۰ نفر

جنجال بخشش وام‌های دانشجویی آمریکا؛

جمهوری‌خواهان: تورم‌زاست / بایدن: تصویب ۲ تریلیون دلار کاهش مالیات ثروتمندان توسط ترامپ عادلانه بود؟!

۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۰۸
کد خبر: 663156
جمهوری‌خواهان: تورم‌زاست / بایدن: تصویب ۲ تریلیون دلار کاهش مالیات ثروتمندان توسط ترامپ عادلانه بود؟!

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گام‌های جدید تاریخی درباره بدهی وام‌های دانشجویی را اعلام کرد که شامل بخشودگی تا 20هزار دلار برای میلیون‌ها وام‌گیرنده و تمدید توقف پرداخت برای آخرین بار تا پایان سال است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سی ان ان، بایدن طی سخنرانی از کاخ سفید گفت: «آموزش کلید زندگی بهتر است... اما با گذشت زمان این کلید برای بسیاری از آمریکایی‌ها بسیار گران شده است». "همه اینها بدان معناست که اکنون یک نسل کامل در ازای تلاش برای گرفتن مدرک دانشگاهی با بدهی‌های ناپایدار همراه شده‌اند. بار آنقدر سنگین است که حتی اگر فارغ التحصیل شوید ممکن است به زندگی طبقه متوسط ​​دسترسی نداشته باشید که زمانی مدرک کالج آن را فراهم می‌کرد."

طرح گسترده رئیس جمهور در مورد وام‌های دانشجویی به دنبال مذاکرات طولانی و بی پایان در کاخ سفید میان ذی‌نفعان و قانونگذاران پیش از شروع مجدد پرداخت‌ها در پایان این ماه صورت می‌گیرد. این تصمیم در حال حاضر بسیاری را ناامید کرده است، زیرا آن‌هایی که در سمت چپ هستند استدلال می‌کنند که رئیس‌جمهور باید حتی بخشش وام بیشتری می‌داد و آن‌هایی که در سمت راست هستند ادعا می‌کنند که بایدن آمریکایی‌هایی را که از بدهکاری خودداری کرده‌اند مجازات می‌کند. اما یکی از وعده‌های انتخاباتی بایدن، ایجاد اصلاحات اساسی در سیستم وام دانشجویی آمریکا و ارائه تسهیلات به میلیون‌ها وام‌گیرنده فعلی و آینده، محقق می‌شود.

وام‌گیرندگانی که وام‌هایی در وزارت آموزش دارند و کمتر از ۱۲۵۰۰۰ دلار در سال دریافت می‌کنند، در صورت دریافت کمک هزینه Pell که به دانش آموزان خانواده‌های کم درآمد و متوسط ​​داده می‌شود، واجد شرایط بخشودگی وام دانشجویی تا سقف ۲۰،۰۰۰ دلار هستند. افرادی که کمتر از ۱۲۵۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند اما کمک هزینه Pell را دریافت نکرده‌اند، واجد شرایط بخشش وام ۱۰۰۰۰ دلاری هستند.

بایدن گفت که «اقدامات هدفمند دولت برای خانواده‌هایی است که بیشترین نیاز را دارند. افراد کارگر و طبقه متوسط ​​به ویژه در طول همه‌گیری به شدت آسیب می‌بینند و درآمدشان زیر ۱۲۵ هزار دلار در سال است» و تأکید کرد که «حدود ۹۰ درصد از ذینفعان واجد شرایط زیر ۷۵ هزار دلار درآمد دارند.»

بایدن گفت: «من درک می‌کنم که هر چیزی که اعلام می‌کنم همه را خوشحال نمی‌کند. برخی فکر می‌کنند خیلی زیاد است -- برای من جالب است که برخی از دوستان جمهوری‌خواه من که به آن کاهش مالیات رای دادند، فکر می‌کنند ما نباید به این افراد کمک کنیم. برخی فکر می‌کنند خیلی کم است، اما من معتقدم که طرح من مسئولانه و منصفانه است. به نفع خانواده‌های طبقه متوسط ​​و کارگر متمرکز می‌شود، به وام‌گیرندگان فعلی و آینده کمک می‌کند و سیستم به شدت آسیب‌دیده را اصلاح می‌کند."

وزارت آموزش و پرورش در هفته‌های آینده جزئیاتی را درباره نحوه درخواست وام‌گیرندگان اعلام خواهد کرد. میلیون‌ها وام‌گیرنده می‌توانند به طور خودکار بر اساس داده‌های درآمد موجود، تسهیلات دریافت کنند.

همچنین، این وزارتخانه یک قانون فدرال را با هدف مدیریت‌پذیرتر کردن سیستم وام دانشجویی برای وام گیرندگان فعلی و آینده پیشنهاد می‌کند.

