۰ نفر

پاسخ به ۱۰ سوال مهم در مورد کالابرگ / اگر از اعتبار کالابرگ استفاده نکنیم چه می شود؟

۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۶:۰۲
کد خبر: 697790
پاسخ به ۱۰ سوال مهم در مورد کالابرگ / اگر از اعتبار کالابرگ استفاده نکنیم چه می شود؟

طرح کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار هفته گذشته در استان هرمزگان به صورت پایلوت آغاز شد اما در این بین برخی سوالات مهم ذهن مردم را درگیر کرده که سعی کردیم در این گزارش به این سوالات پاسخ دهیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بعد از حدس و گمان‌های مختلف به صورت پایلوت در استان هرمزگان آغاز شد و مردم استان که پیش از این یارانه دریافت می‌کردند می‌توانند از مزیت‌های این طرح بهره‌مند شوند.

در طرح کالابرگ الکترونیک بربستر شبکه ملی اعتبار، مردم با اعتبار یارانه می توانند یکماه زودتر اقلام مصوب را خریداری کنند و قیمت شهریور ۱۴۰۰ مبنا و ملاک خرید کالاهای مصوب این طرح است و دولت طبق سبد کالای مصوب مابه التفاوت را پرداخت می کند، اما اجرایی شدن این طرح در استان هرمزگان با سوالات و ابهامات زیادی برای مردم به همراه بوده که تلاش داریم در این گزارش به بخشی از این سوالات پاسخ دهیم. 

این طرح شامل ۱۰ قلم کالای اساسی شامل شیر یک لیتری کم چرب، پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی، ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی کم چرب، مرغ کشتار روز، تخم مرغ کیلویی، ماکارونی ۷۰۰ گرمی رشته‌ای، قند شکسته فله‌ای، شکر سفید فله‌ای و برنج است که مردم می‌توانند در طرح کالابرگ الکترونیک از اعتبار یارانه خود برای خرید این محصولات استفاده کنند. 

در ادامه فعال سازی سیستم پرداخت اعتباری برای ۱۰ قلم کالای اساسی شامل شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماکارانی، قند و شکر از محل دریافت یارانه‌ها، نرخ مصوب فروش، سهم پرداختی مردم و میزان تخصیص اعتبار یارانه در این طرح برای هر کدام از اقلام دهگانه اعلام شد.

بر همین مبنا با توجه به سرانه سه لیتری شیر، نرخ مصوب فروش شیر بطری یک لیتری کم چرب ۵۴ هزار تومان است که از این میزان سهم پرداختی مردم ۳۷۵۰۰ تومان و سهم اعتبار تخصیصی ۱۶۵۰۰ تومان خواهد بود، نرخ مصوب فروش پنیر ۴۰۰ گرمی ۳۷ هزار تومان است که سهم پرداختی مردم ۱۷ هزار تومان و سهم اعتبار از محل یارانه‌ها نیز ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

در این طرح نرخ مصوب فروش ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی ۴۹۸۰۰ تومان است که سهم پرداختی مردم ۲۱ هزار تومان و سهم اعتبار تخصیصی از محل یارانه نیز ۲۸۸۰۰ تومان خواهد بود، همچنین نرخ مصوب هر کیلو مرغ کشتار روز ۶۳ هزار تومان است که با توجه به سرانه ۲ کیلوگرمی در نظر گرفته شده ۲ کیلوگرمی سهم پرداختی مردم ۶۰ هزار تومان و سهم اعتبار تخصیص یافته نیز ۶۶ هزار تومان خواهد بود.

در بخش تخم مرغ و سرانه یک کیلوگرمی این کالای اساسی نیز نرخ هر کیلوگرم تخم مرغ ۴۷۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده که سهم پرداختی مردم ۱۵ هزار تومان و سهم اعتبار تخصیصی ۳۲۲۰۰ تومان خواهد بود، در بخش ماکارونی قیمت به ازای هر ماکارونی رشته‌ای ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان تعیین شده که از این میزان ۷ هزار تومان سهم پرداختی مردم و ۱۷ هزار تومان سهم اعتبار تخصیص یافته است.

در کالاهای قند و شکر نیز به ازای هر کیلوگرم از این دو کالا نرخ مصوب فروش ۲۰ هزار تومان است که با توجه به سرانه ۲۵۰ گرمی این محصولات نرخ پرداختی مردم ۲۱۲۵ تومان و اعتبار تخصیص یافته نیز ۲۸۷۵ تومان است.

در این طرح همچنین نرخ مصوب هر کیلوگرم برنج ۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که با توجه به سرانه ۲ کیلوگرمی هر خانوار، سهم پرداختی مردم ۶۰ هزار تومان و سهم اعتبار تخصیص یافته نیز ۶۰ هزار تومان (در مجموع ۲ کیلوگرم ۱۲۰ هزار تومان) خواهد بود. همچنین در این طرح نرخ فروش روغن ۸۱۰ گرمی ۶۲ هزار تومان مصوب شده که سهم پرداختی مردم ۱۴ هزار تومان و سهم پرداخت از محل اعتبار یارانه‌ها ۴۸ هزار تومان خواهد بود.

