۰ نفر

۲ میلیون کارتخوان به سامانه مالیاتی متصل شدند

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۲۱
کد خبر: 607360
۲ میلیون کارتخوان به سامانه مالیاتی متصل شدند

معاون سازمان مالیاتی با بیان اینکه ۱۴۴ هزار مؤدی جدید از محل اتصال دستگاه های پوز شناسایی شدند، گفت: حدود ۲ میلیون پوز در آستانه اتصال به سامانه مالیاتی قرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد مسیحی در نشست خبری سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه با وجود تحریم‌های ظالمانه نقش مالیات در بخش بودجه اهمیت دوچندانی پیدا کرده است، گفت: همه تلاش این بود که بتوانیم کسری بودجه را با استفاده از مالیات پوشش دهیم.

وی افزود: در همین راستا طی دو سال اخیر تحقق بیش از صددرصدی درآمدهای مالیاتی را شاهد بودیم و امیدوار هستیم همین روند را تا پایان سال داشته باشیم. سازمان امور مالیاتی به‌عنوان یک ارگان حاکمیتی وظیفه دارد مدیریت چالش‌های اجتماعی را نیز کنار کار سخت مالیات‌ستانی در نظر داشته باشد.

مسیحی گفت: با توجه به شرایط تحریم و کرونا تلاش شد براساس تسهیلات تعیین‌شده توسط دستگاه‌های تصمیم‌گیر نهایت همراهی را با فعالان اقتصادی داشته باشیم. موضوعی که مهم است، کاهش شکاف مالیاتی است. در دولت به‌جد دنبال معرفی پایه‌های مالیاتی هستیم. قانون جدید مالیات بر ارزش نیز در نیمه دوم سال 1400 اجرایی شد، با وجود تمام کاستی‌ها این قانون عملیاتی شده است.

این مقام مسئول گفت: معرفی پایه‌های مالیاتی در قوانین بودجه کار مجری را سخت می‌کند و باید تلاش شود تا پایه‌های جدید مالیاتی با قوانین مدون‌تر این اتفاق رخ دهد.

مسیحی در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سامانه‌های مالیاتی و نگرانی اصناف در این مورد گفت: قرار است همکاری در قالب ماده 11 قانون سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی صورت گیرد که همان بحث مربوط به ساماندهی پوزها است. از حدود 11 میلیون دستگاه پوزی که در کشور وجود دارد قرار نیست همه مؤدی مالیاتی باشند و به‌طور متوسط این افراد چهار تا پنج پوز دارند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر صاحبان یک‌میلیون و 900 هزار پوز درخواست اتصال به پرونده مالیاتی را داشتند. در خصوص غیرفعال شدن دومیلیون و 150 هزار پوز در همین مدت 144 هزار مؤدی که اصلاً پرونده مالیاتی نداشتند شناسایی شدند و فرصت اتصال نیز تا پایان بهمن تمدید شده است. در چارچوب قانون با رعایت آستانه مبلغی، اطلاعات تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی از بانک مرکزی نیز درخواست شده است و ما تنها به موضوع پوزهای بانکی توجه نکردیم.

مسیحی تأکید کرد: برخی از موارد وجود دارد که معاملات به‌صورت نقدی صورت می‌گیرد که در همین راستا ما به‌دنبال تدوین طرحی برای مقابله با فرار مالیاتی هستیم تا ارائه گزارش‌ها به سازمان امور مالیاتی افزایش پیدا کند، البته ما از طریق راه‌های دیگر از جمله تراکنش‌های بانکی این موارد را منعکس خواهیم کرد.

وی در خاتمه با اشاره به نگرانی‌ها درباره اتصال دستگاههای پوز به پرونده مالیاتی گفت: با توجه به جدید بودن این بحث ممکن است نگرانیهایی در این خصوص ایجاد شود که گزارشهایی به ما منعکس شده است، البته این موضوع در سایر کشورها نیز مسبوق به سابقه است و باید این موضوع مدیریت شود.