۰ نفر

یارانه این افراد یک ماه زودتر واریز می شود

۱۹ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۵
کد خبر: 720666
یارانه این افراد یک ماه زودتر واریز می شود

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش مبلغ یارانه‌ها به‌صورت اعتباری و در قالب طرح کالابرگ الکترونیک خبر داد و گفت: دولت سیزدهم سیاست حمایتی و رفاهی را در شرایط تحریمی اجرایی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، علیرضا عسگریان با بیان جزئیات جدید از افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها در طرح کالابرگ الکترونیک گفت: دولت سیزدهم سیاست‌های حمایتی را با تأکید بر سلامت مردم و با استفاده از ابرازهای مختلف برای همه سطوح جامعه به‌ویژه خانواده‌های زیر نظر کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی ارائه می‌کند.

وی افزود: رویکرد دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عدالت توزیعی در سلامت غذایی و تغذیه‌ای خانواده‌هاست در همین راستا سیاست‌های کلان دولت در شبکه ملی اعتبار با نام شما تعریف شده است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در آینده سبد فیزیکی کم خواهیم داشت، گفت: یارانه‌ها را بر روی سبد کالایی و غذایی متمرکز می‌کنیم و بر اساس اعتبار یارانه، خانوارهای تحت پوشش می‌توانند از تخفیف‌ها بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر این طرح آزمایشی افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌های اعتباری برای سه دهک اول جامعه از جمله مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی در حال اجراست و یک ماه زودتر می‌توانند مبلغ یارانه را از طریق خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی خرج کنند.

عسگریان بیان داشت: جمعیت سه دهک اول ۲۴ میلیون نفر است که از این تعداد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار (معادل حدود ۸.۵ میلیون نفر یعنی جمعیت یک دهک) تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که این گروه، یارانه ۴۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند و سایر دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان یارانه به‌حساب آنها واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح کالابرگ الکترونیک به دنبال سلامت سفره مردم هستیم گفت: این طرح سرپرست محور و متمرکز بر یارانه است و درصدد پر کردن تورم در سفره خانوارهاست.

به‌هیچ‌وجه یارانه نقدی قطع نخواهد شد، شرکت در طرح کالابرگ الکترونیک اختیاری است

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: فقط خانوارهایی که در دهک اول تا سوم قراردادند و مبلغ یارانه دریافتی آنها به‌ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است مشمول افزایش ۲۰ درصدی اعتبار خرید هستند، این اعتبار زمانی قابل‌استفاده است که خانوار حداقل ۷۰ درصد یارانه نقدی خود را به‌صورت کالابرگ الکترونیک از ۱۱ گروه کالایی خرید کند.

شرط استفاده از افزایش ۲۰ درصدی یارانه اعتباری

وی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که فردی از دهک اول تا سوم، از ۴۰۰ هزار تومان یارانه حدود ۳۲۰ هزار تومان را کالا خریداری کند ۸۰ هزار تومان افزایش اعتبار خرید کالا به او تعلق می‌گیرد.

عسگریان با بیان اینکه قیمت ۱۱ قلم کالا در طرح کالابرگ الکترونیک مصوب اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ است گفت: در این طرح به‌عنوان‌مثال قیمت یک کیلو گوشت قرمز ۱۱۰ هزار تومان و قیمت یک عدد پنیر ۱۷ هزار تومان به قیمت سال ۱۴۰۱ ثبت شده است.

واریز مبلغ یارانه یک ماه زودتر به‌حساب خانوارها

وی ابراز داشت: همگام با اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، دولت ارز ترجیحی را حذف کرد و برای کمک به سفره غذایی مردم طرح کالابرگ الکترونیک را با گنجاندن ۱۱ قلم کالای اساسی را اجرایی کرد تا به‌سلامت تغذیه‌ای مردم بپردازد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واریز مبلغ یارانه یک ماه زودتر به‌حساب خانوارها خبر داد و گفت: خانوارها فرصت دارند از طریق کالابرگ الکترونیکی خریدها را انجام دهند اگر در یک ماه خرید انجام ندهند افزایش ۸۰ هزارتومانی را از دست می‌دهند همچنین درصورتی‌که خانواری از مبلغ یارانه اقدام به خرید کالا نکند در زمان مقرر واریز یارانه می‌توانند مبلغ را برداشت کنند.

