۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روسیه، بازارهای جهانی را به آشوب کشید

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۵۴
کد خبر: 614017
روسیه، بازارهای جهانی را به آشوب کشید

در حالی که با سیاست‌های ولادیمیر پوتین، روسیه در شرایط جنگی قرار گرفته است، قیمت نفت به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید و بازارهای مالی در جهان به شدت افت کردند.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ از سوی دیگر، بازارهای سهام آسیایی و همچنین ارزش بازارهای دارایی در روسیه سقوط کرد. همچنین در اواخر روز گذشته و همزمان با دستور پوتین مبنی بر ورود نیروهای روسیه به خاک اکراین، بازارهای آتی در اروپا و وال استریت با کاهش شدیدی روبرو شدند.

قراردادهای آتی که شاخص منطقه ای Stoxx Europe 600 را دنبال می کنند 1.1 درصد کاهش یافت، و در همین حین بود که ارزش قراردادهای آتی S&P 500 در ایالات متحده 1.3 درصد کاهش یافت.

این امر پس از زیان‌های سنگین در بازارهای سهام در سراسر آسیا اتفاق افتاد، در حالی که شاخص هانگ سنگ هنگ‌کنگ تقریباً 3 درصد کاهش یافت، زیرا رئیس‌جمهور روسیه کشورش را در وضعیت جنگ قرار داده و تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین را متوقف کرد.

ارزش روبل روسیه در برابر دلار به کم ترین سطح خود در بیش از 15 ماه گذشته رسید. شاخص Moex که در روز دوشنبه 10.5 درصد کاهش یافت، 9 درصد دیگر سقوط کرد.

قیمت نفت برنت، معیار بین‌المللی نفت، با افزایش احتمال تحریم‌ها علیه روسیه، تولیدکننده بزرگ این کالا و همچنین سایر منابع طبیعی، با 2.4 درصد افزایش به 97.66 دلار در هر بشکه رسید.

رابرت رنی، رئیس استراتژی بازار جهانی Westpac مستقر در سیدنی، گفت: «در کوتاه مدت، ما صرفاً استراتژی معاملات خود را بر اساس اخبار منتشر شده جلو می بریم و کاملا مشخص است که طی چند ساعت گذشته، اخبار به شدت تغییر کرده است.»

شاخص سهام Nikkei 225 توکیو 1.7 درصد، Kospi کره جنوبی 1.4 درصد و CSI 300 چین 1.3 درصد کاهش یافت.

بازده اوراق 10 ساله خزانه داری ایالات متحده با 0.05 درصد کاهش به 1.88 درصد رسید که نشان دهنده افزایش قابل توجه قیمت بدهی معیار است؛ زیرا معامله گران به دنبال راهی برای در امان ماندن از نوسانات بازار سهام بودند.

مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که خودروهای نظامی اوکراینی را که وارد خاک روسیه شده بودند منهدم کرده است و پوتین با به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی طلب تحت حمایت مسکو در شرق اوکراین موافقت کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک مورد حمایت روسیه به عنوان یک «حمله آشکار» به حاکمیت اوکراین است. یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه هشدار داد که حمله روسیه به اوکراین ممکن است در ساعات آینده آغاز شود.

انتظار می رود انگلیس روز سه شنبه تحریم هایی را علیه روسیه اعلام کند. لیز تراس، وزیر خارجه اوکراین گفت که این اقدامات در پاسخ به «نقض قوانین بین‌المللی و حمله به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین» از سوی مسکو اعمال خواهد شد.