیات اجرایی و نظارت نیز همان روز راس ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه تشکیل شد و در نهایت پیش از انتشار آگهی نیز بصورت زنده و مستقیم از محل جلسه مذکور، نتایج انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان کرج به محضر مردم شریف اطلاع رسانی شد و تشریح مجموعه این اقدامات جای  هیچ شائبه ای برای پرداختن به حواشی با وجود تلاش چندین ماهه همکاران بنده در ستاد انتخابات شهرستان کرج باقی نمی گذارد. 

وی اظهار داشت : براساس تبصره ۲ ماده ۷۲ قانون انتخابات پیشنهاد ابطال کل انتخابات یا آراء شعبه باید مستدل و بر اساس مواد قانونی باشد تا قابلیت اجرایی شدن پیدا کند. 

فرماندار کرج  افزود: رسیدگی به تخلفات باید مستند به مواد قانونی باشد تا در مراجع قضایی قابلیت پیگیری را داشته و مستنداتی که قابل بررسی در هیات اجرایی است ارایه شود. 

انتخابات حیثت وزارت کشور و نظام بود از تک تک آراء مردم صیانت کردیم 

معاون استاندار  البرز تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات و چالش ها با وفاق و همدلی و همراهی تیم اجرا، هیات  نظارت بر انتخابات شهرستان کرج و همکارانم در ستاد انتخابات با حضور و مشارکت مردم عزیز و حمایت های مقام عالی دولت در استان و اعضای شورای تامین این انتخابات را برگزار کردیم و کار سخت و سنگینی بود اما خداوند یاری گر بود. 

وی افزود: انتخابات حیثیت وزارت کشور و نظام بوده است و برای صیانت از آراء تک تک مردم و سابقه ای که در برگزاری انتخابات های ادوار پیشین داشتیم تلاش کردیم تا کارنامه ای از عملکرد بر جای بگذاریم و قطعا هر تجربه ای برای اولین بار نواقصی دارد که باید آسیب شناسی شود تا در دوره های آتی شاهد تکرار آن نباشیم. 
در ادامه جلسه مشترک «هیات نظارت و اجرایی ستاد انتخابات شهرستان کرج» که بمنظور«بررسی شکایات انتخابات شورای شهر کرج» در محل فرمانداری کرج برگزار شد،۳۴ فقره از پرونده شکایات طرح شده درانتخابات شورای شهر کرج با حضور اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شهرستان کرج و هیأت اجرایی، طبق ماده  ۷۰ و  تبصره ۲ ماده ۷۲ قانون انتخابات، مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت و قرار شد روز چهارشنبه راس ساعت ۱۱ بررسی شکایات واصله از نامزدهای شوراهای شهرهای اقماری مورد بررسی و رسیدگی واقع شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی ۲۸ خرداد برگزار شد.