۰ نفر

نرخ تورم ترکیه به مرز ۵۰ درصد رسید

۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۴۷
کد خبر: 606890
نرخ تورم ترکیه به مرز ۵۰ درصد رسید

شکست سیاست پولی اردوغان و خودداری او برای بالا بردن نرخ بهره، تورم در ترکیه را به بالاترین رقم طی دو دهه گذشته یعنی ۴۸.۷ درصد رسانده است.

به‌گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، علی‌رغم این‌که رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه ماه‌هاست اعلام می‌کند افزایش قیمت‌ها موقتی است و دولت می‌تواند بار بالا رفتن هزینه‌های زندگی را از دوش مردم بردارد، اما تورم در ترکیه به 48.7 درصد یعنی بالاترین رقم طی 20 سال گذشته رسیده است.

مؤسسه آمار ترکیه اعلام کرد قیمت کالاهای مصرفی 11.1 درصد در اولین ماه سال جاری میلادی نسبت‌به ماه قبل افزایش داشته‌است. این در حالی است که تحلیلگران نرخ افزایش قیمت در این ماه را بین 9 و 10 درصد پیش‌بینی کرده بودند.

خودداری اردوغان برای بالا بردن نرخ بهره و افزایش مداوم تورم ارزش لیر ترکیه را 44 درصد در 2021 پایین آورد. بی‌ثباتی ارزی در ترکیه ارزش دستمزدها را به‌شدت پایین آورده و هزینه کالاها و انرژی را تا حد زیادی افزایش داده‌است. اولویت رییس‌جمهور ترکیه اعتبار و صادرات است و با وجود مخالفت تمام اقتصاددان‌ها، عقیده دارد بالا بردن نرخ بهره تورم را تشدید خواهد کرد.

بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر سال گذشته میلادی تا حالا 500 واحد از نرخ بهره کم کرده و آن را به 14 درصد رسانده‌است.

اقتصاددان‌ها این شرایط را نتیجه شکست سیاست پولی اردوغان می‌دانند و عقیده دارند در شرایطی که بانک مرکزی قادر به افزایش نرخ بهره نیست و اردوغان هم برای بدست آوردن اعتبار و افزایش محبوبیت خود قبل‌از انتخابات تمرکز کرده، نمی‌توان نرخ تورم را پایین آورد.

نورالدین نباتی، وزیر دارایی ترکیه پیش‌بینی می‌کند تورم پایین‌تر از 50 درصد باقی بماند و در ابتدای بهار به اوج خود برسد.