قانون پیشنهادی بازپرداخت مبتنی بر درآمد برای وام‌های دانشجویی را تغییر می‌دهد و مبلغی را که وام‌گیرندگان باید هر ماه بابت وام‌های کارشناسی خود بپردازند به نصف کاهش می‌دهد، در حالی که وام‌گیرندگان با وام‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد نرخ متوسط ​​موزون را پرداخت خواهند کرد.

این پیشنهاد همچنین میزان درآمدی که غیر اختیاری در نظر گرفته شده و بنابراین از بازپرداخت محافظت می‌شود را افزایش می‌دهد. وزارتخانه همچنین گفت در بسیاری از برنامه‌های بازپرداخت مبتنی بر درآمد برای وام‌گیرندگان با مانده وام اصلی ۱۲۰۰۰ دلار یا کمتر، مانده وام را پس از ۱۰ سال پرداخت به جای ۲۰ سال می‌بخشد.

قانون پیشنهادی شامل تغییرات دیگری مانند ساده‌سازی انتخاب‌های وام گیرندگان در بین طرح‌های بازپرداخت وام است.

عواقب ناخواسته

بایدن روز چهارشنبه استدلال کرد که در نتیجه طرح جدید او "کل اقتصاد بهتر خواهد بود".

وی گفت: "با از سرگیری پرداخت وام‌های دانشجویی همزمان با ارائه تسهیلات هدفمند، یک دوره اقتصادی مسئولانه را می گذرانیم. در نتیجه ۵۰ میلیارد دلار در سال به دلیل از سرگیری بدهی‌ها به خزانه بازگشت خواهد کرد." ، بعداً افزود: "این اقدام، کاهش کسری زیادی برای پرداخت به برنامه‌ها دارد ... چندین برابر."

اگرچه لغو بدهی دانشجویی به میلیون ها آمریکایی کمک مالی می‌کند، اما هزینه را به تورم منتقل خواهد کرد.

بر اساس برآورد مدل بودجه پن وارتون، لغو یکباره ۱۰,۰۰۰ دلار برای هر وام‌گیرنده‌ای که تا ۱۲۵,۰۰۰ دلار در سال درآمد داشته باشد، می‌تواند نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار برای دولت هزینه داشته باشد. بخشش اضافی برای دریافت‌کنندگان کمک هزینه Pell در برآورد لحاظ نشده است.

به علاوه، لغو وام ریشه مشکل را حل نمی‌کند: استطاعت مالی شرکت در دانشگاه. در حال حاضر ۱.۶ تریلیون دلار بدهی وام دانشجویی فدرال وجود دارد. به گفته کمیته بودجه فدرال مسئولانه، پس از لغو ۱۰۰۰۰ دلار به ازای هر وام‌گیرنده، مقدار بدهی معوق تنها در چهار سال به آن سطح باز می‌گردد.

مقامات کاخ سفید روز چهارشنبه نتوانستند برآوردی از هزینه واقعی این طرح ارائه کنند و گفتند که اطلاعات ناشناخته زیادی برای محاسبه هزینه نهایی این طرح وجود دارد.

سوزان رایس، مشاور سیاست داخلی کاخ سفید، گفت که بستگی به این دارد که چه تعداد از وام‌گیرندگان واجد شرایط از طریق وزارت آموزش ثبت‌نام کنند تا وام‌هایشان کاهش یابد.

رایس گفت: «اگر ۴۳ میلیون وام‌گیرنده آن را دریافت کنند، با این که ۵۰ درصد از آن ۴۳ میلیون آن را دریافت کنند، متفاوت است.»

ابطال وام دانشجویی همچنین می‌تواند تورم را افزایش دهد - اگرچه بسیاری از کارشناسان می‌گویند که اثر آن اندک خواهد بود، زیرا وام‌گیرندگان معمولا وام‌های دانشجویی خود را در طول زمان بازپرداخت می‌کنند. اگر بخشی از بدهی‌هایشان لغو شود، مبلغی یکجا دریافت نمی‌کنند. در عوض آنها هر ماه پول کمتری برای پرداخت وام دانشجویی خود می‌پردازند.

کنت اسمترز، مدیر دانشکده مدل بودجه پن وارتون، گفت: "تاثیر تورمی مطمئناً مثبت است، اما من فکر نمی‌کنم زیاد باشد. ما در مورد تأثیر بسیار کوچکی صحبت می‌کنیم."

هشدار در مورد تورم

لری سامرز، وزیر سابق خزانه داری که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به عنوان مدیر شورای اقتصاد ملی خدمت می‌کرد، پیش از طرح اعلام شده استدلال کرد که این طرح منجر به تورم می‌شود.

