۰ نفر

نامه ای که در جریان اخذ مجوز، ۱۰ روز گم شد!

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۳۴
کد خبر: 618392
نامه ای که در جریان اخذ مجوز، ۱۰ روز گم شد!

فرآیند‌های صدور مجوز‌های کسب و کار طبق گفته کارآفرینان سخت و دشوار بوده که قرار است از ۱۸ اسفند به صورت الکترونیکی انجام شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  ۱۸ اسفند آخرین مهلت دستگاه‌ها برای اتصال به درگاه ملی مجوز‌ها و صدور الکترونیکی مجوز لازم برای کسب و کارهاست. قانون رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار ۱۳ سال پیش تصویب شده، اما تولیدکنندگان و کارآفرینان زیادی در این سال‌ها از سختی فرآیند دریافت مجوز خود گلایه‌مند بوده و بعضا سال‌ها در انتظار صدور مجوز خود بوده اند. در این گزارش، گفت و گویی با یکی از کارآفرینانی را می خوانید که سنگ اندازی های دستگاه ها به نوعی مانع کارش شده اند.

آقای جاوید یکی از تولیدکنندگان که برای کسب و کار خود درگیر دستگاه های مختلف بوده، درباره مشکلاتی که در مسیر اخذ مجوز با آن رو به رو شده است، گفت: یکی از مشکلات در زیرساخت‌های نرم افزاری است. برای گرفتن جواز تاسیس لازم است تا در سایت بهین یاب عضو شویم. در حین پر کردن فرم‌های آنلاین با خطا‌هایی بی جهت مواجه می‌شویم. تقریبا ۲۰ تا ۳۰ بار به سایت مراجعه و فرم‌ها را پر می‌کنیم و هر بار نیز خطا می‌دهد.

نامه‌ای ۱۰ روز گم شد!

مشکل دیگر، نامه نگاری‌های میان دستگاه‌ها است. به عنوان مثال، در نامه نگاری میان وزارت صمت و اداره محیط زیست، وزارت صمت نامه را به صورت دستی برای اداره محیط زیست ارسال می‌کند و این نامه در راه حدود ۱۰ روز گم می‌شود. در صورتی که با یک سیستم اتوماسیون قابل حل شدن بود.

مشکل دیگر در فرآیندهاست. برای گرفتن یک جواز کسب نمی‌دانیم به کجا مراجعه کنیم، چه مدارکی داشته باشیم، هیچ کجا به صورت یکپارچه نوشته نشده و سبب شده تا بسیاری از موارد نیز سلیقه ای شود.

مشکل دیگر، شروط غیر منطقی دستگاه‌ها برای صدور مجوز است. به عنوان مثال، به یکی از همکاران گفتند که باید بیش از یک میلیارد تومان ماشین آلات داشته باشید و تعهد بدهید که این مقدار را حتما دارید. اگر در بازرسی هم مشخص شود که ندارید، به صورت قانونی با شما برخورد می‌کنیم. در صورتی که یک شرکت با ۲۰۰ میلیون تومان ماشین آلات و یا کمتر از آن نیز می‌تواند کار کند، پس چرا باید تعهد بدهد که این میزان را هزینه می‌کند!