۰ نفر

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور :

تمکین مالیاتی پزشکان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۵۸
کد خبر: 705327
تمکین مالیاتی پزشکان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس آمار و اطلاعات سازمان، تمکین مالیاتی پزشکان نسبت به سال‌های گذاشته افزایش داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، داود منظور در خصوص مالیات پزشکان و موضوع فرار مالیاتی افراد خاطی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مختلف، پرداخت مالیات پزشکان پس از ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ از راه‌های مختلف شناسایی شده و افزایش رو به رشدی داشته و الزام پزشکان به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی از جمله مهمترین مطالبات مردمی است که در کانون اراده نظام مالیاتی قرار گرفته است.

وی ضمن اشاره به اینکه اکثر جامعه پزشکان از شهروندان قانون مدار و منضبط مالیاتی هستند، افزود: برخی از درآمدهای پزشکان از طریق مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌هاست و این مراکز طبق قانون موظف به کسر مالیات تکلیفی به میزان ۱۰ درصد حق الزحمه پزشکان هستند که در پایان سال مالیاتی مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورتی که مالیات اضافه دریافت شده باشد به حساب پزشکان مسترد شده و یا در صورتی که پزشک مربوطه بدهکار شود مورد مطالبه سازمان قرار می‌گیرد.

دکتر منظور با تشریح موضوع مالیات ستانی از پزشکان اضافه کرد: اما راه دیگر درآمد پزشکان از طریق مطب‌ها و نسخه‌های پزشکی است که طبق قانون، ایشان موظف هستند از پایانه‌های فروشگاهی که مصداق آن دستگاه‌های کارتخوان است استفاده نمایند؛ در هر صورت این سازمان آماده دریافت گزارشات تخلفات افراد خاطی و فرار مالیاتی از طریق سامانه سوتزنی است. شهروندان عزیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، مراتب را از طریق سرشماره ۱۰۰۰۱۵۱۵ به سازمان امور مالیاتی کشور گزارش نمایند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پایان با اشاره به مطالبه عموم جامعه تاکید کرد: هر شماره کارت یا حسابی که پزشکان برای دریافت ویزیت و حق الزحمه خودشان به بیماران بدهند، چنانچه در اختیار سازمان قرار گیرد، بعنوان یک حساب تجاری و مشابه یک پذیرنده فروشگاهی و دستگاه کارتخوان برای وی لحاظ خواهد شد. البته در این زمینه برای کسانی که از حساب‌های دیگران استفاده کنند، طبق قانون پرونده کیفری قضایی تشکیل خواهد شد.