۰ نفر

سی‌ان‌بی‌سی گزارش می‌دهد؛

کنترل تورم یا ثبات مالی، کدام برای فدرال رزرو مهمتر است؟ / بازارها چشم انتظار جلسه هفته آینده کمیته بازار باز

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۲۴
کد خبر: 706678
کنترل تورم یا ثبات مالی، کدام برای فدرال رزرو مهمتر است؟ / بازارها چشم انتظار جلسه هفته آینده کمیته بازار باز

علیرغم ورشکستگی بانک‌ها که سیستم مالی را متزلزل کرده، بازارها همچنان انتظار دارند که فدرال رزرو به تلاش‌های خود برای مبارزه با تورم ادامه دهد. معامله گران روز دوشنبه با احتمال ۸۵ درصدی افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره را در جلسه کمیته بازار باز فدرال در ۲۱ تا ۲۲ مارس تعیین کردند. زمانی که گلدمن ساکس گفت انتظار دارد بانک مرکزی از فرصت افزایش نرخ بهره در هفته آینده چشم پوشی کند، عملاً هیچ نهادی با این عقیده همراه نبود و از طرفی خود گلدمن ساکس علیرغم اعتقاد به خودداری از افزایش نرخ در این ماه اعتقاد به افزایش در ماه­های بعدی دارد و از طرفی، سیتی گروپ معتقد است که فدرال رزرو همچنان به افزایش نرخ وجوه معیار خود تا محدوده هدف ۵.۷۵ – ۵.۵ درصد در مقایسه با ۴.۷۵ – ۴.۵ درصد فعلی ادامه می­دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، زمانی که فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره می کند، به طور کلی این کار را تا زمانی که چیزی از بین برود ادامه می­دهد، یا این که خرد جمعی وال استریت به این صورت است.

بنابراین، با توجه به دومین و سومین ورشکستگی بزرگ بانکی که در طول چند روز گذشته رخ داده، و نگرانی های بیشتر در مورد آینده، به نظر می رسد که این امر به عنوان یک شکست قابل توجه و دلیلی برای عقب نشینی بانک مرکزی است.

نه خیلی سریع

حتی با وجود شکست بانک سیلیکون ولی و سیگنچر بانک در چند روز گذشته که ناظران را مجبور کرد وارد عمل شوند، بازارها همچنان انتظار دارند که فدرال رزرو به تلاش‌های خود برای مبارزه با تورم ادامه دهد. افزایش بازده اوراق قرضه به ویژه در نابودی بانک سیلیکون ولی نقش داشت زیرا این بانک با زیان های غیرقابل تحقق حدود ۱۶ میلیارد دلاری از اوراق خزانه نگهداری شده تا سررسید مواجه شد که ارزش اسمی خود را به دلیل نرخ های بهره بالاتر از دست داده بودند.

با این حال، رویدادهای دراماتیک ممکن است حتی از نظر فنی به عنوان موضوعی در حال شکست در خرد جمعی وال استریت واجد شرایط نباشند.

کوئینسی کراسبی، استراتژیست ارشد جهانی در LPL Financial گفت: «نه، اینطور نیست.» «آیا این به عنوان نوعی شکست که باعث چرخش فدرال رزرو بشود، کافی است؟ بازار به طور کلی اینطور فکر نمی کند.»

در حالی که قیمت‌گذاری بازار در روز دوشنبه بی‌ثبات بود، سوگیری به سمت فدرال رزرو بود که به تشدید سیاست‌های پولی ادامه دهد. بر اساس برآورد گروه CME، معامله‌گران احتمال ۸۵ درصدی «افزایش ۰.۲۵ درصدی» نرخ بهره را در جلسه کمیته بازار باز فدرال در ۲۱ تا ۲۲ مارس در واشنگتن دی سی تعیین کردند. هفته گذشته برای مدت کوتاهی، پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو مبنی بر نگرانی بانک مرکزی از داده­های داغ اخیر تورم، بازارها انتظار حرکت ۰.۵۰ واحدی را داشتند.

اندیشیدن به یک چرخش!

گلدمن ساکس روز دوشنبه اعلام کرد که انتظار ندارد فدرال رزرو در این ماه به هیچ وجه نرخ بهره را افزایش دهد، اگرچه تعداد کمی از سایر پیش‌بینی‌کنندگان وال استریت وجود داشتند که این دیدگاه را داشتند. هر دو بانک آمریکا و سیتی گروپ گفتند که انتظار دارند فدرال رزرو افزایش یک چهارم واحدی را انجام دهد که احتمالاً چند افزایش دیگر را نیز به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این، اگرچه گلدمن اعلام کرده که فدرال رزرو در ماه مارس از بالا بردن نرخ بهره خودداری خواهد کرد، اما همچنان به دنبال افزایش یک چهارم واحدی در ماه‌های می، ژوئن و جولای است.

