۰ نفر

وال استریت ژورنال بررسی کرد؛

این نیز خواهد گذشت و دلار برای همیشه اینقدر قوی نخواهد بود

۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۳
کد خبر: 672787
این نیز خواهد گذشت و دلار برای همیشه اینقدر قوی نخواهد بود

درحال حاضر افزایش قدرت دلار تبدیل به یک شمشیر دو لبه شده است؛ قدرت دلار فروش و درآمد برخی از شرکت‌ها را کاهش داده و برای برخی دیگر تجارت را تقویت کرده است.

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ به گزارش وال استریت ژورنال، افزایش ارزش دلار توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده و بسیاری به دنبال تاثیر آن بر درآمد شرکت‌ها هستند. این درحالی است که یک دلار قوی می‌تواند اثرات نامطلوبی بر شرکت‌های آمریکایی داشته باشد که کالاهای خود را در خارج از کشور می‌فروشند و با کاهش توان خرید آن محصولات، صادرات را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، شرکت‌ها و تولیدکنندگان خارج از کشور از ارز محلی نسبتا ضعیف‌تری بهره می‌برند.

چنین تاثیری بر شرکت‌ها، نمونه دیگری از چگونگی تاثیر تورم و تلاش بانک‌های مرکزی برای مهار آن بر تمام اقتصاد است. اقدامات فدرال رزرو از جمله افزایش نرخ بهره با هدف مبارزه با تورم سبب شد تا ارزش دلار در سال جاری نسبت به سایر ارزها افزایش بیابد. دلار آمریکا ارز ذخیره جهانی است و برای تجارت کالاها در سراسر کشور استفاده می‌شود، بنابراین تغییرات در ارزش آن در سراسر جهان احساس می‌شود.

نرخ‌های ارز برای بیش از یک دهه پس از بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ در طیفی محدود حرکت کردند، زیرا بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را پایین نگه داشته بودند و سهام عمدتاً در یک جهت حرکت کردند. بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌های موسوم به پوشش ریسک را که در آن مشتقاتی را خریداری می‌کردند که آنها را در برابر نوسانات ارز محافظت می‌کرد، کاهش دادند.

اما در سال گذشته با افزایش ارزش دلار و افزایش بی سابقه در برابر پوند انگلیس، ین ژاپن و سایر ارزها، شرکت‌ها در معرض نوسانات ارزی گسترده‌ای قرار گرفتند. در ماه ژوئیه، یورو برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ به زیر برابری سقوط کرد، سپس برای مدت کوتاهی رشد کرد اما اکنون همچنان ارزشی کمتر از دلار دارد و حدود ۹۷سنت معامله می‌شود.

شاخص دلار وال استریت ژورنال که ارزش دلار را در برابر سبدی متشکل از ۱۶ ارز اندازه‌گیری می‌کند، در سال جاری تاکنون بیش از ۱۶درصد افزایش داشته است. این یک سود بزرگ از نظر ارزی است و دلار همچنین بهترین عملکرد سه ماهه خود را از سال ۲۰۱۶ به پایان رساند.

شاخص دلار

(شاخص دلار وال استریت ژورنال)

برت تیلور، یکی از مدیران اجرایی در سیلزفورس می‌گوید: «اگر در حال حاضر با هر یک از مدیران اجرایی شرکت‌های چندملیتی صحبت کنید، آنها در مورد دو چیز صحبت خواهند کرد: ارز خارجی، که در حال حاضر با توجه به قدرت دلار تبدیل به یک کابوس کامل شده است و همچنین پیچیدگی انطباق در سطح جهانی». این ارائه‌دهنده نرم‌افزار تجاری در ماه آگوست اعلام کرد که انتظار دارد رقبای ارز خارجی، فروش کل سال را به میزان ۸۰۰میلیون دلار کاهش دهند. پیش از این کاهش میزان فروش آن ۶۰۰میلیون دلار برآورد شده بود. شرکت‌های بیشتری در چند ماه گذشته به تاثیر قوی‌تر شدن دلار در گزارش‌های خود اشاره کرده‌اند.

دلار در نیمه اول سال رشد خود را آغاز کرد، اما اخیراً سرعت گرفته است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در سراسر جهان به دلار به‌عنوان منبع قدرت و ثبات نسبی جذب شده‌اند که پس از جنگ روسیه علیه اوکراین و قرنطینه‌های کووید-۱۹ چین که بازارهای سهام، اوراق قرضه و کالاها را به هم ریخت.

