۰ نفر

بر اساس جدیدترین داده های مرکز آمار؛

روستاییان بیشتر از شهری ها تورم مواد غذایی را حس کردند / قیمت مواد غذایی در روستاهای این ۴استان یکساله بیش از ۲برابر شد!

۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۰۶
کد خبر: 657766
روستاییان بیشتر از شهری ها تورم مواد غذایی را حس کردند / قیمت مواد غذایی در روستاهای این ۴استان یکساله بیش از ۲برابر شد!

گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در خانوارهای روستایی چهار استان گیلان، سمنان، قم و قزوین بیشتر از ۱۰۰درصد بوده است، این درحالی است که تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات، در هیچ از یک خانوارهای شهری استان‌های کشور بالاتر از ۱۰۰ درصد نبوده است. موضوعی که نشان‌دهنده آن است که افزایش نرخ تورم کالاهای اساسی مانند خوراکی‌ها در خانوارهای روستایی نسبت به خانوارهای شهری بیشتر احساس شده است.

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ بر اساس گزارش مرکز آمار که هفته گذشته منتشر شد، نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور در تیر ماه ۱۴۰۱، به ۵۴ درصد رسیده که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای، در بازه ۴۹درصد برای دهک دهم تا ۶۶.۷ درصد برای دهک اول نوسان دارد. تورم نقطه‌ای در تیرماه ۱۴۰۱، در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» برای دهک اول ۹۳.۵درصد و برای دهک دهم ۸۳.۸ درصد بوده است. این درحالی است که تورم نقطه‌ای در تیرماه ۱۴۰۱، برای کالاهای «غیرخوراکی و خدمات» برای دهک اول ۳۵.۱درصد و برای دهک دهم ۳۹.۹درصد بوده است.

همچنین تورم نقطه به نقطه برای کل کشور، در گروه‌های «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» برابر ۸۷ درصد، «دخانیات» برابر ۴۶.۷درصد، «پوشاک و کفش» برابر ۴۹درصد، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» برابر ۳۱.۴درصد، «مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها» برابر ۳۷ درصد، «بهداشت و درمان» برابر ۳۶.۶ درصد، «حمل و نقل» برابر ۴۱.۷درصد، «ارتباطات» برابر ۱۰.۸درصد، «تفریح و فرهنگ» برابر ۳۱.۹درصد، «آموزش» برابر ۳۰.۹ درصد، «هتل و رستوران» برابر ۸۴.۷درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» برابر ۳۷.۶درصد بوده است.

اما بررسی افزایش قیمت در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها، لزوم توجه بیش از پیش به معیشت مردم را آشکار می کند. تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای خانوارهای کشور ۸۷ درصد بوده که از این بین، استان‌های قزوین (۹۸.۳درصد)، البرز (۹۷.۹درصد)، لرستان (۹۶.۴درصد)، آذربایجان غربی (۹۵.۲درصد)، خراسان شمالی (۹۵درصد)، گیلان (۹۴.۵درصد)، سمنان (۹۳.۸درصد)، مازندران (۹۳.۶درصد)، گلستان (۹۱.۷درصد)، خراسان رضوی (۹۰.۷درصد) تورم نقطه‌ای مواد غذایی و آشامیدنی بالاتر از ۹۰درصد در تیرماه ۱۴۰۱ را به ثبت رساندند.

دو استان‌ بوشهر (۷۰.۵درصد) و خراسان جنوبی (۷۰.۷درصد) نیز در مقایسه با سایر استان‌ها، کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه را برای مواد غذایی و آشامیدنی را تجربه کرده‌اند. در گروه کالاهای «غیرخوراکی و خدمات» خانوارهای کشور، بخش هتل و رستوران در دو استان ایلام (۱۰۰.۲درصد) و هرمزگان (۱۰۶.۷درصد) تنها بخشهایی بودند که قیمتها در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲برابر شد و تورم نقطه به نقطه بالای ۱۰۰درصدی ثبت شد.

تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات، در خانوارهای روستایی چهار استان قزوین (۱۰۸.۳درصد)، گیلان (۱۰۴درصد)، سمنان (۱۰۰.۸درصد) و قم (۱۰۰.۴درصد) بیشتر از ۱۰۰درصد بوده است. این درحالی است که تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات، در هیچ از یک خانوارهای شهری استان‌های کشور بالاتر از ۱۰۰ درصد نبوده است. موضوعی که نشان‌دهنده آن است که افزایش نرخ تورم کالاهای اساسی مانند خوراکی‌ها در خانوارهای روستایی نسبت به خانوارهای شهری بیشتر احساس شده است، هر چند نرخ تورم نقطه به نقطه ۸۵.۸درصدی خوراکی ها و آشامیدنی ها برای خانوارهای شهری نیز نشانگر رشد شدید قیمتهاست.

از سوی دیگر، سهم گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» از تورم ماهانه برای کل کشور، ۲.۳۳ درصد بوده است که این آمار برای دهک‌های هزینه‌ای در بازه ۳.۴۷درصد برای دهک اول تا ۱.۳۹درصد برای دهک دهم بوده است. در این بین، بیشترین سهم از تورم ماهانه در تیرماه مربوط به گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها (۰.۸۴درصد) و کمترین سهم از تورم ماهانه مربوط به ماهی و صدف داران (۰.۰۱درصد) بوده است.

سهم سایر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از تورم ماهانه از جمله نان و غلات برابر با ۰.۵۰درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان برابر با ۰.۸۲درصد، شیر و پنیر و تخم مرغ برابر با ۰.۳۸درصد، روغن‌ها و چربی‌ها برابر با ۰.۱۳درصد، میوه و خشکبار برابر با ۰.۲۴درصد، سبزی‌ها و حبوبات برابر با ۰.۰۲درصد، قند وشکر و شیرینی‌ها برابر با ۰.۱۰درصد و نوشابه‌های غیرالکلی برابر با ۰.۰۶درصد بوده است.

سهم کالاهای غیرخوراکی و خدمات از تورم ماهانه برابر ۲.۲۴درصد بوده که این آمار برای دهک اول ۱.۵۰درصد و برای دهک دهم ۲.۴۷درصد بوده است. واقعیتی که با توجه به سهم بالاتر کالاهای غیرخوراکی و خدمات در سبد هزینه‌ای دهک‌های بالاتر جامعه عجیب نیست. از میان کالاهای غیرخوراکی و خدمات، سهم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها از تورم ماهانه با ۰.۸۴درصد بیشترین و سهم ارتباطات از تورم ماهانه با ۰.۰۱درصد کمترین بوده است.