گلدمن در یادداشتی به مشتریان گفت: «ما فکر می‌کنیم که مقامات فدرال رزرو احتمالاً در حال حاضر ثبات مالی را در اولویت قرار می‌دهند و آن را مشکل فوری و تورم بالا را یک مشکل میان‌مدت می‌دانند.»

کراسبی گفت که حداقل احتمال دارد فدرال رزرو در مورد ایده توقف افزایش بحث کند.

جلسه هفته آینده از این نظر مهم و برجسته است که کمیته بازار باز فدرال نه تنها در مورد نرخ ها تصمیم می گیرد، بلکه پیش بینی های خود را برای آینده، از جمله چشم انداز تولید ناخالص داخلی، بیکاری و تورم، به روز خواهد کرد.

او گفت «بی شک، آنها در حال بحث هستند. سوال این است که آیا آنها نگران این خواهند بود که این باعث ایجاد ترس می شود؟» «آنها باید [قبل از جلسه] به بازار پیام بدهند که قرار است توقف کنند، یا به مبارزه با تورم ادامه خواهند داد. همه این­ها قابل بحث است.»

مدیریت پیام

اندرو هولنهورست، اقتصاددان سیتی گروپ، گفت که «توقف» - اصطلاحی که مقامات فدرال رزرو معمولاً از آن خوششان نمی آید - اکنون پیام اشتباهی را به بازار ارسال می­کند.

فدرال رزرو پس از اینکه ماه های گذشته را به انکار افزایش قیمت ها به عنوان چیزی جز یک اثر «گذرا» از روزهای اولیه همه گیری کووید گذرانده، به دنبال تقویت اعتبار خود به عنوان یک مبارزه کننده با تورم است. پاول بارها گفته است که فدرال رزرو تا زمانی که پیشرفت قابل توجهی در کاهش نرخ تورم به هدف ۲ درصدی خود نداشته باشد، این مسیر را ادامه خواهد داد.

 در واقع، سیتی گروپ معتقد است که فدرال رزرو همچنان به افزایش نرخ وجوه معیار خود تا محدوده هدف ۵.۷۵ – ۵.۵ درصد در مقایسه با ۴.۷۵ – ۴.۵ درصد فعلی و بسیار بالاتر از مبنای قیمت بازار ۵ – ۴.۷۵درصد ادامه می دهد.

هالنهورست در یادداشت مشتری گفت: « از نظر ما بعید است مقامات فدرال رزرو در جلسه هفته آینده به سمت توقف افزایش نرخ بهره چرخش کنند.» «انجام این کار به بازارها و عموم مردم سیگنال می دهد تا تصور کنند که تصمیم فدرال رزرو برای مبارزه با تورم تنها تا زمانی وجود دارد که ناهمواری در بازارهای مالی یا اقتصاد واقعی وجود نداشته باشد.»

بانک آمریکا اعلام کرد که برای هرگونه نشانه‌ای مبنی بر گسترش بحران بانکی فعلی، «مراقب» است، شرایطی که می‌تواند پیش‌بینی را تغییر دهد.

مایکل گپن، اقتصاددان ارشد آمریکایی بانک آمریکا به مشتریان خود گفت: «اگر فدرال رزرو در مقابله با نوسانات اخیر بازار و محاصره کردن بخش بانکداری سنتی موفق باشد، باید بتواند با سرعت تدریجی افزایش نرخ بهره خود را ادامه دهد تا زمانی که سیاست پولی به اندازه کافی محدودکننده شود.» «چشم انداز ما برای سیاست پولی همیشه وابسته به داده است. در حال حاضر نیز به فشارهای موجود در بازارهای مالی وابسته است.»

پاول همچنین بر اهمیت استفاده از داده ها برای تعیین جهتی که می خواهد سیاست را در آن هدایت کند، تاکید کرده است.

فدرال رزرو در این هفته زمانی که وزارت کار شاخص قیمت مصرف کننده ماه فوریه  را در روز سه شنبه و همتای قیمت تولیدکننده را در روز چهارشنبه منتشر می کند، رویکرد نهایی خود را به معیارهای تورم خواهد فهمید. نظرسنجی فدرال رزرو نیویورک که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد که انتظارات تورمی یک ساله در طول ماه به شدت کاهش یافته است.