۰ نفر

در تهران ۲۰ بررسی شد؛

آمار عجیب فرارهای مالیاتی در سال ‌های اخیر؛ سلطان نخ کشور ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته است

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۱۰
کد خبر: 699703
آمار عجیب فرارهای مالیاتی در سال ‌های اخیر؛ سلطان نخ کشور ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته است

داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی شب گذشته ۱۵ بهمن با حضور در برنامه تهران ۲۰ در خصوص تحولات نظام مالیاتی در طول دولت سیزدهم با محور عدالت و هوشمند سازی به گفت‌‌وگو نشست و درباره مهمترین رویکرد این دوره اظهار کرد: مهمترین رویکرد این دوره این است که رابطه نظام مالیاتی و مودیان بهتر بشود و دیوار بین مالیات و مردم را برداریم. درواقع مالیات قرار است در راستای خدمات دولت به مردم خرج بشود. مودیان ولی نعمت ما هستند و در ارائه خدمات بهتر دولت مشارکت فعال می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ منظور با بیان اینکه برای تسهیل‌گری امور مردم، اولین کار الکترونیک کردن و ایجاد خدمات از راه دور به آنهاست، گفت: مهمترین اقدام ما در این دوره توسعه درگاه خدمات الکترونیک است. هرکس با شناسه ملی خود در ارتباط با بنگاه و شرکت‌ها به سامانه وارد می‌شود و تمام سوابق مالیاتی خود را مشاهده می‌کند. الان این امکان وجود دارد تا افراد مستقیما از این درگاه درخواستشان را ارسال کنند و ما به صورت برخط برای آنها گواهی صادر می‌کنیم.

ریاست سازمان امور مالیاتی با اشاره به این مطلب که در موضوع نقل‌وانتقال خودرو از ابتدا امسال لازم نیست کسی به دفترخانه مراجعه کند، عنوان کرد: در این راستا سامانه‌ای با پلیس راهور ایجاد کردیم و متقاضیلان به راحتی درخواست انتقال و تعویض پلاک را با نوبت‌گیری انجام می‌دهند. همچنین وصول مالیات هم راحت‌تر شده است.

ابلاغ الکترونیک نیز از دیگر اقداماتی است که در این دوره عملی شده است. تمام اوراق به صورت درجا به مودی ابلاغ می‌شود و کسی نمی‌تواند آنها را تصرف و یا نگه‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم که خدماتمان به مردم طبق قانون به یک خدمت الکترونیک تبدیل بشود و تا پایان سال آینده امیدوارم این گام بلند را برداریم. برای مثال سامانه ۱۸۷ (مالیات نقل و انتقال ملک) هنوز برخط نشده است، اما در آینده این سامانه را هم به صورت آماده خدمت‌رسانی می‌کنیم. 

منظور با بیان اینکه آخرین اقدام ما در زمینه شفافیت مالیاتی طراحی و ایجاد نرم‌افزار مالیات من است، گفت: این نرم‌افزار سکویی قابل نصب روی موبایل است و هرکس از طریق این نرم‌افزار به درگاه مراجعه می‌کند و قوانین مالیاتی، دستورالعمل‌ها و اطلاعات مربوطه را در آنجا دریافت می‌کند. درواقع هرآنچه که مودی نیاز دارد، در آن وجود دارد و مردم می‌توانند با مراجعه به آن از مراجعات حضوری و اداری خودداری کنند.

دریافت یک میلیون و نیم اظهارنامه مالیاتی جدید در سال جاری

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که در سال جاری چه میزان موفق به جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور شده‌ایم، گفت: برای جلوگیری از این اتفاق، چند مسیر را طی می‌کنیم. تلاش می‌کنیم تا اگر کسی فعال اقتصادی است و جزو مودیان نیست به چتر مالیاتی اضافه شود. با این هدف ۲/۲ درصد مودی جدید را از طریق مراجع اطلاعاتی مختلف مانند تراکنش‌های بانکی شناسایی کردیم. همچنین ۱ میلیون و نیم اظهارنامه جدید دریافت کردیم. درواقع ۵۰ درصد به کسانی که از پرداخت مالیات تمکین می‌کنند فارغ از مبلغ اضافه شد. البته ‌ممکن است بخشی از مودیان جدید، خرد باشند، اما وقتی از یک کارگر ساده مالیات می‌گیریم، تمام فعالین اقتصادی باید پرونده مالیاتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه امسال مالیات یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر صفر شد، افزود: افزایش کیفیت رسیدگی به مودیان پر ریسک را مورد هدف قرار دادیم. قرار نیست تا تمام اظهار نامه‌های جدید را رسیدگی کنیم چون امکان و ضرورت آن وجود ندارد. ۷۸ درصد اظهار نامه‌ها را بدون رسیدگی پذیرفتیم و این گام مهمی در راستای اجرای قانون بود. اما با احتساب ۶۵ ملاک، مودی‌های پرخطر را شناسایی می‌کنیم و در شناسایی اظهارنامه این افراد افزایش دقت را در نظر می‌گیریم.