در مجموع برای خرید این ۱۰ قلم کالای اساسی با توجه به سرانه ذکر شده مبلغ ۵۳۰ هزار تومان نیاز است که از این میزان ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ تومان سهم پرداختی مردم و ۲۹۴ هزار و ۲۵۰ تومان نیز از اعتبارات تخصیص یافته از محل یارانه‌ها خواهد بود.

نحوه پرداخت نیز به این شرح خواهد بود که فرد پس از انتخاب کالای مورد نظر سهم پرداختی خود از آن کالا را از حساب بانکی خود پرداخت می‌کند و مابقی قیمت کالا را از محل اعتبار یارانه‌ها پرداخت خواهد کرد، برای مثال در هنگام خرید یک ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی سرپرست خانوار از حساب شخصی خود ۲۱ هزار تومان و از اعتبار یارانه خود ۲۸۸۰۰ تومان استفاده خواهد کرد تا مبلغ این کالا به قیمت مصوب ۴۹۸۰۰ تومان را پرداخت کند.

ثبت نام ۱۴۰۰ فروشگاه در هرمزگان در طرح کالابرگ الکترونیک 

در همین زمینه محسن نیک نفس مدیر بخش تولید محتوای طرح کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم آخرین وضعیت اجرای این طرح را تشریح کرد. 

نیک نفس گفت: این طرح چند لایه آماری و عدد دارد، از روز اول اجرای این طرح در سطح هرمزگان استقبال خوبی از سوی فروشگاه‌ها برای ثبت نام در طرح شاهد بودیم و این استقبال همچنان ادامه دارد. 

وی تصریح کرد: طبق آخرین آمار تاکنون بیش از ۱۴۰۰ فروشگاه در طرح کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار ثبت نام خود را نهایی کرده‌اند که از این تعداد بالغ بر هزار فروشگاه آموزش‌های لازم را دیده و دستگاه بارکدخوان ویژه این طرح را به صورت رایگان دریافت کرده‌اند. 

مدیر بخش تولید محتوای طرح کالابرگ الکترونیک گفت: در این فروشگاه‌ها شاهد انجام تراکنش و آغاز فعالیت نیز بوده‌ایم و نصب بارکد خوان و آموزش فروشگاه‌داران دیگری که در این طرح ثبت نام کرده‌اند همچنان ادامه دارد. 

وی افزود: بندرعباس و میناب شهرستان‌های با بیشترین استقبال از این طرح هستند که از حد تعیین شده و استاندارد مورد نیاز برای تسهیل دسترسی مردم به کالا‌ها نیز فراتر رفته‌اند، در برخی شهرستان‌ها این استقبال کم بوده اما تا پایان هفته تمام شهرستان‌های هرمزگان به میزان استاندارد تعیین شده در ثبت نام فروشگاه‌ها خواهند رسید. 

استقبال مردم هرمزگان از طرح کالابرگ الکترونیک مناسب است

نیک نفس با اشاره به اینکه هنوز مدت زمان زیادی از اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیک نگذشته است گفت: اما در این مدت کم شاهد استقبال خوب مردم هرمزگان از این طرح هستیم و یقینا با اطلاع رسانی جامع‌تر این استقبال در طول دوره اجرا افزایش خواهد یافت. 

وی ادامه داد: طرح بدون مشکل خاصی در حال اجراست و به جز در دو روز که قطعی اینترنت در کشور داشتیم مسئله ای در این زمینه وجود نداشته است، در این مدت تلاش شده به سوالات و ابهامات مردمی و فروشگاه داران پاسخ داده شود تا به صورت جامع این طرح اجرایی شود. 

آیا طرح کالابرگ شامل تخفیف برای مردم نیز هست؟ چه زمان در سطح کشور اجرایی می‌شود؟ 

مدیر تولید محتوای کالابرگ الکترونیکی در پاسخ به این سوالات گفت: این طرح بر مبنای تسهیل خرید مردم و دسترسی آسان مردم به افلام ده گانه اساسی است در این طرح قیمت‌ها به نرخ شهریور ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود و با توجه به ثبات در قیمتها مردم می‌توانند بهتر یه این کالاها دسترسی داشته باشند اما تخفیف در این طرح نیست. 

وی ادامه داد: این طرح تا پایان سال در هرمزگان اجرا می‌شود و سپس با تصمیم دولت در سطح کشور نیز اجرایی خواهد شد، اما از هفته آینده یک استان دیگر نیز به این طرح اضافه می‌شود و طرح کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار علاوه بر هرمزگان در یک استان دیگر نیز فعال خواهد شد. 

وی گفت: دولت در این پروژه در کنار مردم ایستاده تا تورم در سبد کالای مصرفی خانوار اثر نداشته باشد، با این کار مردم می‌توانند سبد کالای ۱۰ گانه مشخص شده را به نرخ سال قبل تهیه کنند ضمن آنکه استفاده از طرح اختیاری است و در طول دوره اجرای این طرح شاهد حذف یارانه نقدی مردم نخواهیم بود و آنها می‌توانند در صورت عدم استفاده از اعتبار الکترونیک، یارانه خود را به صورت نقد در کارت‌های بانکیشان دریافت کنند. 

