۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

رابطه جالب تحریم روسیه و سیاست پولی عجیب ترکیه!

۶ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۴۳
کد خبر: 663609
رابطه جالب تحریم روسیه و سیاست پولی عجیب ترکیه!

بسیاری از کشورها در حال دور شدن از روسیه هستند، اما یکی از آنها نزدیک‌تر می‌شود: ترکیه. گردشگران و مهاجران روسی به استانبول و استراحتگاه‌های ساحلی ترکیه سرازیر شده و هزاران ملک خریداری می‌کنند. روسیه به تامین مالی یک نیروگاه هسته‌ای با هزینه ۲۰ میلیارد دلار در آکویو جنوب کمک می‌کند. در حالی که بسیاری از کشورها از زمان حمله روسیه به اوکراین صادرات خود را به روسیه کاهش داده‌اند، ترکیه از نظر دلاری ۶۰ درصد افزایش داده است. به نظر می‌رسد شرکت‌های غربی که به دلیل تحریم‌ها محدود شده‌اند، از ترکیه به عنوان واسطه برای صادرات به روسیه استفاده می‌کنند.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، سیاست پولی عجیب ترکیه یکی از دلایل علاقه این کشور به پول نقد روسیه است. علیرغم افزایش تورم به ۸۰ درصد، در ۱۸ آگوست بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره خود را از ۱۴ به ‍۱۳درصد کاهش داد – پاسخی برعکس آنچه که هر اقتصاددان عاقل توصیه می‌کند. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، خواهان کاهش هزینه‌های استقراض است تا بتواند اقتصاد را تحت‌الشعاع قرار دهد و در نتیجه شانس خود را در انتخابات سال آینده افزایش دهد. اما سیاست‌های پولی سهل‌گیرانه‌تر باعث سقوط لیر شده است. از سال ۲۰۱۸، لیر این کشور سه چهارم ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و ارز ضعیف‌تر با افزایش هزینه واردات همچنان بر مشکلات تورمی ترکیه می‌افزاید.

وارد قمار شکست تحریم‌ها شوید. ترکیه ناامیدانه برای خرید لیر در بازارهای مالی به ارزهای خارجی نیاز دارد، بنابراین از ارزش پول بدون افزایش نرخ بهره حمایت می‌کند. بانک مرکزی احتمالا در ماه‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار در این راه هزینه کرده است. روسیه غرق در ارز حاصل از صادرات هیدروکربن‌هاست با این وجود از نظر کشورهای دوست و همراه و کالاهای خارجی دچار کمبودهایی است. صادرات ترکیه به روسیه به تقویت ذخایر خارجی آقای اردوغان کمک می‌کند، چرا که صادرکنندگان اکنون باید بخشی از درآمدهای خارجی خود را با دولت با ارز داخلی مبادله کنند. بنابراین، تحریم‌ها و سیاست‌های پولی دیوانه‌کننده دو روی یک سکه هستند.

سیاستمداران آمریکایی ناراحتی خود را از استراتژی ترکیه نشان داده‌اند. تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که تحریم‌های ثانویه آنها را تهدید می‌کند. اما آقای اردوغان پول را مهمتر از روابط صمیمانه خود با غرب می‌داند. تیموتی اش از شرکت مدیریت دارایی بلو بی تاکید می‌کند: اردوغان باید در انتخابات پیروز شود، او می‌خواهد آن را به سطح نهایی برساند.