۰ نفر

سایت یارانه از دسترس خارج شد

۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۱۱
کد خبر: 720869
سایت یارانه از دسترس خارج شد

در حالی که یک هفته از آغاز اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی می‌گذرد و افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه برای سرپرستان خانوار به شرط خرید ۷۰ درصد کالابرگ پیش‌بینی شده، برخی گزارش‌ها از ایجاد اختلال موقت در شبکه ملی اعتبار (شما) حکایت دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیکی از روز شنبه ۱۳ خرداد ماه با افزایش ۲۰ درصدی یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی به اجرا در آمد و در فاز نخست خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از دهک اول تا سوم مشمول این طرح قرار گرفتند.

در واقع در این مرحله خانوارهایی که در دهک اول تا سوم قرار دارند و مبلغ یارانه دریافتی آن‌ها به‌ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است مشمول افزایش ۲۰ درصدی اعتبار خرید هستند که پس از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در خصوص سایر خانوارهای دهکهای اول تا سوم عملیاتی خواهد شد.

از امروز برخی گزارش‌ها و پیام‌ها از اختلال در سایت https://shoma.sfara.ir خبر داد که گفته می‌شود موقتی بوده و به‌روزرسانی ناشی از افزایش فروشگاه‌های متصل به طرح و درج اطلاعات جدید و همچنین کندی اینترنت در بروز این اختلال اثرگذار بوده است اما شهروندان می‌توانند همچنان از طریق نرم افزار مایکت یا کافه بازار یا سیب ایرانی اپلیکیشن "شما" را دانلود و از اسامی فروشگاه‌ها و کالاها و باقیمانده اعتبار یارانه خود مطلع شوند و یا مراحل ثبت نام فروشگاه خود را در این طرح دنبال کنند.

اختلال موقت در سامانه کالابرگ الکترونیک

اختلال موقت در سامانه کالابرگ الکترونیک

طرح ملی کالابرگ الکترونیک سال گذشته و در راستای اجرای قانون مصوب مجلس به شکل سراسری و آزمایشی در کشور راه‌اندازی شد و طبق آخرین گزارش‌ها ۵۰ هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده اند تا مردم بتوانند خرید کنند.

در همین راستا تاکنون شش فروشگاه زنجیره ای افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت به این طرح ملی پیوسته‌ و به وزارت کار متصل شده‌اند. طبق اظهارات معاون رفاه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تعداد این فروشگاه ها به ۸ فروشگاه افزایش یافته است.این فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ۹۰۰۰ شعبه به ۱۱ هزار شعبه رسیده و به ۱۵ هزار شعبه نیز افزایش خواهد یافت. از آنجایی که اغلب مناطق محروم، روستاها و دهستان‌ها و شهرهای کوچک هایپرمارکت ندارند تلاش شده با نسبت قابل‌ قبولی، نقاطی که فاقد هایپر مارکت و دارای فروشگاه بودند پوشش داده شوند.وزارت رفاه تاکنون ۵۰ هزار فروشگاه را تجهیز کرده و در روستاها و شهرهای کوچک نیز برخی فروشگاه‌های خُرد به بارکدخوان مجهز شده‌اند تا دسترسی مردم و امکان بهره‌مندی عمومی از کالابرگ الکترونیکی فراهم شود.

در این طرح ۱۱ قلم کالای اساسی شامل شیر کم چرب، پنیر، ماست پگاه،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر،‌برنج ایرانی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله جهت عرضه به خانوارها پیش‌بینی شده است و خانوارهای مشمول می‌توانند با نصب برنامه شبکه ملی اعتبار «شما» و یا شماره گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی مانده اعتبار خود و مطلع شوند.

طرح کالابرگ الکترونیکی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به اجرا درآمده و دولت به منظور تأمین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد و کمک به مهار تورم و ثبات بازار این طرح را در دستور کار قرار داده است.