۰ نفر

وزیر کار مطرح کرد؛

طرح کالابرگ کی در کشور اجرا می شود؟ / محدودیتی در خرید کالاها وجود ندارد

۱۱ دی ۱۴۰۱، ۸:۳۵
کد خبر: 692102
طرح کالابرگ کی در کشور اجرا می شود؟ / محدودیتی در خرید کالاها وجود ندارد

وزیر کار: سامانه ملی اعتبار یا کالابرگ الکترونیک به صورت صد درصد اختیاری است که اجرای این طرح به صورت آزمایشی در هرمزگان آغاز شده و اجباری به خرید کالا در این طرح نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «سید صولت مرتضوی» در برنامه تلویزیونی صف اول با اشاره به سامانه ملی اعتبار و کالابرگ الکترونیکی گفت: بر روی این سامانه از گذشته همکاران کار کرده بودند و اکنون کارهای خوبی انجام شده است.

وی عنوان کرد: تقریباً ۹ دهک از جامعه تحت پوشش یارانه هستند که با احتساب نیروی‌های مسلح تا ۸۰ میلیون جامعه ایرانی یارانه می‌گیرند بخشی از مردم علاوه بر یارانه در دهک اول تا سوم تحت پوشش نهادهای حمایتی ازجمله بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی هستند.

مرتضوی تاکید کرد: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار با افراد تحت تکلف حدود هفت میلیون و ۱۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی کالابرگ در کشور گفت: قانون‌گذار در بودجه ۱۴۰۱ تکلیفی را برای دولت ایجاد کرده است که ما به ازای حذف ارز ترجیحی، دولت کالابرگ را برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند که در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود ضمن اینکه قانون‌گذار اشاره کرده بود که کالابرگ می‌تواند به انحای مختلف توزیع شود که تصمیم بر یارانه نقدی شد و اقبال عمومی هم خوب بود.

وزیر کار، خاطرنشان کرد: برای توزیع کالابرگ الکترونیکی نیاز به تامین زیرساخت‌ها داشتیم که در چهار شهرستان به‌صورت آزمایشی فراهم شد و با هماهنگی وزارت کشور و استانداری هرمزگان به‌صورت آزمایشی طرح کالابرگ اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه ملی اعتبار یا کالابرگ الکترونیک به صورت صد درصد اختیاری است گفت: چند مدت زودتر از واریز یارانه، اعتبار در کیف پول کارت اشخاص تعبیه می‌شود چنانچه تمایل داشته باشند از بین ۱۱ قلم کالا، کالای موردنظر را خرید می‌کنند در غیر این صورت در زمان مقرر واریز یارانه هم‌زمان با سراسر کشور، مبلغ یارانه به‌حساب واریز و قابل برداشت است.

مرتضوی تاکید کرد: محدودیتی در خرید کالاها وجود ندارد خانواده‌ها بر اساس فراخور نیازشان بر اساس اعتبارشان می‌توانند خرید کنند ضمن اینکه اجباری به خرید کالا نداریم و خرید به صورت اختیاری است.

وی عنوان کرد: این طرح، ارزیابی می‌شود و چنانچه مورد اقبال قرار گیرد به صورت سراسری عملیاتی می‌شود اکنون منتظر تامین منابع آن هستیم به محض تامین منابع، عملیات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد.

وزیر کار با بیان اینکه پیش از این زیرساخت‌ها نه در وزارت کار و سایر وزارتخانه‌ها فراهم نبود گفت: کالابرگ یا باید به صورت سنتی که مانند کوپن‌های سابق بودند و یا به صورت الکترونیکی انجام می‌شد که برای کالابرگ سنتی نیاز به زنجیره گسترده تامین داشتیم که هزینه‌های گسترده برای ملت و مردم داشت.

وی اضافه کرد: دولت اقدام به کالابرگ الکترونیکی کرد که قیمت‌های کالاها متناسب با حذف ارز ترجیحی باشد، دولت منابع را تامین می‌کند، تکلیف بالاتر از آن، متناسب با منابع نیست.