۰ نفر

معاون وزیر اقتصاد تشریح کرد؛

اولویت تخصیص تسهیلات ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت چیست؟

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۷
کد خبر: 655854
اولویت تخصیص تسهیلات ۳۰۰ هزار میلیاردی دولت چیست؟

به گفته معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، بر اساس مندرجات قانون بودجه سال جاری، سرجمع اعتبارات پیش بینی شده برای این بند از قانون ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که با توجه به تلفیق با منابع داخلی بانک‌ها، حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد ظرفیت بالقوه پراخت تسهیلات وجود خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدهادی‌ سبحانیان، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، امروز در نشست خبری در مورد طرح‌های دولت برای رونق تولید و پرداخت تسهیلات برای اشتغال عنوان کرد: در قالب بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه تسهیلات رونق تولید و اشتغال توسط ۱۳ دستگاه در بانک‌های عامل سپرده‌گذاری می‌شود که در تلفیق با منابع داخلی بانک‌ها حجم این منابع به ۲ تا ۳ برابر و در برخی موارد تا ۵ برابر افزایش می‌یابد که صرف پرداخت تسهیلات با نرخ ترجیحی ۹ تا ۱۶ درصد می‌شود.

به گفته سبحانیان، ۵۰ درصد از کل منابع به طرح‌های پیشران و طرح‌های تولیدی صادرات محور و ۱۰ درصد از کل منابع به طرح‌های دانش بنیان و فناوری بالا اختصاص خواهد یافت. همچنین دو درصد از کل تخصیص منابع در قالب کمک‌های فنی و اعتباری برای حمایت از اشتغال مناطق مرزی هزینه خواهد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص اولویت بندی طرح‌ها تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند تا طرح‌های پیشران، طرح‌های تولیدی صادرات محور، طرح‌های دانش بنیان و با فناوری بالا، ایجاد، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های سرمایه گذاری نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا، تولید و تامین کالاهای راهبردی و اساسی، طرح‌های تولیدی با اشتغال زایی بالا، احیای طرح‌های تولیدی راکد و تکمیل ظرفیت خالی تولید و بازسازی و نوسازی بنگاه‌های اقتصادی و طرح‌های معرفی شده به موسسه عامل موضوع دستورالعمل سال ۱۴۰۰ را در اولویت تخصیص این تسهیلات قرار دهند.

سبحانیان درخصوص عملکرد سال ۱۴۰۰ بند الف تبصره ۱۸ نیز گفت: جمع کل میزان تخصیصی به دستگاه‌های اجرایی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بیش از ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بوده که این رقم در تبصره بودجه سال ۱۳۹۹ برابر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: مجموع تلفیق شده این منابع با سیستم بانکی بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و در مرحله پرداخت نهایی قرار دارد. همچنین تعداد طرح‌های پرداخت شده و در مرحله پرداخت بیش از ۲۲ هزار طرح است که میزان اشتغال تعهدشده توسط متقاضیان بالغ بر ۶۵ هزار شغل می‌باشد. انتظار می‌رود با پرداخت کامل تسهیلات بالغ بر ۱۳۰ هزار شغل تهعدشده در بخش‌های کشاورزی، صنعت، نفت، گردشگری، صنایع دستی، دانش بنیان و ... ایجاد شود.