۰ نفر

جهرمی؛

دستورات لازم برای رفع فقر ارائه شده است

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۲۷
کد خبر: 618581
دستورات لازم برای رفع فقر ارائه شده است

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود گفت: در جلسه اخیر شورای عالی رفاه گزارشی در زمینه رفع فقر مطلق ارائه شد و رییس جمهور دستورات لازم را در سطوح مختلف و در زمانبندی مشخص جهت رفع فقر دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سخنگوی دولت در آغاز نشست خبری خود با اشاره به اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیمات مهمی در زمینه کاهش و کنترل قیمت‌ها به ویژه در کالاهای اساسی اتخاذ شده است، اظهار کرد: در خصوص کنترل برخی کالاها از جمله برنج مصوب شد برنج هندی به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت منجمد گوساله هم به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یابد.

 وی افزود: همچنین ۴ هزار ۵۰۰ قلم کالا در فروشگاه‌ها با تخفیف ۲۰ تا ۵۰ درصد از جمله در حوزه پوشاک عرضه خواهد شد. در حوزه لوازم خانگی شاهد کاهش ۵ تا ۱۳ درصدی بوده‌ایم. 

بهادری جهرمی اظهار کرد: تا پایان سال شاهد افزایش دوبرابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت آن به سهامداران خواهیم بود. این مبلغ از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.

 سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ۱۳ سال پیش تصویب شده است، اظهار کرد: اما متاسفانه کوتاهی‌های زیادی برای اجرایی شدن آن صورت گرفته است و با اقدامات جهادی دولت سیزدهم، موانع اجرایی شدن این قانون برداشته شده است. 

وی یادآور شد: صرفا در حوزه مشاغل خانگی وزارت کار صدور ۵۰۹ عنوان مجوز کسب و کار را صددرصد الکترونیکی کرده است. ۳۵۰ عنوان صرفا ثبت‌ مجوز است و به محض ثبت، مجوز در لحظه صادر می‌شود و ۱۵۹ حوزه نیز تنها مجوزمحور است که پس از ثبت مدارک که آن هم کاملا الکترونیکی است، نهایتا تا سه روز مجوز صادر می‌شود.

بهادری جهرمی گفت: از ۲۸ بهمن ماه تا روز گذشته ۴۰۷۸۶ نفر مجوز کسب‌وکار خود را به صورت الکترونیکی دریافت کرده‌اند. ۳۹۶۱۲ به صورت لحظه‌ای مجوز گرفته‌اند و ۱۱۶۴ نفر هم پس از ثبت و در مهلت سه روزه مجوز خود را دریافت کرده‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای رفع فقر مطلق تأکید کرد: در جلسه اخیر شورای عالی رفاه گزارشی در این زمینه ارائه شد و رییس جمهوری دستورات لازم را در سطوح مختلف و در زمانبندی مشخص جهت رفع فقر دادند که این برنامه و زمانبندی در سه سطح است.

وی افزود: در خصوص سطح فقر مطلق رییس‌جمهوری گفتند قابل پذیرش نیست که کسی شب سر گرسنه بر بالین بگذارد، برای آنها باید برنامه فوری‌تری انجام شود. همچنین برای آن افرادی هم که وضعیت مناسب ندارند همزمان برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفته است و برای کارمندان و کارگران شریفی که کف دریافتی دارند نیز  اقداماتی انجام خواهند گرفت.

بهادری جهرمی با اشاره به دیگر اقدامات دولت  در خصوص رفع فقر مطلق، گفت: هزینه آب، برق، گاز برای سطوح و دهک های پایین که الگوی مصرف را رعایت کرده اند رایگان شده است. در زمینه مسکن مهر هم زمین های رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تحویل خواهد شد. همچنین توزیع بسته های نقدی و غیرنقدی ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سفرهای نوروزی با تاکید بر این که تصمیم گیری در زمینه محدودیت های کرونا  با توجه به شرایط اتخاذ خواهد شد، گفت: تدبیر دولت این بوده که با همیاری مردم بحران کرونا را مدیریت کند. آنچه مهم است و در اولویت قرار دارد تزریق واکسن کرونا از جمله دوز سوم است. 

وی ادامه داد: در طرح مدیریت هوشمند برای سفرهای نوروزی تدابیری اندیشیده شده که در آن تزریق واکسن یا تست پی سی آر منفی مورد توجه است.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه هشت فرمان رییس جمهور به خودروسازان تاکید کرد: دولت چک سفید امضا به خودروسازان نداده است. دستورات رییس جمهور مبتنی بر تصمیمات کارشناسی است.  هشت دستور رییس جمهوری زمانبندی های مختلف دارد و دولت مصمم به انجام این تصمیمات از سوی خودروسازان است و در این زمینه مماشات نخواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات و برنامه‌های دولت در خصوص محیط زیست، گفت: یکی از اولویت های دولت مردمی صیانت از این میراث مشترک است که از همان ابتدای دولت جلساتی با کارشناسان این حوزه برگزار شد؛ چرا که دولت رشد اقتصادی را در گرو توجه به محیط زیست می داند. 

وی افزود: آزادسازی سواحل، تصمیمات درباره صید ترال و مواردی دیگر همانند جمع آوری گازهای فلر در شرق کارون که ۱۰ درصد از گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد از اقدامات دولت در زمینه حفاظت از محیط زیست است. 

