۰ نفر

رشد قیمت‌ها همچنان ادامه دارد؛

افزایش ۱۷.۵ درصدی قیمت برخی از کالاهای اساسی تنها در یک ماه

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۳۸
کد خبر: 626822
افزایش ۱۷.۵ درصدی قیمت برخی از کالاهای اساسی تنها در یک ماه

در شرایطی دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های جدی خود را کنترل تورم و متعادل شدن قیمت کالاهای اساسی اعلام کرده بود که حتی سبد منتخب محصولاتی که از سوی دولت برای پایش قیمت هم رصد می‌شود، توانایی کتمان روند رو به رشد قیمتها در بازار را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، دولت در شرایطی پیگیر تحقق وعده‌های خود است و وقتی یکی از آنها محقق می‌شود، شروع به دست زدن و مانورهای رسانه‌ای بر روی آن می‌کند که یکی از مهمترین وعده‌های دولت برای کاهش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز خانوارهای ایرانی هنوز محقق نشده و ماه به ماه قیمتها رو به افزایش است که این لطمات جبران ناپذیری را به خانوارهای ایرانی وارد می‌آورد. 

شب گذشته بود که با اعلام خبر اسامی بدهکاران بانکی از سوی یکی از بانکهای دولتی، سخنگوی دولت از محقق شدن یکی دیگر از وعده‌های دولت سیزدهم خبر داد و اعلام کرد که اسامی بدهکاران بزرگ بانکی افشا شده و این یکی از وعده‌های دولت بوده که محقق شده است. 

حالا قیمت کالاهای اساسی ماهانه در حال رشد است و حتی قرارگاه های متعددی هم که دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی تشکیل داده است هم به بهبود وضعیت بازار کمکی نکرده و مشکلات تاریخی که در عرصه تنظیم بازار به چشم می‌خورد و همان داستان گوجه و مرغ و تخم‌مرغ همچنان در دولت سیزدهم هم پابرجا است. 

حالا گزارش‌های رسمی منتشر شده از سوی دولت هم دیگر یارای کتمان رشد ماهانه قیمتها در بازار کالاهای اساسی را ندارد و در آخرین گزارشی که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، قیمت ۸ کالای اساسی مهمی که هر ماهه اعلام می‌شود، باز هم نسبت به ماه قبل از آن رشد را تجربه کرده است. 

در واقع، از میان هشت قلم کالایی که شامل برنج پاکستانی باسماتی، برنج تایلندی، برنج طارم اعلاء، برنج داخلی هاشمی درجه یک، شکر سفید، گوشت گوساله، گوشند گوسفندی مخلوط و گوشت مرغ تازه می‌شود، صرفا قیمت گوشت مرغ تازه آن هم به میزان ۰.۵ درصد کاهش یافته است؛ در شرایطی که نرخ برخی از کالاها در طول مدت یکماه ۱۶ تا ۱۷.۵ درصد هم رشد داشته‌اند. 

بر اساس گزارشات وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت برنج داخلی هاشمی با ۱۷.۵ درصد رشد در بهمن ماه نسبت به دی ماه، به ۶۸ هزار تومان رسیده است؛ در حالیکه این میانگین قیمت است و بعضا در مغازه‌ها و فروشگاههای زنجیره‌ای نرخ به بالای ۷۵ هزار تومان هم رسیده است. 

این درحالی است که قیمت برنج داخلی هاشمی درجه یک در دی ماه ۱۴۰۰ به نرخ ۵۷ هزار و ۹۰۰ تومان هم رسیده بود. از سوی دیگر، قیمت برنج طارم اعلا که در دی ماه ۱۴۰۰ به ۶۰ هزار و ۵۸۰ هم رسیده بود، در گزارش بهمن ماه به ۷۰ هزار و ۲۰۰ تومان هم رسیده بود که رشدی ۱۶ درصدی را به ثبت رسانده است. 

همچنین قیمت برنج تایلندی نیز با رشد ۰.۸ درصدی از ۱۵ هزار و ۷۴۵ تومان دی ۱۴۰۰ به ۱۵ هزار و ۸۷۵ تومان در بهمن ماه رسیده است. در عین حال، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی با رشد ۵.۲ درصدی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۰ هزار تومان رشد کرده است. 

در عین حال قیمت هر کیلوگرم شکر سفید با رشد ۷.۳ درصدی از ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان به ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است؛ ضمن اینکه قیمت گوشت گوساله نیز با رشد ۲.۶ درصدی در یک ماه، از ۱۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. 

همچنین گوشت گوسفندی با رشد ۵.۵ درصدی ظرف یکماه، از ۱۳۴ هزار و ۶۰۰ تومان به ۱۴۲ هزار تومان رسیده؛ ضمن اینکه گوشت مرغ تازه که با کاهش قیمت ۰.۵ درصدی مواجه بوده است، از ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. 

بر این اساس از دولت انتظار می‌رود همچون پیگیری‌هایی که برای اجرای برخی پروژه ها و طرح‌ها دارد، بیشترین توجه خود را به رفع موانع تولید و کمک به تامین به موقع و مطمئن مایحتاج مورد نیاز مردم در حوزه کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز سبد خانوارها داشته باشد؛ چراکه به هر حال شرایط مناسبی برای تامین اقلام روزمره مردم در بازار فراهم نیست و فشار بسیاری به اقشار متوسط و ضعیف جامعه وارد می‌شود که دولت باید با یک برنامه ویژه این اقشار آسیب‌پذیر را مورد حمایت قرار دهد.