۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آمارهای نگران کننده نقدینگی؛ خط قرمز دولت کجاست؟

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۰۴
کد خبر: 607733
آمارهای نگران کننده نقدینگی؛ خط قرمز دولت کجاست؟

بر اساس گزارش بانک مرکزی نقدینگی در پایان آذر ماه با رشد ۴۱.۴ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به بیش از ۴۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اقتصادآنلاین - مرتضی آل غفور؛ آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از تداوم رشد نقدینگی و پایه پولی در آذر ماه است؛ به‌گونه ای که در پایان این ماه به ۵۶۰.۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. در حالی که دولتمردان از کنترل منابع مالی دولت و عدم استقراض از بانک مرکزی سخن می گویند؛ اما داده های اقتصادی حکایت از رشد بالای پایه پولی دارد. این شاخص در ابتدای سال عدد ۴۶۵.۲ هزار میلیاد تومان را نشان می داد.

 در هشت ماه نخست سال پایه پولی به طور متوسط ماهانه ۲.۲ درصد رشد داشته است. اما این گزارش نشان می‌دهد که تنها در آذر ماه رشد ۳.۸ درصدی داشته است که بیش از متوسط هشت ماه گذشته و بالاترین میزان رشد پایه پولی از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم است. از طرف دیگر این عدد نشانگر رشد ۳۷.۶ درصدی پایه پولی نسبت به آذر سال قبل است.

همچنین داده های این گزارش از رشد بالای نقدینگی در این ماه حکایت می‌کند، در حالی نقدینگی در پایان آذر ماه به بیش از ۴۴۲۶.۹ هزار میلیارد تومان رسیده که این عدد در پایان ماه قبل ۴۲۱۷.۸ هزار میلیارد تومان بوده است. 

نقدینگی در هشت ماه ابتدای امسال به طور متوسط ۲.۹ درصد رشد داشته اما تنها در این ماه رشد ۵ درصدی را ثبت کرده است. این آمار بدین معنی است که نقدینگی در پایان آذر نسبت به ماه مشابه سال گذشته در رشد ۴۱.۴  درصدی داشته است.

حال باید دید دولت که برداشت از منابع بانک مرکزی و خلق نقدینگی را خط قرمز خود می‌دانست و سعی در کنترل تورم با کنترل منابع بانک مرکزی داشت. در مقابل آخرین داده های بانک مرکزی چه واکنشی نشان خواهد داد.