عسگریان افزود: برای خرید کالا در طرح کالابرگ نیازی به ارائه کارت‌بانکی خاصی نیست؛ بلکه با هر کارت‌بانکی که به نام سرپرست خانوار باشد می‌تواند خرید را انجام دهد حتی اگر در زمانی سرپرست خانوار کارت‌بانکی به همراه نداشت، می‌تواند از کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* استفاده و خرید را انجام دهد.

وی گفت: در این طرح نیازی به داشتن تلفن همراه هوشمند نیست؛ بلکه از طریق کد دستوری اعلام شده نیز می‌تواند از ۱۱ گروه کالایی خرید را انجام دهد و یا مانده‌حساب را استعلام بگیرد.

۵۰ هزار فروشگاه برای خرید مردم در طرح کالابرگ الکترونیک

عسگریان با تأکید بر اینکه ۲۰۰ هزار بارکدخوان در سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) ثبت شده است گفت: این بارکدخوان‌ها در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها نصب شده ضمن اینکه هشت فروشگاه با ۱۱ هزار شعبه به این سامانه متصل شده است درصورتی‌که خریدار اعلام کند که از اعتبار یارانه خرید می‌کند مبلغ موردنظر از حساب یارانه کسر می‌شود.

وی عنوان کرد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان – فارا (sfara.ir) نرم‌افزار شما را نصب کنند و با روشن کردن موقعیت مکان‌یاب، نزدیک‌ترین فروشگاه در محل زندگی خود را مشاهده و برای خرید به آنجا مراجعه کنند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: از یک میلیون فروشگاه در سطح کشور، ۵۰ هزار فروشگاه به نرم‌افزار شما متصل شده است و به مردم خدمات ارائه می‌کنند ضمن اینکه هیچ محدودیتی در انتخاب ۱۱ قلم کالا و نشان تجاری وجود ندارد.

آماده‌سازی زیرساخت‌های روستایی در طرح کالابرگ الکترونیک

وی با اشاره به تکمیل زیرساخت‌ها در روستاها، بیان کرد: بیشترین حجم کاری به انتخاب، تجهیز و آموزش فروشگاه‌ها در سراسر کشور به‌خصوص در روستاها اختصاص پیدا کرده است، برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها در روستاها جلسه‌های مختلفی با فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهستان‌ها، مدیران وزارت صمت، جهاد، کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی برگزار می‌کنیم تا زیرساخت‌های خرید در روستاها تأمین شود.

عسگریان گفت: بسیاری از روستاها صعب‌العبور هستند به دنبال تجهیز زیرساخت‌ها در این روستاها هستیم تا خدمات به مردم ارائه کنند درصورتی‌که مغازه‌ها متصل به بارکدخوان بشوند و از بین ۱۱ قلم کالایی، سه تا پنج قلم را داشته باشند، می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.

به گفته معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خریدهای اعتباری از یارانه در سامانه شما ثبت و قابل رصد است.

وی با بیان اینکه به دنبال ارائه سیاست‌های تشویقی در جذب مردم به طرح کالابرگ الکترونیک هستیم گفت: این طرح به‌صورت آزمایشی برای دهک‌های اول تا سوم است و در مرحله بعد به سایر دهک‌ها تسری پیدا می‌کند ضمن اینکه ۹۰ درصد مردم علاقه‌مند به دریافت یارانه هستند.

عسگریان اضافه کرد: اکنون رفتار هزینه کردی وارد زندگی مردم شده و مردم پول نقدی یارانه را در زندگی هزینه می‌کنند، تغییر روش مردم به‌راحتی نیست، شرکت در طرح کالابرگ الکترونیکی اختیاری است. درصورتی‌که سیاست‌های تشویقی از کالابرگ الکترونیکی افزایش یابد، گرایش مردم به سمت خرید کالاها خواهد رفت.