۰ نفر

بی تدبیری سازمان برنامه و وزارت کار؛

چرا حقوق و عیدی بازنشستگان دیر واریز شد؟

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۴۱
کد خبر: 621945
چرا حقوق و عیدی بازنشستگان دیر واریز شد؟

با وجود اینکه امروز آخرین روز سال ۱۴۰۰ بود، هنوز حقوق اسفند ماه بخش زیادی از بازنشستگان کشوری واریز نشده است.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ بازنشستگان کشوری چند روزی است که منتظر پرداخت حقوقشان هستند و باوجود اینکه امروز، روز آخر سال بود، هنوز حقوق بخش زیادی از بازنشستگان پرداخت نشده و همه چیز در حد چند وعده باقی مانده است.

این سناریو در پرداخت عیدی هم تکرار شد، بیش از ۲۰روز به بازنشستگان وعده واریز عیدی داده شد و در نهایت هم تا نیمه‌های اسفند بسیاری از بازنشستگان عیدی خود را دریافت نکرده بودند.

دلیل هر دو موضوع هم تقریبا عدم تامین اعتبار لازم عنوان شده بود و هر روز تنها وعده بود که عاید بازنشستگان می‌شد.

همه این اتفاقات در شرایطی رخ داده که دولت ادعای افزایش درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم را داشت؛ با این اوصاف اما نه حقوقها به موقع پرداخت شد و نه بازنشستگان عیدی خود را در زمان وعده داده شده دریافت کردند.

امروز صندوق بازنشستگی کشوری در توضیح علت این تاخیر در واریز حقوقها، رییس سازمان برنامه و بودجه را مسئول این اتفاق دانست. حال مشخص نیست چرا در آخرین لحظات سال هنوز تامین اعتبار لازم برای این مهم صورت نگرفته است؟

مسلما پرداخت حقوق و عیدی مصوب جزء وظایف قانونی سازمان برنامه و بودجه بوده و عدم پرداخت به موقع آن با هیچ منطقی سازگار نیست.

هم رییس سازمان برنامه و هم وزیر کار باید توجه داشته باشند که در این موضوع هیچ تاخیری جایز نیست و برنامه ریزی برای واریز به موقع حقوق بازنشستگان جزء بدیهی ترین وظایف این دو نهاد است و بابت این تاخیر و بی برنامگی باید پاسخگو باشند. 

همه این اتفاقات در حالی است که از ابتدای سال مشخص بود که دولت قرار است در روزهای پایانی سال چنین پرداختی‌هایی داشته باشد و این هزینه‌ها، هزینه‌هایی پیش‌بینی نشده نبود؛ بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که دلیل دیر واریز شدن حقوق و عیدی‌ها چیست و چرا در دولت سیزدهم تدبیرات لازم اندیشیده نشده بود و برنامه ریزی لازم صورت نگرفته بود؟