۰ نفر

محمدخدابخشی :

بررسی همزمان لوایح بودجه و برنامه هفتم در مجلس امکان پذیر است

۱۹ دی ۱۴۰۱، ۱۶:۱۵
کد خبر: 694062
بررسی همزمان لوایح بودجه و برنامه هفتم در مجلس امکان پذیر است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: برای اعلام وصول و بررسی سریعتر لایحه بودجه ۱۴۰۲، امکان رسیدگی به لایحه و برنامه هفتم توسعه به صورت همزمان در مجلس وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدخدابخشی درباره نحوه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: براساس قانون باید لایحه بودجه ۱۴۰۲ تا پیش از ۱۵ آذرماه امسال توسط دولت تقدیم مجلس می‌شد که البته بودجه شرکت‌های دولتی برای سال ۱۴۰۲ در موعد مقرر به مجلس ارائه شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی و تصویب سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به درازا کشید، افزود: این موضوع سبب شد تا درروزهای آخر شهریورماه برنامه هفتم به دولت ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه و دولت در تلاش برای ایجاد تحول در برنامه هفتم توسعه هستند تا برنامه هفتم به سرنوشت برنامه‌های پنجم و ششم که حدود ۳۰ درصد از آن محقق شد، دچار نشود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با اشاره به رویکرد هیات رییسه که تاکید به بررسی برنامه هفتم توسعه پیش از لایحه بودجه ۱۴۰۲ را دارد، اظهارداشت: در بودجه‌های سنواتی گذشته شاهد بودیم که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد لایحه بودجه پس از ارسال به مجلس توسط نمایندگان دچار تغییر می‌شود و بیش از ۸۰ درصد لایحه بودجه بدون تغییر به تصویب می‌رسد که از این حیث نگرانی برای اختصاص منابع و تحقق آن در لایحه بودجه بدون داشتن برنامه هفتم توسعه وجود ندارد.

وی درباره اینکه گفته می‌شود لایحه بودجه ۱۴۰۲ به صورت سه دوازدهم در مجلس بررسی و تصویب خواهد شد، عنوان کرد: بررسی و تصویب این مدل از لایحه بودجه معقول و منطقی نیست و بخش‌های مختلف کشور را دچار آسیب خواهد کرد.

خدابخشی بررسی هر دو لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه در مجلس را امکان پذیر دانست و گفت: برای حل شدن چالش پیش رو پیشنهاد می‌شود کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیون تلفیق برنامه در مجلس تشکیل شود تا بررسی هر دو لایحه را به صورت همزمان در مجلس رسیدگی کنند. از نظر قانونی هم منعی برای بررسی همزمان دو لایحه وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به تایید شورای نگهبان درباره بررسی دو مرحله‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: در این باره هنوز به صورت رسمی مطلبی دریافت نشده است. اما با توجه به تایید شورای نگهبان امکان آن وجود دارد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با اشاره به حضور رییس سازمان برنامه و بودجه در این کمیسیون گفت: طبق گزارش مسعود میرکاظمی در کمیسیون، منابع بودجه ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۰۰ درصد وصول و محقق شده است. یعنی مجموع درآمدهای مالیاتی، گمرکی، منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی و اوراق اسلامی وصول شده است که خبرخوبی برای مردم و کشور است.

وی خاطرنشان کرد:‌ در موضوع تراز عملیاتی بودجه باید سعی شود این تراز به صفر برسد و مجلس و دولت در اصلاح ساختار بودجه به نحوی عمل کنند تا در سال‌های آینده کسری بودجه رخ ندهد.