سامرز روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «امیدوارم دولت از منظر کلان با ارائه تسهیلات غیرمنطقی سخاوتمندانه دانشجویی یا از نظر خرد با تشویق افزایش شهریه‌های دانشگاه، به تورم دامن نزند. بخشودگی بدهی وام‌های دانشجویی هزینه‌ای است که تقاضا و به تبع آن تورم را افزایش می‌دهد. این سیاست منابعی را مصرف می‌کند که بهتر می‌توان برای کمک به کسانی که به هر دلیلی شانس حضور در دانشگاه را ندارند، استفاده کرد. این سیاست همچنین با افزایش شهریه‌ها تورم‌زا خواهد بود."

جیسون فورمن، رئیس شورای مشاوران اقتصادی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق، افزود: "ریختن تقریباً نیم تریلیون دلار بنزین روی آتش تورمی که در حال حاضر شعله‌ور شده است، بی‌پروایی است."

مارک گلدوین، معاون ارشد رئیس جمهور و مدیر ارشد سیاست کمیته بودجه فدرال مسئول - یک گروه غیرحزبی که هزینه های فدرال را دنبال می‌کند - در مصاحبه با پاپی هارلو از سی ان ان در صبح روز سه شنبه با این طرح مخالفت کرد.

او معتقد است که لغو ۱۰۰۰۰ دلار بدهی برای هر وام‌گیرنده احتمالاً تورم را افزایش می‌دهد، هدف اعلام شده قانون کاهش تورم دموکرات‌ها را تضعیف می‌کند و شکاف ثروت نژادی را به طور قابل توجهی کاهش نمی‌دهد.

او گفت: "قانون کاهش تورم ممکن است در ۱۰ سال اول ۳۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی کند. اگر ما ۱۰۰۰۰ دلار بدهی را لغو کنیم و فقط چند ماه وقفه را تمدید کنیم، از نظر هزینه جدید تقریباً به این میزان خواهیم رسید. همه کاهش کسری از بین خواهد رفت. در عین حال، احتمالاً افزایش تورم ناشی از لغو بدهی بیشتر از هرگونه کاهش تورم ناشی از قانون کاهش تورم خواهد بود."

همچنین هدف قرار دادن بخشودگی وام برای کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند و مستثنی کردن وام‌گیرندگان با حقوق بالاتر آسان نیست. آستانه درآمدی که وام‌گیرندگانی را که بیش از ۱۲۵۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند قطع می‌کند، می‌تواند اطمینان حاصل کند که بخش بیشتری از تسهیلات به وام‌گیرندگان کم درآمد تعلق می‌گیرد. اما برخی از پزشکان و وکلا که در نهایت درآمد بالایی خواهند داشت نیز ممکن است از مزایای آن بهره‌مند شوند.

مدل بودجه پن وارتون همچنین سهم بدهی بخشوده شده توسط گروه درآمد را با این فرض که ۱۰۰۰۰ دلار برای وام‌گیرندگانی که کمتر از ۱۲۵۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند و خانوارهایی که کمتر از ۲۵۰۰۰۰ دلار درآمد دارند لغو می‌شود، تحلیل می‌کند.

این مطالعه نشان داد که یک سوم بدهی لغو شده به خانوارهایی تعلق می‌گیرد که کمتر از ۵۰۷۹۵ دلار در سال درآمد دارند. کمی بیش از نیمی از بخشودگی بدهی به کسانی تعلق می‌گیرد که بین ۵۰۷۹۵ تا ۱۴۱۰۹۶ دلار درآمد دارند.

تقریباً ۱۴ درصد از بدهی لغو شده به خانوارهایی تعلق می‌گیرد که بیش از ۱۴۱۰۹۶ دلار در سال درآمد دارند.

فشار سیاسی

بایدن از زمان روی کار آمدن با فشار سیاسی از سوی چپ برای لغو کلی بدهی وام دانشجویی مواجه بوده است.

قانون‌گذاران کلیدی دموکرات، از جمله چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و الیزابت وارن، سناتور ماساچوست، از بایدن خواسته بودند که ۵۰۰۰۰ دلار به ازای هر وام‌گیرنده را لغو کند. رئیس جمهور روز سه شنبه پیش از اعلام مورد انتظار با شومر، وارن و سناتور دموکرات رافائل وارنوک از جورجیا صحبت کرد.

شومر و وارن در بیانیه ای مشترک گفتند که این تصمیم "گامی بزرگ به جلو در رسیدگی به بحران بدهی دانشجویان است."

آنها افزودند: "تأثیر مثبت این اقدام برای خانواده‌ها در سراسر کشور، به ویژه در جوامع اقلیت احساس خواهد شد و تنها موثرترین اقدامی است که رئیس جمهور می‌تواند به تنهایی برای کمک به خانواده‌های کارگری و اقتصاد انجام دهد."

یک مقام ارشد دولت روز چهارشنبه پیشنهاد کرد که این کمک به "کاهش شکاف ثروت نژادی" منجر خواهد شد.