در زیر نیز سعی شده بخش دیگری از سوالات عمومی مردم به صورت شفاف و کوتاه پاسخ داده شود: 

۱-آیا در این طرح کالای خاصی ارائه می‌شود؟

پاسخ: خیر، افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه خرید خود انجام دهند.

۲- چه اصنافی تحت پوشش هستند؟

پاسخ: عمده فروشی‌ها، خواربارفروشی، سوپرمارکت و فروشگاه‌های محصولات غذایی، فروشندگان گوشت بسته بندی شده و یخ زده، فروشگاه‌های محصولات لبنی و فروشگاه مواد غذایی متفرقه

۳-سرپرست خانوار چه کسی است؟

پاسخ: شخصی که مبلغ یارانه نقدی خانواده به حسابش واریز می‌شود

۴-اگر پذیرنده از ارائه جنس با کیفیت خودداری کند یا خریداران را ملزم به استفاده از برند خاصی نماید و یا فروشنده کم فروشی و یا گران فروشی کند مردم چگونه شکایت کنند؟ 

 پاسخ: شکایت از واحد صنفی سامانه ۱۲۴ -داخلی ۶ تعریف شده است. 

۵-آیا از برند کالایی خاص باید خرید کرد؟

 پاسخ: خیر،از تمام برندها ی کالاهای مجاز قابل خرید می باشد. 

 ۶- آیا امکان خرید از فروشگاه های زنجیره های وجود دارد؟ 

 پاسخ: بله لیست فروشگاه های زنجیره ای در سایت Shoma.sfara.ir موجود می باشد.

۷- آیا می توان کل اعتبار را صرف خرید ۱ یا چند قلم کالای اساسی کرد؟

پاسخ: بله می توان کل اعتبار را صرف ۱ قلم کالا به طور مثال روغن با برنج کرد. 

۸- چه کسانی مشمول دریافت اعتبار می شوند؟ 

پاسخ: خانواده‌هایی که در دهک ۱ الی ۹ قرار گرفته‌اند و تاکنون یارانه دریافت کرده‌اند.

۹- من مشمول دریافت بوده ام اما اعتبار را دریافت نکرده‌ام؟

پاسخ: پس از نصب اپلیکیشن"شما" نسبت به دریافت موجودی اعتبار اقدام کنید، در صورت نیاز با مرکز تماس فارا به شماره ۱۴۶۳(بدون پیش شماره)تماس بگیرید.

۱۰-چگونه می‌توان از اعتبار در خرید استفاده کرد؟

پاسخ: با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و با استفاده از کارت سرپرست خانوار مانند خریدهای معمولی با استفاده از کارتخوان می‌توان خرید انجام داد.

۱۱-اعتراض به دهک بندی و ارائه درخواست بازبینی چگونه است؟

پاسخ: ثبت اعتراض به دهک بندی خانوار فقط در سامانه وزارت تعاون قابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق سایت همین وزارتخانه امکان پذیر است.

۱۲- از چه فروشگاه‌های می‌توان خرید انجام داد و آیا از هر فروشگاهی این خرید امکان پذیر است؟

پاسخ: از کلیه فروشگاه‌های مجاز که لیست آنها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس Shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی شما(فارا) قابل مشاهده است اما فروشگاه‌هایی که در این طرح تعریف نشده‌اند امکان خرید وجود ندارد. 

۱۳- آیا کارمزدی از سوی شخص دارنده کارت باید به فروشنده پرداخت شود؟

پاسخ: در این طرح قرار نیست کارمزدی به فروشنده پرداخت شود در این طرح همچون خرید عادی هیچ هزینه و کارمزدی برای مصرف کننده نخواهد داشت.

۱۴- آیا امکان استفاده از اعتبار در خریدهای اینترنتی وجود دارد؟

پاسخ: بله به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی که به سامانه شما متصل شوند وجود خواهد داشت.

۱۵- آیا کارت‌های بانکی خاصی در این طرح قابل استفاده است و آیا می‌توان از کارت بانکی سایر اعضای خانواده هم استفاده کرد؟ 

پاسخ: در این طرح می‌توان با استفاده از تمامی کارت‌های سرپرست خانوار خرید کالاهای اساسی ۱۰ گانه را انجام داد اما امکان استفاده از کارت سایر اعضای خانواده برای خرید در این طرح وجود ندارد. 

۱۶: اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 

پاسخ: استفاده از اعتبار این طرح کاملا اختیاری است در صورت عدم استفاده از مزایای این طرح، می‌توانند همانند سابق از یارانه خود به صورت نقدی در زمان واریز استفاده کنند. 

مردم استان هرمزگان می‌توانند با شماره گیری کد دستوری *۷۷۸*۲۸# میزان اعتبار خود در این طرح را استعلام بگیرند، همچنین برای استعلام میزان اعتبار و مشاهده کالاهای مصوب و قیمت ها برنامه کاربردی شما ( شبکه ملی اعتبار)  را نصب کرده با استفاده از  برنامه‌های اندرویدی بازار و  مایکت یا مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.