۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

امنیت انرژی، ثبات و پایداری و قوانین دیجیتالی سه اصل جهان آینده / مهم نیست چقدر می فروشید، مهم این است چقدر داده جمع می کنید!

۱۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۴۸
کد خبر: 664957
امنیت انرژی، ثبات و پایداری و قوانین دیجیتالی سه اصل جهان آینده / مهم نیست چقدر می فروشید، مهم این است چقدر داده جمع می کنید!

به اعتقاد رحم امانوئل، سفیر ایالات متحده در ژاپن، بحث در مورد آینده نظام اقتصادی بین‌المللی بر سر یک دوراهی نادرست قرار دارد؛ به طوری که برخی معتقدند عصر جهانی‌زدایی در راه است و برخی دیگر به بازگشت سریع به یکپارچگی اقتصادی قبل از کووید-۱۹ در گوشه و کنار جهان امیدوار هستند.

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ رحم امانوئل، سفیر ایالات متحده در ژاپن ضمن تاکید بر اینکه هر دو تفسیر اشتباه است، در یادداشتی به ۳ اصل مهم در سیستم جدید در حال ظهور اشاره کرد:

واقعیت این است که ما اکنون شاهد اقدام اول و صحنه اول از مرحله جدیدی از جهانی شدن با مجموعه‌ای از اصول راهنما هستیم. ۳ اصل برای سیستم جدید در حال ظهور وجود دارد:

در وهله اول، اولویت‌های دوگانه یعنی «هزینه» و «کارایی» که از ویژگی‌های دوره قبل بودند، جای خود را به اولویت‌های جدیدی از جمله «ثبات» و «پایداری» به عنوان اصول راهنمای جدید داده‌اند. آسیب‌پذیری‌های آشکار شده توسط همه‌گیری و تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، لزوم تاکید بیشتر بر ثبات سیاسی و پایداری اقتصادی را نشان داده است.

در دنیایی که به‌طور فزاینده‌ای بی‌ثبات می‌شود، قوی‌ترین اقتصادها، آن‌هایی خواهند بود که برای همه طرف‌ها سطح بالایی از ثبات و پایداری مبتنی بر یک سیستم حقوقی پویا و مشارکت‌های مبتنی بر قوانین را فراهم کنند. گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تولید آیفون‌های اپل در هند نسبت به چین را باید در همین راستا دید.

دومین اصل که مرحله بعدی یکپارچگی اقتصادی را هدایت می‌کند، اهمیت انرژی به عنوان یک دارایی استراتژیک است و نه صرفاً یک منبع. اهمیت امنیت انرژی در آینده همان اهمیت دسترسی به بازار در ۳۰ سال گذشته را خواهد داشت؛ به عبارتی قدرتمندترین ابزار اقتصادی برای پیشبرد منافع ملی ایالات متحده، به دست آوردن دوستان بیشتر و نزدیکی به آنها و همچنین تاثیرگذاری بر دشمنان است و اکنون باید انرژی را با همان دریچه استراتژیک دسترسی به بازار بنگریم.

روسیه از طریق ایجاد محدودیت در صادرات گاز خود به اروپا و ایجاد فشار بر این کشورها، استفاده از ابزار منابع انرژی را به سطح جدیدی رسانده است. مقابله با اجبار اقتصادی روسیه، مستلزم اتخاذ یک رویکرد استراتژیک جدید در زمینه انرژی است. در زمان نیاز اروپا به انرژی، قابلیت اطمینان به ایالات متحده به عنوان یک شریک و دوست قدیمی اروپا و همچنین فراوانی منابع طبیعی در این کشور، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

فراتر از منابع انرژی فراوان، ایالات متحده همچنین دارای فناوری پیشرفته و قابلیت‌های تحقیقاتی برای تسلط بر رقابت بین‌المللی در حوزه انرژی‌های پاک جدید است. افزایش سرمایه‌گذاری آمریکا در انرژی‌های تجدیدپذیر، ذخیره‌سازی با استفاده از باتری، راکتورهای کوچک هسته‌ای، سوخت‌های هیدروژنی و زیرساخت‌های انرژی، همانطور که با تصویب اخیر قانون کاهش تورم و قانون زیرساخت‌های دو حزبی پیش از این امکان‌پذیر شد، موقعیت ایالات متحده را در اقتصاد جدید جهانی بهبود خواهد بخشید. در این دوره جدید، منابع انرژی، جایگزین دسترسی به بازار به عنوان یک اصل اقتصادی راهنما خواهد شد.

سومین عامل تغییر شکل اقتصاد بین‌الملل، داده‌ها است. ابتدا در بخش فناوری و در ادامه سایر صنایع، می‌بینیم که این مهم نیست که چه تعداد محصول می‌فروشید، بلکه میزان داده‌ای که جمع‌آوری می‌کنید مهم است. در حالی که زنجیره تامین و امنیت انرژی مسائل اقتصادی آشنا هستند، توسعه قوانین دیجیتالی مرز بعدی در پارادایم جدید جهانی خواهد بود. هر شرکت بزرگ بین‌المللی مالی، صنعتی و مراقبت‌های بهداشتی به نوعی در تجارت داده فعالیت می‌کنند.