۰ نفر

معاون وزیر علوم خبر داد؛

بیکاری ۴۴درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه

۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۱۳
کد خبر: 623427
بیکاری ۴۴درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه

تاکنون آن طور که باید و شاید در بخش اشتغال دانش آموختگان موفق نبوده بلکه باید رویکردها تغییر کند و مهارت‌ورزی و مهارت آموزی در دستور کار قرار گیرد. معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه یکی از مباحث مهم، ایجاد اشتغال برای دانشجویان است، گفت: متاسفانه ۴۴ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که باید با بروزرسانی سرفصل دروس دانشگاهی این مشکل را حل کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علی خیرالدین افزود: حدود ۴۴ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و از سوی دیگر ۴۴ درصد بیکاران نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند که نشان می‌دهد این سیستم آموزش، تاکنون آن طور که باید و شاید در بخش اشتغال دانش آموختگان موفق نبوده بلکه باید رویکردها تغییر کند و مهارت‌ورزی و مهارت آموزی در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به تشکیل جلسات متعدد در شورای گسترش ادامه داد: در این جلسات این موضوع به صورت جدی دنبال می شود و نیاز است تا متناسب با آن سرفصل‌های آموزشی به روز رسانی شود.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه از سال گذشته و با تشکیل دولت سیزدهم و با نظر مثبت وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری تغییری در حوزه ستادی این وزارتخانه رخ داده است، خاطر نشان کرد: معاونت فناوری و نوآوری تشکیل شد تا این وزارتخانه بتواند به صورت جدی فعالیت خود را در حوزه تولید، پیگیری کند.

وی با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و نامگذاری امسال با عنوان "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" گفت: ما نیز براساس شعار و فرمان امسال که باید اجرایی شود، برنامه های متنوعی در دستور کار داریم؛ زیرا تولید باید مبتنی بر نیاز و دانش باشد تا بهره وری افزایش پیدا کرده تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند در موضوع اشتغال تاثیرگذار باشند.

خیرالدین افزود: بنابراین ابتدا باید نیازهای کشور احصا شود و به همین دلیل در وزارت علوم و در مجموعه معاونت فناوری و نوآوری، سامانه "نظام ایده‌ها و نیازها" که به" نان "مشهور است، ایجاد شد. در این نظام به دنبال این هستیم که تمام نیازهای کشور بر اساس حوزه موضوعی و جغرافیایی، طبقه‌بندی شود تا درنهایت بتوانیم نقشه جامع نیاز کشور را ترسیم کنیم.

وی با استقبال از طرح ایده های جدید و نوین گفت: این سامانه پیش نیاز موضوع شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور خواهد بود؛ زیرا در این شرکت ها ایده شکل گرفته به نمونه آزمایشگاهی تبدیل شده و سپس منتج به محصول می‌شود.

معاون وزیر علوم اضافه کرد: همچنین طرح دست یار فناوری از حدود ۳ ماه پیش راه‌اندازی شد تا دانشجویان علاقه مند به حوزه فناوری بتوانند وارد این حوزه شوند و پارک‌های علم و فناوری میزبان این طرح هستند.

وی بیان کرد: دانشجویان به مدت ۶ ماه در شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور فعالیت خواهند کرد و در عین حال دستمزد نیز دریافت می‌کنند تا درنهایت با حوزه فناوری آشنا شوند.

خیرالدین به موضوع بورسیه دانشجویان توسط شرکت های بزرگ اشاره کرد و گفت: این رویکرد موجب می‌شود تا دانشجویان بدانند قرار است برای چه کاری تربیت شوند و دانشگاه ها نیز وظیفه خود را در موضوع آموزش به خوبی ایفا کنند.

وی به فعالیت‌های پارک علم و فناوری خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: این پارک جزو قدیمی‌ترین و قوی‌ترین پارک‌های کشور است که در سال گذشته توانست در میان پارک‌های علم و فناوری کشور برتر شود.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور فعال است، تصریح کرد: ۳۵۰ شرک فنآوری و ۱۳۰ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری خراسان رضوی مستقر است که با پیگیری انجام شده حدود ۶ هزار شغل پایدار در بستر دانش بنیان شکل گرفته که جای تقدیر دارد.