منظور با اشاره به اینکه دو مدل فرار مالیاتی در اظهارنامه‌ها وجود دارد، گفت: کتمان درآمد و پیش اظهاری هزینه (غیرواقعی نشان دادن درآمد) مدل‌های فرار مالیاتی هستند. هر دو این روش‌ها منجر به کاهش مالیات افراد می‌شود. با اتصال پایگاه‌های اطلاعاتی به یکدیگر تلاش می‌کنیم تا متوجه کتمان درآمد افراد بشویم. همچنین در مسیر سوم به شناسایی مودیان بزرگی پرداختیم که سالهای متوالی به روش‌های مختلف مالیات ندادند. فرایندها ظاهرا درست اما دچار اختلالات عمیق بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای مثال فردی ۲۴ شرکت دارد و با حساب سازی تودرتو عملا به مدت ۵ سال یک ریال مالیات پرداخت نکرده است. تمام حساب‌هایش را درآوردیم و در نهایت ۱۲۰۰ میلیارد تومان مالیات اصل و جریمه برایش لحاظ کردیم. همچنین در موردی دیگر، سلطان نخ کشور ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته است. 

فروش ۶۵۰۰ میلیارد تومان فاکتور جعلی در سه استان کشور/ ۱۰۰ شرکت سوری شناسایی شد

وی با بیان اینکه تمرکز ما در حال حاضر به روی شناسایی معاملات سوری است، گفت: برخی اقدام به کد فروشی و فاکتور جعلی می‌کنند. اخیرا یک مورد شرکت کد فروش در یزد شناسایی شد که ۳ هزار میلیارد تومان کد فروشی کرده است. شرکت‌های دیگری نیز در آذربایجان شرقی ۲ هزار میلیارد و در همدان ‌۱۵۰۰ میلیارد تومان کد فروشی کرده‌اند. این تخلفات در سه ماه اخیر بررسی و شناسایی شده است.

منظور با ذکر این نکته که ۱۰۰ شرکت سوری شناسایی شده‌اند، گفت: ما در سازمان مالیاتی به کمک هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده‌ها و تحلیل آماری رفتار مودیان را شناسایی می‌کنیم. مدل‌های فاکتور فروش‌ها و شرکت‌های سوری را درآوردیم. با اینکه در سال جاری حدود ۶۰ درصد و برای سال آینده ۵۵ درصد افزایش مالیات در نظر داریم اما به مردم فشاری وارد نمی‌شود. ما دنبال گنجشک گرفتن نیستیم. به دنبال فشار به عقاب‌ها هستیم؛  کسانی که فرارهای مالیاتی بزرگ می‌کردند و نظام مالیاتی از رفتار آنها چشم پوشی می‌کرد.

ریاست سازمان امور مالیاتی افزود: کل مالیات مشاغل ۱۷ هزار میلیارد تومان است. وقتی از یک مودی ۱۵۰۰ میلیارد گرفته می‌شود چه باری از مشاغل خرد برداشته می‌شود؟ جامعه هدف ما مودیان بزرگ هستند.

۴۰۰ شرکت بورسی به پایانه‌های فروشگاهی سازمان امور مالیاتی متصل شدند

وی درباره روند پیشرفت پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: ما عملا از ابتدای آبان‌ماه سال جاری، شرکت‌های بورسی را دعوت و اجرای پایانه‌های فروشگاهی را آغاز کردیم. در یک ماه اول ارتباط بین ما و بورسی‌ها دیر برقرار شد، اما بعد از مدتی شاهد شیب خیلی خوبی شدیم. شرکت‌ها به سرعت به سامانه متصل می‌شوند. در حال حاضر ۴۰۰ شرکت بورسی به سامانه وصل شدند.

منظور با اشاره به این مطلب که ۱۱ میلیون صورت حساب‌های ارسالی به سامانه اضافه شده است، خاطرنشان کرد: مبلغ این صورت‌ حساب‌ها در طی سه ماه و نیم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و ۳۳ هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده‌ آنها اعلام شده است. ابن مبلغ مربوط به حدود ۵۰ هزار شرکت زیرمجموعه ۴۰۰ شرکت بورسی است.

رییس سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌های دولتی‌ را دعوت کردیم و امیدواریم وزرا فشار بیاورند تا هرچه زودتر حدود ۵۰۰ شرکت دولتی به سامانه متصل بشوند. همچنین اتصال مشاغل خرد به سامانه برایشان صرف اقتصادی ندارد. با بانک مرکزی، شاپرک و سامانه‌هایی که از پایانه‌ها پشتیبانی می‌کنند به توافق رسیدیم که کد مالیاتی روی رسید کارتخوان‌ها ثبت بشود و این کدها به عنوان صورت حساب به کارپوشه مودی اضافه می‌شود. در صورت بروز این اتفاق ۹ میلیون‌ مودی به سامانه مالیاتی اضافه می‌شوند.

وی گفت: سایر شرکت‌ها نیز از ابتدای سال آینده وارد سامانه می‌شوند. از زمانی که فراخوان اتصال را صادر می‌کنیم در صورت عدم اتصال ۱۰ درصد فروش افراد به عنوان جریمه از آنها طلب می‌شود. ما به عنوان سازمان مالیانی فقط حق بخشش ۵۰ درصد از این مبلغ را داریم.