۰ نفر

رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی سازمان مالیاتی:

در آینده هیچ فعال اقتصادی بدون عضویت در سامانه مودیان نمی‌تواند فعالیت کند

۲۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۰۹
کد خبر: 669102
در آینده هیچ فعال اقتصادی بدون عضویت در سامانه مودیان نمی‌تواند فعالیت کند

رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی، گفت: تاکنون بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری توسط مودیان به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، محمد برزگری با بیان اینکه با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، از نظام مالیات‌ستانی سنتی به سمت نظام مالیاتی هوشمند حرکت کرده‌ایم، گفت: با اجرای این قانون و هوشمندسازی نظام مالیاتی، راه فرار مالیاتی بسته خواهد شد.

وی افزود: در نظام مالیاتی سنتی، میزان داده و اطلاعات شخص محور بود و قالبا دریافت مالیات از این طریق بر اساس چانه‌زنی بود، اما با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و هوشمند شدن نظام مالیاتی، اطلاعات به صورت دقیق در اختیار نظام مالیاتی قرار بوده و مورد بهره برداری  قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هدف اصلی از ساماندهی حساب‌های تجاری و غیرتجاری، مبارزه با فرار مالیاتی و جلوگیری از پولشویی است، افزود: در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور در مرحله اول در خردادماه و تیرماه سال جاری اعلام کرد که مودیان حساب های تجاری مربوط به فعالیت کسب و کارشان را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند که تاکنون بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری توسط مودیان به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شده است.

برزگری با اشاره به اینکه در مرحله دوم کلیه حساب‌های متصل به  ابزارهای پرداخت و دستگاه‌های کارتخوان به عنوان حساب تجاری تلقی شدند، اظهار داشت: ضمن اینکه کلیه حساب‌های اشخاص حقوقی، حساب تجاری محسوب می‌شوند، سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی کلیه حساب های غیرتجاری را به صورت مستمر پایش می‌کند.

وی با بیان اینکه در آینده هیچ فعال اقتصادی بدون عضویت در سامانه مودیان و استفاده از پایانه فروشگاهی نمی‌تواند فعالیت کند، گفت: حسب مصوبه مراجع مربوط ثبت‌نام اشخاص مشمول توسط سازمان مالیاتی کشور انجام خواهد شد ولی بارگزاری اطلاعات توسط خود مودیان انجام می‌شود. 

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به عنوان اولین گروه فراخوان شده اشخاص مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی از اول آبان ۱۴۰۱ هستند.