بهادری جهرمی تاکید کرد: در زمینه گازهای مشعل هم اقداماتی خوبی صورت گرفته است. این اقدام هم آورده اقتصادی دارد که ۱۳ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از این مسیر به نیروگاه ها تزریق می شود و هم آلودگی کاهش می یابد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه تاثیر اجرای قراردادهای وزارت نفت برای گاز فلر یادآور شد: ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل جمع آوری می شود. برای جمع آوری گازهای مشعل شرق کارون  ۲۷ قرارداد منعقد خواهد شد که جمع رقم قراردادها یک میلیارد یورو خواهد بود. 

وی افزود: در بازه زمانی سه ساله روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل جمع آوری می شود و پس از اجرایی شدن همه قراردادها، شاهد کاهش ۱۰ درصدی تولید گازهای گلخانه ای خواهیم بود.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه مذاکرات وین، تصریح کرد: این دولت هرگز کشور را تک گزینه ای اداره نخواهد کرد و سرمایه گذاری ها در حوزه نفت، افزایش تولید نفت و افزایش میزان تجارت خارجی و ثبات بازار ارز نشان از این موضوع دارد. 

سخنگوی دولت یادآور شد: دولت مردمی حتما از عبرت ها و تجربه های گذشته استفاده خواهد کرد. تا کنون حدود ۹۰ میلیارد دلار صادرات به خارج کشور داشتیم که بیش از ۴۰ درصد ارزش صادرات ما سقف ۴۵ میلیارد دلار را رد کرده است. مطابق برنامه ریزی سازمان تجارت جهانی ۷۳ درصد ارز صادرات به کشور بازگشته است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص علت موضع‌گیری رییس جمهور در تماس تلفنی با پوتین، تصریح کرد: بارها مخالفت با جنگ از سوی مقامات ایران اعلام شد. تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور قبل از شروع جنگ در دستور کار بود و هماهنگی های لازم برای انجام آن قبل از آغاز جنگ صورت گرفته بود و مربوط به موضوعات سفر روسیه، مذاکرات رفع تحریم و همکاری های فی مابین بود.

بهادری جهرمی یادآور شد: در این تماس رییس جمهوری از صدمه دیدن مردم و تخریب شهرها و خانه ها و آسیب های ناشی از جنگ و از گسترش ناتو به شرق هم اظهارنگرانی کرد، البته این تماس در اخبار به درستی پوشش داده نشده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: هم سخنگو و هم معاون سیاسی دفتر و هم وزارت خارجه مخالفت با جنگ و اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو را اعلام کردند.

وی با بیان اینکه جنگ باید متوقف شود، اظهار کرد: یعنی ریشه این بحران باید خشک بشود و ریشه تمامی اینها سیاست های بحران ساز مافیایی آمریکا است. با توجه به آغاز جنگ در زمان انجام مکالمه تلفنی، مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز منعکس شد که مواضعی متوازن، منطقی و مبتنی بر اصول سیاست خارجی حمهوری اسلامی ایران است و نباید به معنی طرفداری از یکی از طرف ها تعبیر شود.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان پیشرفت طرح ملی نهضت مسکن اظهار کرد: علاوه بر ثبت نام تقریبا یک میلیون واحد زمین لازم تامین و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم جایابی شده است. بیش از ۳ و نیم میلیون نفر در طرح ملی نهضت مسکن ثبت نام کرده اند. همچنین عملیات اجرایی ۵۷۰ هزار واحد آغاز شده و ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیز اختصاص یافته است. هم منابع  و هم طول دوره بازپرداخت وام به بیست سال افزایش یافته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه ارز ترجیحی، تصریح کرد: باید مصوبه مجلس نهایی و راهکارهای جایگزین بررسی شود. آنچه مسلم است اینکه اصلاح یارانه ها باید به نفع مردم و راهکارهای جایگزین نیز باید در راستای حمایت از مردم باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه ابهامات و ایرادات عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در بورس، اظهار کرد: خصوصی‌ سازی دو باشگاه مردمی استقلال و پرسپولیس از سال‌ها پیش مطرح بوده و معطل مانده است. خصوصی‌سازی این دو باشگاه مطالبه هواداران هم است. واگذاری این دو باشگاه به میزان ۱۰ درصد از محل افزایش سرمایه در فرابورس در حال انجام است. 

بهادری جهرمی یادآور شد: بعد از این مرحله، سایر مراحل مانند واگذاری بلوکی سهام طی خواهد شد. واگذاری به تعاونی‌هایی از هواداران دو تیم در کنار سایر روش‌های واگذاری هم در دست بررسی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه دستمزد کارگران در سال آینده تاکید کرد: دغدغه معیشت همه اقشار، خصوصا کارگران مورد توجه دولت است. سازوکار تعیین دستمزد کارگران مطابق قانون در هیئتی متشکل از نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت تعیین می شود. جلسات در این زمینه به صورت مستمر در حال انجام است. امیداوریم طی چند روز آینده این موضوع نیز تعیین تکلیف شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا صندوق ذخیره فرهنگیان قرار است دولتی شود، گفت: این اقدام متناقض با اصل ۴۴ است. اموال این صندوق متعلق به فرهنگیان است و باید توسط خود فرهنگیان اداره شود و آنها نسبت به دولت در این زمینه اولی هستند. از این رو دولت مخالف دولتی شدن صندوق ذخیره فرهنگیان است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه و چگونگی حمایت دولت از این بازار، گفت: بازار سرمایه در حال رسیدن به ثبات نسبی است و برای حمایت مؤثر و پایدار از بورس باید شرکت‌های بورسی را حمایت کرد.

بهادری جهرمی گفت: تدابیری که از سوی دولت برای تثبیت و تعدیل قیمت سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها اتخاذ شد، در همین راستا بود تا با دادن زمان مناسب به بورس شاهد رشد آن باشیم.