در سه ماهه سوم، با کاهش ارزش پوند و افزایش بازده اوراق قرضه بریتانیا، ارزش دلار در برابر پوند انگلیس بیش از ۹درصد افزایش یافت. ارزهای دیگر نیز افت خود را افزایش داده‌اند و اندازه‌گیری‌های نوسانات مورد استفاده معامله‌گران وال استریت نشان می‌دهد که تغییرات قیمت در بازارهای ارز خارجی حتی بیشتر از سهام است.

شرکت پرداخت موبایلی بوکو که با شرکت‌هایی مانند نتفلیکس و آمازون تجارت می‌کند، می‌گوید که دلار قوی درآمد آنها از شرکای تجاری در سراسر جهان را کاهش داده است.

به گفته کیت بوچر، مدیر مالی بوکو «آمریکا یک باد مخالف ارز خارجی داشته است. این موضوع به شدت به ژاپن و کره و همچنین برخی از ارزهای دیگر مانند یورو و پوند انگلیس مربوط می‌شود. همه علیه ما رفتند."

عملکرد ارز

(عملکرد ارزهای منتخب در برابر دلار)

افزایش ارزش دلار تا حدی مربوط به اقدامات فدرال رزرو است زیرا سرمایه‌گذاران تمایل دارند به کشورهایی که بانک‌های مرکزی آنها برای مهار تورم تهاجمی عمل می‌کنند، پاداش دهند. در ماه سپتامبر، فدرال رزرو برای پنجمین بار در سال جاری نرخ بهره را افزایش داد و نشان داد که احتمال افزایش بیشتر وجود دارد.

یک استراتژیست بارکلیز در همین رابطه می‌گوید: «جهان طی دو هفته گذشته تغییر کرده است. فدرال رزرو در حال حاضر در حال افزایش بیش از حد نرخ بهره است و این به شکلی به ارزش دلار اضافه می‌کند که تصور چنین موضوعی در ابتدا برای ما بسیار دشوار بود»

بانک‌های سرمایه‌گذاری، محافظت در برابر نوسانات ارز را از طریق فروش اوراق مشتقه یا قراردادهای آتی آغاز کرده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها برای نوسانات آماده شده‌اند.

ساگا پی‌ال‌سی، یک شرکت بیمه و مسافرتی در بریتانیا، گفت که تمام معاملات سوخت و دلار را تا سال ۲۰۲۴ برای سفرهای دریایی اقیانوسی خود به طور کامل پوشش داده است. با این وجود این شرکت سه شنبه گذشته پیش‌بینی خود از سود کل سال را کاهش داد و اشاره کرد که تورم بر مطالبات بیمه‌ای تاثیر گذاشته است.

در مقابل، برای شرکت‌های خارج از ایالات متحده، دلار قوی می‌تواند یک امتیاز برای تجارت محسوب شود، زیرا ارزش بالای دلار آمریکا سبب می‌شود آنها هنگام فروش کالا و خدمات خود به آمریکایی‌ها سود بیشتری کسب کنند.

برای خودروساز سوئدی ولوو، دلار قوی امتیاز خوبی بوده است. تحلیلگران شرکت تحقیقاتی کارل‌اسکوئر تخمین می‌زنند که درآمد این شرکت در مقایسه با درآمد آن در ۱۲ماه گذشته تا ۷درصد افزایش می‌یابد، زیرا ضعیف‌تر شدن کرون سوئد در برابر دلار آمریکا، صادرات محصولات این شرکت به آمریکا و کشورهای اروپایی‌ را مقرون به صرفه‌ کرده است. دلار آمریکا در سال گذشته بیش از  ۲۰درصد در برابر کرون سوئد افزایش یافته است.

ارزش دلار

(ارزش دلار آمریکا در برابر کرون سوئد)

حتی سلزفورس نیز اذعان کرده که دلار قوی‌تر مزایای خود را دارد. به گفته آقای تیلور شرکت مستقر در سانفرانسیسکو اخیراً شرکتی را در برزیل خریداری کرده است تا پیشنهادات خود را تکمیل کند، زیرا به دلیل نرخ ارز چنین خریدی مقرون به صرفه است. البته او تاکید کرده است که این نیز خواهد گذشت و دلار برای همیشه اینقدر قوی نخواهد بود.