۰ نفر

پیش بینی رشد ۴.۴ درصدی برای اقتصاد ایران

۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۱۱
کد خبر: 604102
پیش بینی رشد ۴.۴ درصدی برای اقتصاد ایران

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت رشد اقتصادی جهان و ایران در دو سال پیش رو پرداخته که نشان از افت نسبی شاخص‌ها، پس از رشد سال ۲۰۲۱ دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اتاق بازرگانی تهران، بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی این اتاق، نرخ رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۱ به ۵.۹ درصد رسیده که پس از افت جدی شاخص‌ها در سال ۲۰۲۰ و تحت تاثیر کرونا، افزایش قابل توجهی به شمار می‌رود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در سال جاری میلادی به ۴.۴ درصد کاهش خواهد یافت و این عدد در سال ۲۰۲۳ نیز  ۳.۸ درصد پیش‌بینی شده است.

در ایالات متحده آمریکا، رشد اقتصادی سال قبل ۵.۶ درصد ثبت شده است اما این عدد در سال ۲۰۲۲ به حدود چهار درصد می‌رسد و در سال ۲۰۲۳ نیز این کشور ۲.۶ درصد رشد خواهد کرد که پایین‌تر از میانگین رشد جهانی است.

در منطقه یورو، رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱، ۵.۲ درصد بوده اما این عدد در سال جاری به ۳.۹ و در سال ۲۰۲۳ به ۲.۵ درصد می‌رسد و به این ترتیب رشد اقتصادی این منطقه نیز پایین‌تر از میانگین جهانی خواهد بود.

اما در کشورهای آسیایی در حال توسعه، رشد سال گذشته ۷.۲ درصد ثبت شده و این عدد در سال جاری به ۵.۹ و در سال آینده به ۵.۸ درصد خواهد رسید. به این ترتیب این کشورها در هر سه سال، رشد اقتصادی بالاتر از میانگین را به ثبت خواهند رساند.

آمریکای لاتین رشد اقتصادی ۶.۸ درصدی داشته که بالاتر از میانگین جهانی است اما این عدد در سال جاری به ۲.۴ درصد کاهش خواهد یافت و در سال ۲۰۲۳ بار دیگر ۲.۶ درصد می‌شود تا عدد پایین‌تر از میانگین جهانی را به ثبت برساند.

در آفریقا، رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱، چهار درصد بوده، این عدد در سال جاری به ۳.۷ درصد کاهش پیدا می‌کند اما در سال ۲۰۲۳ بار دیگر چهار درصد خواهد شد.

در خاورمیانه اما روند حرکتی متفاوت است. این منطقه در سال گذشته، رشد اقتصادی ۴.۲ درصدی داشته اما در سال جاری به رشد ۴.۳ درصد خواهد رسید و در سال ۲۰۲۳ رشد ۳.۶ درصدی را به ثبت می‌رساند. حرکت ایران اما پایین‌تر از میانگین منطقه بوده است.

برآوردها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ایران در پایان سال ۱۴۰۰ به حدود ۲.۵ درصد خواهد رسید اما این عدد در سال آینده حدودا دو درصد است و همین نرخ نیز در سال ۱۴۰۲ ثبت می‌شود. به این ترتیب هرچند اقتصاد ایران بعد از چند سال رشد منفی، شرایطی بهتر پیدا کرده اما همچنان تا رسیدن به اهداف کلان فاصله دارد، اما پیش‌بینی می‌شود در صورت لغو تحریم‌ها، سرعت رشد ایران افزایش یابد.