۰ نفر

بازارها نظاره گر نشست فدرال رزرو؛

افزایش جدید نرخ بهره در راه است / پاول این بار چه می گوید؟

۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۹:۱۷
کد خبر: 688510
افزایش جدید نرخ بهره در راه است / پاول این بار چه می گوید؟

نشست روز چهارشنبه کمیته بازار آزاد فدرال در مورد تعیین نرخ، مجموعه ای از حرکت ها را به همراه خواهد داشت. علاوه بر انتظار افزایش نیم واحدی نرخ بهره، سرمایه گذاران نظاره گر نحوه اطلاع رسانی بانک مرکزی از اهداف آینده خود خواهند بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، آن را نشانه ای از زمان هایی بنامید که افزایش نیم درصدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو سیاست پولی انبساطی تری در نظر گرفته می شد.

پیش از این سال، فدرال رزرو در ۲۲ سال گذشته نرخ استقراض معیار را بیش از یک چهارم واحد افزایش نداده بود. در سال ۲۰۲۲، آنها این کار را چهار بار انجام داده اند- هرکدام سه چهارم درصد که حرکت ۰.۵ واحد درصدی مورد انتظار روز چهارشنبه، پنجمین تغییر است.

نبرد قدرتمندانه علیه تورم هنجارهای سیاستی آنها را تغییر داده است.

سرمایه گذاران اکنون مشروط به یک بانک مرکزی تهاجمی شده اند، بنابراین هرگونه کناره گیری از اقدامات جدید اخیر به عنوان تسهیل نسبی تلقی خواهد شد.

نشست روز چهارشنبه کمیته بازار آزاد فدرال درباره تعیین نرخ، مجموعه ای از حرکت ها را به دنبال خواهد داشت. این جلسه به همان اندازه که در مورد افزایش نرخ فعلی است، در مورد اینکه فدرال رزرو در آینده چه برنامه ریزی می کند و چشم انداز اقتصادی را در کجا می بیند، خواهد بود.

در اینجا نگاهی اجمالی به متغیرهای متعددی که در نتیجه نقش خواهند داشت، داریم:

 نرخ ها

به ویژه با توجه به گزارش تورم شاخص قیمت مصرف کننده در روز سه شنبه، بسیار شوک کننده خواهد بود اگر کمیته بازار آزاد فدرال کاری غیر از افزایش نیم واحدی نرخ وجوه بانک مرکزی و رساندن معیار استقراض یک شبه به محدوده هدف گذاری شده ۴.۵-۴.۲۵ درصد، بالاترین سطح در ۱۵ سال اخیر، انجام دهد.

در حالی که رای کمیته احتمالا متفق القول یا نزدیک به آن خواهد بود، همه در هیئت مدیره نیستند.

ویلیام آیزاک، رییس سابق FDIC گفت:«امیدوارم جی پاول محکم بایستد و به انجام کاری که باید رخ دهد ادامه دهد.» «امیدوارم آنها حداقل یک نقطه بالاتر بروند»

اما سمت دیگر هم وجود دارد. تام پورچلی، اقتصاددان ارشد ایالت متحده در بازارهای سرمایه RBC نوشت:« این چرخه افزایش باید همین الان به پایان برسد. ما در ماه های اخیر علاقه مند بودیم که فدرال رزرو علیه تورم می‌جنگد… در این مرحله نیازی به ادامه افزایش نرخ ها نیست، اما البته آنها انجام خواهند داد.»

سیاستهای ارتباطی

پشت آن رای متفق القول یا نزدیک به آن در مورد نرخ ها، بحث جدی در مورد اینکه سیاست پولی باید به کجا برسد، وجود دارد. این باید هم در بیانیه پس از جلسه و هم در کنفرانس خبری پاول منعکس شود.

یکی از حوزه هایی که بازار به دنبال تغییر آن هستند، در این عبارت که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو «پیش بینی می کند که افزایش های مداوم در محدوده هدف مناسب خواهد بود» ممکن است به چیزی عمومی تر مانند «برخی افزایش ها» نیاز باشد‌. این به فدرال رزرو برای حرکت بعدی انعطاف‌پذیری می دهد و برخی در بازارها پیش بینی می کنند که فوریه آخرین افزایش نرخ بهره برای مدتی باشد. تصمیم بعدی فدرال رزرو برای نرخ پس از این تصمیم در ۱ فوریه است.

