۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی تهران؛

حاشیه سود ویژه ارز ۴۲۰۰ برای دلالان از جیب مردم

۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۲۷
کد خبر: 646010
حاشیه سود ویژه ارز ۴۲۰۰ برای دلالان از جیب مردم

بر اساس صحبت های عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث قاچاق معکوس و رانت مانند صادرات ماکارونی، بسکوییت، شیرینی و شکلات شده بود و عملا حاشیه سود بسیار ویژه ای از جیب مردم برای برخی شرکت ها ایجاد می‌کرد. موضوع ارز۴۲۰۰ تومانی بسیار فسادآمیز و پرهزینه بود و اصابت مناسبی به هدف نداشت

به گزارش اقتصادآنلاین؛ علیرضا کلاهی صمدی عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در پاسخ به این سوال که به نظر شما انتقال کامل یارانه کالای اساسی به انتهای زنجیره و اعطای یارانه نقدی مستقیم به مصرف کننده، موجب افزایش اصابت این یارانه به خانوار و در نتیجه کاهش ضریب جینی و تحقق عدالت بیشتر با پرداخت این یارانه مستقیم به مردم خواهد شد، اظهار کرد: موضوع ارز۴۲۰۰ تومانی بسیار فسادآمیز و پرهزینه بود و اصابت مناسبی به هدف نداشت. موضوع ارز  ۴۲۰۰ تومانی را می توان در چند حوزه تحلیل کرد؛ در حوزه نهاده های دامی و ورودی های زنجیره صنعت غذایی عملاً باعث سودهای رانتی و اصابت بسیار کمی به مصرف کننده نهایی و اقشار آسیب پذیر داشت.

وی در مورد این سوال که به نظر شما اعطای یارانه کالاهای اساسی موجب قاچاق گسترده، از بین رفتن خودکفایی، فساد و رانت در زنجیره توزیع کالای اساسی شده است، افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه هایی که مستقیماً با کالاهای اساسی مانند آرد، شکر، روغن و غیره در ارتباط بود، باعث قاچاق معکوس و رانت مانند صادرات ماکارونی، بسکوییت، شیرینی و شکلات شده بود و عملا حاشیه سود بسیار ویژه ای از جیب مردم ایران برای برخی شرکت ها ایجاد می‌کرد.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی شرایطی را برای بد مصرف کردن، دور ریز و حتی دادن خوراک انسان به دام و غیره فراهم کرد. همچنین زمینه ای را برای عدم توازن و تعادل ایجاد کرد و باعث به هم ریختن معادلات اقتصادی بازار به ضرر تولیدکنندگان داخلی شد. 

صمدی با تاکید بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام بسیار درستی بود، بیان کرد: در حوزه دارو هم که اصابت خوبی داشت متاسفانه موضوع قاچاق معکوس مطرح شده بود و دارو از ایران به ترکیه، عراق، افغانستان و غیره صادر می شد. 

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد حذف ارز ترجیحی و اینکه آیا ضرورت دارد که به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم یارانه پرداخت شود، تصریح کرد: در شرایط اقتصادی فعلی لزوم این یارانه به خوبی حس می شود چراکه اقشار آسیب پذیر مشکلات زیادی دارند و باید به آنها کمک شود.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در مورد این سوال که سیاست ارز تجریحی چه تاثیری در معیشت مردم داشت و به نظر شما اقدام دولت در خصوص اینکه یارانه به صورت مستقیم به مصرف کننده منتقل شود ، درست است، گفت: سیاست ارز ترجیحی اگرچه کمی کمک کننده بود اما نسبت به هزینه ای که باید برای اقتصاد ملی ایجاد کرد اصلا بازدهی مناسبی نداشت و یارانه مستقیم جایگزین بهتری است، در کنار این موارد نیز باید سرمایه گذاری مناسب در کشور داشته باشیم.