۰ نفر

در برنامه هفتم توسعه؛

معافیت و کاهش نرخ مالیات ممنوع شد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۴۳
کد خبر: 717629
معافیت و کاهش نرخ مالیات ممنوع شد

وضع هر گونه تخفیف، ترجیح، بخشودگی کاهش نرخ معافیت و شمولیت نرخ صفر و اعطای اعتبار مالیاتی در سال‌‌های اجرای قانون برنامه هفتم توسعه ممنوع است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در متن لایحه برنامه هفتم توسعه که امروز منتشر شد، موارد مهمی در مورد درآمدهای مالیاتی و گمرکی ذکر شده، از جمله اینکه سهم درآمد مالیات و گمرک از تولید ناخالص داخلی که در حال حاضر حدود 6 درصد است، در طول سالهای برنامه 1402 تا 1406 باید به 12 درصد برسد و همچنین سهم درآمد مالیات گمرک از هزینه‌های جاری دولت که در حال حاضر حدود 55 درصد است، باید به 80 درصد افزایش یابد.

در ماده 47 لایحه برنامه هفتم آمده است: دولت مکلف است به منظور کاهش وابستگی اعتبارات هزینه‌‌‌ای به عواید حاصل از واگذاری دارایی‌‌های مالی و سرمایه‌‌‌ای از طریق افزایش سهم درآمد‌‌های عمومی در تأمین اعتبارات هزینه‌‌‌ای دولت به نحوی اقدام کند که در پایان برنامه نسبت مالیات اسهم دولت از درآمد‌‌های مالیاتی و گمرکی به تولید ناخالص داخلی و اعتبارات هزینه‌‌‌ای در بودجه سنواتی به ترتیب حداقل به دوازده درصد (12٪) و هشتاد درصد (80٪) برسد.

ماده 48- وضع هر گونه تخفیف ،ترجیح، بخشودگی کاهش نرخ معافیت و شمولیت نرخ صفر و اعطای اعتبار مالیاتی در سال‌‌های اجرای قانون برنامه هفتم توسعه ممنوع است.

تبصره 1- میزان درآمد از دست رفته دولت (مالیات) از محل مجموع معافیت، نرخ صفر، اعتبار، کاهش نرخ‌‌های مالیاتی و بخشودگی‌‌های مالیاتی در خصوص مالیات بر درآمد هر شخص حقیقی نمیتواند بیشتر از پنج‌ میلیارد (5000000000) ریال در سال باشد. دستورالعمل اجرای این بند در خصوص نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات مالیات علی الحساب و وصول مالیات توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و به تصویب وزارت امور اقتصادی و دارایی‌ می‌رسد.

تبصره -2 وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است به منظور شفافیت حمایت‌‌های مالیاتی به صورت سالانه فهرست تمامی ،تخفیفات اعتبار ،مالیاتی نرخ ،صفر معافیت یا بخشودگی و ترجیحات مالیاتی و گمرکی را تهیه و‌ میزان درآمد از دست رفته دولت ناشی از موارد مذکور و استنادات قانونی مربوطه را به تفکیک محاسبه نماید سازمان برنامه و بودجه نیز موظف به انتشار آن در قالب پیوست بودجه سنواتی است.