پاول مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مشخص شود که کمیته آینده مبارزه با تورم خود را در چه زمینه ای می بیند. او احتمالا تکرار خواهد کرد که فدرال رزرو تا زمانی که تورم نشانه های ملموسی مبنی بر بازگشت هدف ۲ درصدی بانک مرکزی نشان دهد، نرخ ها را افزایش داده و آن ها را بالا نگه خواهد داشت.

ویکتور ماسوتی، مدیر معاملات ریپو در کلیر استریت گفت: معامله گران از نزدیک پرسش و پاسخ جی پاول را زیر نظر خواهند داشت، زیرا ما در فوریه به دنبال راهنمایی هستیم که به طور بالقوه فقط ۲۵واحد مبنا افزایش دارد و برنامه کمیته بازار آزاد فدروال رزرو برای رسیدن به نرخ نهایی بالاتر در یک دوره طولانی تر چیست.

این کمیته همچنین پیش بینی های خود را در مورد تورم، بیکاری و تولید ناخالص داخلی به روز خواهد کرد.

چشم انداز تورم و تولید ناخالص داخلی ممکن است برای سال آینده کاهش یابد و بیکاری ممکن است کمی بالاتر رود.

نرخ نهایی

نرخ نهایی که ماسوتی از آن صحبت کرد به نقطه پایانی مورد انتظار برای فدرال رزرو و چرخه افزایش نرخ فعلی آن اشاره دارد.

هنگامی که فدرال رزرو آخرین بار نمودار نقطه ای خود را به روز کرد- نموداری که در آن هر یک از اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو یک « نقطه» ناشناس برای چشم انداز تغییرات نرخ در چند سال آینده ارائه می‌دهد، نرخ نهایی ۴.۶ درصد تعیین شد.

با وجود گزارش‌های اخیر، با توجه به افزایش تورم، احتمالاً نقطه پایانی نیز رشد خواهد کرد. اما شاید نه به اندازه ای که بازار می ترسید.

گلدمن ساکس گفت که این یک فراخوانی نزدیک بین ۵.۲۵ - ۵ درصد و افزایش کوچکتر به ۴.۷۵ – ۵ است. ما همچنان انتظار سه افزایش ۲۵ واحد درصدی در سال ۲۰۲۳ را داریم. در حاشیه، گزارش سه‌شنبه CPI خطر افزایش ۵۰ واحدی در فوریه را کاهش می‌دهد.

ایزاک که در اوایل دهه ۱۹۸۰ رییس شرکت بیمه سپرده فدرال بود، زمانی که تورم بیداد می کرد و پل ولکر، رییس وقت فدرال رزرو مجبور به افزایش چشمگیر نرخ ها و کشاندن اقتصاد به رکود شد، گفت که سیگنال دادن به یک رویکرد نرم تر می تواند خطرناک باشد.

آیزاک، رییس گروه سکیورا/آیزاک، یک شرکت مشاوره جهانی، گفت: «مردم باید به فدرال رزرو اعتماد داشته باشند و این چیزی است که ولکر آورد. شما می‌دانستید که منظور او از چیزی که می‌گوید چیست. اگر به دولت و به ویژه فدرال رزرو اعتماد نداشته باشید، کار سخت و طولانی خواهد بود».

فشار پاول

در نهایت پاول روی صحنه می رود. در چند جلسه گذشته، رییس از این جلسه برای تقویت اعتبار فدرال رزرو برای مبارزه با تورم استفاده کرده و قول افزایش نرخ بهره را تا زمانی که ثبات به قیمتها بازگردانده شود، داده است. اما بازار همیشه او را باور نکرده است.

حتی در زمان‌هایی که پاول از لفاظی‌های سخت استفاده می‌کرده، معامله‌گران – و الگوریتم‌های الکترونیکی که تمایل به ایجاد تکان‌های کوتاه‌مدت در بازار دارند – ترجیح داده‌اند که بر معیارهای انبساطی تمرکز کنند و سهام را بالاتر ببرند. پس از یک سری گزارش‌های تورمی نسبتا مثبت، ممکن است پاول مجبور شود این بار کمی بیشتر فشار بیاورد.