و بایدن در اظهارات خود اذعان کرد که بار بدهی دانشجویان "به ویژه بر دوش وام گیرندگان سیاه پوست و اسپانیایی تبار سنگین است که به طور متوسط ​​دارای ثروت خانواده کمتری برای پرداخت آن هستند."

بایدن با پیشنهاد حذف ۱۰۰۰۰ دلار برای وام گیرندگان زیر یک آستانه درآمدی خاص حمایت می‌کند، به طور مداوم از لغو این مبلغ عقب‌نشینی کرده است. در جریان مبارزات انتخاباتی، بایدن خواستار لغو فوری حداقل ۱۰۰۰۰ دلار بدهی دانشجویی به ازای هر نفر به عنوان پاسخی به همه‌گیری شد، و همچنین بخشودگی تمام بدهی‌های دانشجویی فدرال مرتبط با شهریه در مقطع کارشناسی از کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی دو و چهار ساله برای وام گیرندگانی که تا ۱۲۵۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند. اما او همچنین گفته بود که ترجیح می‌دهد کنگره به جای استفاده از قدرت اجرایی برای این کار اقدام کند.

و در سمت راست، قانونگذاران جمهوری خواه طرح امدادی جدید بایدن را مورد انتقاد قرار دادند.

میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا گفت که این طرح "راه دیگری برای بدتر کردن تورم" و "امتیاز دادن به فعالان چپ افراطی" است.

او ادامه داد: «سوسیالیسم وام دانشجویی پرزیدنت بایدن سیلی است بر صورت هر خانواده‌ای که برای پس‌انداز کالج فداکاری کرد، هر فارغ‌التحصیلی که بدهی خود را پرداخت کرد، و هر آمریکایی که مسیر شغلی خاصی را انتخاب کرد یا داوطلب خدمت در نیروهای مسلح ما شد تا از بدهکارشدن اجتناب کند. این سیاست به طرز شگفت آوری ناعادلانه است».

رئیس‌جمهور آمریکا که ظاهراً برای مقابله با منتقدانش - به‌ویژه جمهوری‌خواهانی که به طرح مالیاتی ترامپ رای داده‌اند - گفت: «هرگز به خاطر کمک به ... آمریکایی‌های کارگر و طبقه متوسط ​​عذرخواهی نخواهد کرد - به‌ویژه نه از همان افرادی که به کاهش مالیات ۲ تریلیون دلاری که عمدتاً به نفع ثروتمندترین آمریکایی ها و بزرگترین شرکت‌ها بود."

بایدن گفت که هیچ کس شکایتی ندارد که ۷۰۰ میلیارد دلار وام بخشودگی کسب و کارهای کوچک به عنوان بخشی از کمک مالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای کووید-۱۹، تورم را بدتر می‌کند.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا لغو بدهی برای کسانی که قبلا وام‌های خود را پرداخت کرده‌اند یا هرگز آنها را نگرفته‌اند منصفانه است یا خیر، پاسخ داد: "آیا برای مردمی که صاحب کسب و کارهای چند میلیونی نیستند و اینها همه اینها را می‌بینند که معافیت‌های مالیاتی را دریافت می‌کنند، عادلانه است؟"

بایدن تاکنون میلیاردها دلار بدهی وام دانشجویی را لغو کرده است

در این میان، بایدن رویکرد هدفمندتری را برای کاهش بدهی دانشجویان اتخاذ کرده است. بیشتر تلاش‌های او برای گسترش و ساده‌سازی برنامه‌های بخشش وام دانشجویی فدرال موجود بوده است.

دولت بایدن تاکنون اجازه لغو ۳۲ میلیارد دلار را داده است - بیش از هر دولت دیگری - عمدتاً برای وام‌گیرندگانی که توسط کالج‌های انتفاعی خود فریب خورده‌اند و برای وام‌گیرندگان معلول دائمی.

او همچنین به طور موقت برنامه بخشودگی وام خدمات عمومی را گسترش داده است که بدهی کارگران دولتی و غیرانتفاعی را پس از ۱۰ سال پرداخت می‌بخشد و تغییراتی در برنامه‌های بازپرداخت مبتنی بر درآمد ایجاد کرده است و میلیون‌ها وام‌گیرنده را به بخشش نزدیک می‌کند.

اما برنامه‌ها پیچیده هستند و همیشه آنطور که باید کار نمی‌کنند. گزارش اخیر دفتر پاسخگویی دولت نشان می‌دهد که برای مثال، تعداد کمی از افراد واجد شرایط بخشش تحت برنامه بازپرداخت درآمدمحور هستند. وزارت آموزش تا تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۲۱ در مجموع ۱۵۷ وام را مورد بخشش قرار داده بود. در همین حال حدود ۷۷۰۰ وام در بازپرداخت ممکن است قبلاً واجد شرایط بخشش بوده باشند.