۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد:

تورم محبوبیت بایدن را از ترامپ هم کمتر کرد! / معجزه در راه است؟

۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۱۸
کد خبر: 653713
تورم محبوبیت بایدن را از ترامپ هم کمتر کرد! / معجزه در راه است؟

رکود اقتصادی به شرایطی گفته می‌شود که برای دو فصل متوالی رشد اقتصادی منفی ثبت شود. با توجه به اینکه رشد اقتصادی در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ منفی بوده و پیش بینی می‌شود که در سه ماهه دوم هم اوضاع به همین منوال بوده باشد، وقوع رکود اقتصادی چندان دور از انتظار نیست.

اقتصاد آنلاین – صبا نوبری؛ به گزارش اکونومیست همه می‌دانند که رکود اقتصادی چقدر می‌تواند دردناک باشد، اما واقعا رکود اقتصادی به چه معناست؟ این سوالی پیچیده است اما این روزها که اقتصاد ایالات متحده وضعیت نابسامانی را تجربه می‌کند بیش از پیش اهمیت یافته است.

تعریف عمومی رکود اقتصادی که معمولا توسط روزنامه‌نگاران مطرح می‌شود؛ به ثبت رشد اقتصادی منفی برای دو فصل متوالی اطلاق می‌شود. با این تعریف امروز اقتصاد آمریکا در لبه یک رکود اقتصادی قرار دارد. در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، اقتصاد اندکی کوچک شد. برخی شاخص‌ها همچون کاهش ساخت و ساز و تولید کارخانه‌ها نشان داد که ممکن است این انقباض ملایم در سه ماهه دوم نیز ادامه داشته باشد. اگر پس از انتشار آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی در ۲۸ام ماه ژوئن این موضوع تایید شود، آن زمان می‌توان با صراحت نتیجه‌گیری کرد که اقتصاد آمریکا گرفتار رکود شده است.

اما همه چیز به این سادگی نیست. بطور رسمی، تصمیم‌گیری درباره این موضوع که آیا اقتصاد آمریکا دچار رکود اقتصادی شده یا نه؛ برعهده کمیته روابط اقتصادی اداره ملی تحقیقات اقتصادی است که یک سازمان تحقیقاتی خصوصی و غیر حزبی است.

این سازمان ۸ عضو دارد و شامل رابرت گوردون از دانشگاه Northwestern و کریستینا رامر از دانشگاه برکلی کالیفرنیا می‌باشد. آن‌ها گستره‌ای از متغیرها را فراتر از خود تولید ناخالص داخلی، از مصرف گرفته تا تولید صنعتی، با رویکرد شناسایی نزولهایی که حقیقتاً در سراسر اقتصاد گسترده شده‌ در نظر می‌گیرند.این تحقیقات بعضا به این نتیجه است که حتی اگر تولید ناخالص داخلی در حال افزایش نیز باشد، باز هم رکود اقتصادی رخ خواهد داد. آمریکا در سال ۲۰۰۱ از وقوع رشد اقتصادی منفی برای دو فصل متوالی فرار کرد اما این کمیته همچنان وقوع رکود اقتصادی را پیش بینی می‌کند. اما امروز چه چیزی متفاوت است که این کمیته را به این سو برده که با وجود اینکه آمریکا پیش از این توانسته برخلاف رشد اقتصادی منفی از رکود اجتناب کند باز هم رکود اقتصادی را پیش بینی کند؟

برخی ممکن است با نگاهی بدبینانه این موضوع را به حساب حمله به ریاست جمهوری بایدن بگذارند. اما این استدلال بسیار پیش پا افتاده است. پس از شناسایی چرخه‌های کسب‌وکار در دهه‌های اخیر، این کمیته بیش‌ترین وزن را برای درآمد واقعی اشخاص و آمار اشتغال قائل شده و هر دوی این شاخص‌ها چندان بهتر از تولید ناخالص داخلی عملکردی نداشتند.

در واقع درآمد واقعی افراد که خود را با تورم تطابق می‌دهد همگام با افزایش قیمت‌ها کاهش یافته است. اما رشد مشاغل همچنان قدرت خود را حفظ کرده است. در ماه ژوئن ۳۷۲هزار شغل در آمریکا ایجاد شد و پرداختی‌های بخش خصوصی را به دوران پیش از کرونا بازگرداند. این بازگشت سریع‌ترین بهبودی در اقتصاد آمریکا در طی ۳دهه گذشته بوده است.

نرخ بیکاری ۳.۶درصدی چندان با وقوع رکود اقتصادی همخوانی ندارد. یک احتمال این است که در بازبینی‌های آینده مشخص شود که تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال ۲۰۲۲، توسعه یافته است.

همه این‌ها ممکن است باعث دلسردی جو بایدن شود. اما در عمل آنچه برای رای دهندگان اهمیت دارد، ارزیابی فنی وقوع یک رکود نیست بلکه پیش بینی آن‌ها نسبت به آینده اقتصاد است که البته چندان قوی هم نیست.

انتظارات مصرف‌کنندگان بر اساس نظرسنجی‌ها تضعیف شده است. نظرسنجی ماه ژوئن اکونومیست و yougov  نشان داده که ۵۶ درصد از آمریکایی‌ها باور دارند که اقتصاد آمریکا در وضعیت رکودی قرار دارد. تصادفی هم نیست که میزان تایید جو بایدن در نزد عموم مردم نیز کاهش یافته و باعث شده محبوبیتش حتی از ترامپ نیز در این مقطع زمانی کمتر شود.

تورم یکی از عواملی است که باعث وقوع این شرایط شده است. بعضی‌ هم از آنچه ممکن است در گوشه و کنار اتفاق بیفتد می‌ترسند. با این میزان از افزایش تورم، بانک‌مرکزی سیاست‌های پولی سختگیرانه‌تری را در پیش خواهد گرفت.

البته همیشه افزایش نرخ بهره مقدم بر رکود نبوده است اما اینکه آمریکا بتواند بدون افزایش نرخ بیکاری از این وضعیت گذر کند شبیه یک معجزه خواهد بود.