۰ نفر

‌بر اساس گزارش مرکز آمار؛

جهش تورم تولیدکننده در بهار / افزایش ۴۹ درصدی هزینه تولید در یک سال

۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۲۰
کد خبر: 666416
جهش تورم تولیدکننده در بهار / افزایش ۴۹ درصدی هزینه تولید در یک سال

در فصل بهار امسال، شاخص قیمت کل تولیدکننده ۶۲۶.۴ گزارش شده است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۵.۸ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۹.۳ درصد افزایش داشته و در چهارفصل منتهی به فصل بهار نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۹.۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ تورم فصلی تولیدکننده در بهار امسال برابر با ۱۵.۸ درصد بوده که نسبت به زمستان سال گذشته افزایش ۱۰.۹ واحد درصدی را نشان می‌دهد؛ به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در بهار امسال نسبت به فصل قبل، ۱۵.۸ درصد افزایش یافته است.

در این فصل بیش‌ترین تورم فصلی با ۳۸.۵ درصد مربوط به گروه "کشاورزی" و کم‌ترین تورم فصلی با ۷.۴ درصد مربوط به گروه معدن بوده است. در این فصل گروه "تولید، انتقال و توزیع برق" تورم ٠.٨- درصدی را تجربه کرده است.

در فصل بهار ۱۴۰۱،  تورم نقطه به نقطه تولیدکننده برابر ۴۹.۳  درصد بوده که در مقایسه با زمستان سال گذشته ٧.٣ واحد درصد افزایش داشته است. 

در این فصل بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۶۶.۲ درصد مربوط به گروه "کشاورزی" و کم‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۸.۴ درصد مربوط به گروه "تولید، انتقال و توزیع برق" بوده است.

در فصل بهار امسال، تورم سالانه تولیدکننده برابر ۴۹.۷ درصد گزارش شده است که در مقایسه با زمستان ۱۴۰۰، ۴.۶ واحد درصد کاهش داشته است. 

در این فصل بیش‌ترین تورم سالانه با ۶۳.۶ درصد مربوط به گروه "کشاورزی" و کم‌ترین تورم سالانه با ۱۳.۸ درصد مربوط به گروه "تولید، انتقال و توزیع برق" بوده است.