۰ نفر

شمس الدین حسینی، رییس کمیسیون ویژه جهش تولید:

۱۰هزار و ۵۰۰ نفر قبولی آزمون وکالت به ۲۸۰۰ نفر آب رفت! / بله ما اقتصاددانیم و بقول شما حقوق نمی‌دانیم؛ اما کمیسیون قضایی و اصل نود هم صحه گذاشته است

۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۰۹
کد خبر: 662871
۱۰هزار و ۵۰۰ نفر قبولی آزمون وکالت به ۲۸۰۰ نفر  آب رفت! / بله ما اقتصاددانیم و بقول شما حقوق نمی‌دانیم؛ اما کمیسیون قضایی و اصل نود هم صحه گذاشته است

شمس الدین حسینی امروز در سخنانی قبل از رای گیری برای استفساریه ملاک قبلی در آزمون وکالت گفت: اگر در گذشته ۷۰ هزار نفر شرکت می‌کردند و ۷هزار نفر قبول می‌شدند، قانونی تصویب کنیم که اینبار ۸۰ هزار نفر که شرکت می‌کنند، ۲۸۰۰ نفر قبول بشوند؟ اگر روش سال‌های قبل را اعمال می‌کردند باید ۸هزار نفر قبولی می‌داشتند. روشی که سازمان سنجش اعمال کرده می‌شود ۱۰هزار و ۵۰۰ نفر؛ آن را زیرپا گذاشتند و ۲۸۰۰ نفر را قبول اعلام کردند!

اقتصادآنلاین- نادیا سیه‌کار؛ در روزهای گذشته پس از اعلام کانون وکلای قوه قضاییه مبنی بر اینکه ملاک نتیجه آزمون کانون وکلا، به جای نمره تراز، نمره خام خواهد بود، عده زیادی از شرکت کنندگان در این آزمون، به نتیجه آزمون فوق، اعتراض کردند.

سید شمس الدین حسینی درباره اعتراضات به نتایج آزمون کانون وکلا گفت: در آزمون های پرشمار بالای ۱۰ هزار نفر، جز اعمال نمره تراز روش علمی دیگری وجود ندارد. چگونه می‌شود تاکنون نمره تراز بوده باشد و سازمان متولی بگوید جز نمره تراز، امکان پذیر نیست و خود آقای عبدلیان پور در کمیسیون گفت در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نمره تراز را اعمال کردیم و ملاک نمره تراز است. سازمان سنجش پاسخ داده نمره تراز و قرارداد کانون وکلا را فرستاده و در قرارداد هم نوشته "نمره تراز".

او ادامه داد: حالا روح قانون ما این بود که اگر در گذشته ۷۰ هزار نفر شرکت می‌کردند و ۷هزار نفر قبول می‌شدند، قانونی تصویب کنیم که اینبار ۸۰ هزار نفر که شرکت می‌کنند، ۲۸۰۰ نفر قبول بشوند؟ اگر روش سال‌های قبل را اعمال می‌کردند باید ۸هزار نفر قبولی می‌داشتند. روشی که سازمان سنجش اعمال کرده می‌شود ۱۰هزار و ۵۰۰ نفر؛ آن را زیرپا گذاشتند و ۲۸۰۰ نفر را قبول اعلام کردند.

او تاکید داشت: پس اولا ما بدعتی نگذاشتیم و ثانیا ما روشی اعمال نکردیم؛ روش، روشی علمی است که سازمان سنجش اعمال می‌کند و تجربه‌ای است که همواره طی سالیان گذشته اعمال می‌شده است.

رییس کمیسیون ویژه جهش تولید در ادامه افزود: گفته‌اند شغل هست؟ شغل نیست! ما می‌گوییم خیر، هرچه شما می‌گویید؛ خدمات قضایی هست؟ آیا وکالت خدمات قضایی است؟ آیا سردفتری خدمات قضایی است؟ بله ما اقتصاددانیم و بقول شما حقوق نمی‌دانیم؛ اما کمیسیون قضایی هم که روی این صحه گذاشته؛کمیسیون اصل نود هم صحه گذاشته است.

وی افزود: جالب‌تر اینکه سند تحول قضایی که به تصویب و تصمیم دو رییس قوه رسیده است هردوی آنها انحصارزدایی از خدمات قضایی را مورد تاکید قرار دادند. در هر دوی آنها تصریح شده است که بجای اعمال محدودیت و سهمیه عددی، نصاب علمی جایگزین بشود. ما در این قانون به شیوه علمی، در جهت منافع ملت و مبتنی بر سند تحول قضایی و بر اساس آرای نمایندگان محترم و نامه سازمان سنجش، نصاب علمی را گذاشتیم.

او در انتها از نمایندگان خواست به استفساریه رای محکم بدهند که در نهایت این استفساریه با ۱۷۳رای موافق از ۲۱۷رای ماخوذه به تصویب رسید و بنابراین مجلس بر نظر خود مبنی بر ملاک بودن نمره تراز در آزمون وکالت تاکید کرد.