۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تورم نقطه ای پس از ۶ماه افزایش یافت/ تورم ماهانه ٢.۴درصد شد

۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۰۸
کد خبر: 602071
تورم نقطه ای پس از ۶ماه افزایش یافت/ تورم ماهانه ٢.۴درصد شد

نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ١٤٠٠ به عدد ٣٥,٩ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ٠,٧ واحد درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ١٤٠٠ به عدد ٣٥,٩ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ٠,٧ واحد درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که تورم نقطه‌ای از تیرماه کاهشی شده بود که می‌تواند هشداری برای تغییر جهت تورم باشد. 

نرخ تورم ماهانه دی ١٤٠٠ به ٢,٤ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است؛ تورم ماهانه هم از مهرماه روند نزولی داشت. 

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٧ درصد و ٢.٧ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٥ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی) و گروه «ادویه و چاشنی» (زعفران، رب گوجه فرنگی) می‌باشد.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، اجاره بهای واحد مسکونی، گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه) و گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

هم‌چنین در ماه جاری گروه «انواع گوشت» (گوشت مرغ) و متوسط قیمت یک کیلو وات برق مصرفی خانوار نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.

نرخ تورم سالانه دی ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٢,٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤١,٨ درصد و ٤٥.٨ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ٠,٩ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤١,٦ درصد برای دهک نهم تا ٤٥.٢ درصد برای دهک اول است.

سراب کنترل تورم

تورم ماهانه در نخستین ماه از فصل زمستان با افزایش ۰.۷۲ واحد درصدی نسبت به آذر به ۲.۳۷ درصد رسید.

این در حالی است که از مهر ماه امسال تورم ماهانه روند نزولی به خود گرفته بود و از ۳.۹۴ درصد در شهریور به ۱.۶۵ درصد در آذر رسیده‌بود.

از ابتدای امسال در حالی میانگین تورم ماهانه برابر با ۲.۶۸ درصد بوده که این رقم از ابتدای دهه ۹۰ برابر با ۱.۸۲ درصد بوده‌است. مچنین در ۱۰ ماه ابتدایی امسال، در هشت ماه، تورم ماهانه بیش از میانگین میان مدت ثبت شده‌‌است.

هر چند میانگین تورم ماهانه در ۱۰ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته اما همچنان دماسنج تورمی اقتصاد کشور بالا است و نباید کاهش تورم در چند ماه‌ گذشته را نشانه کنترل تورم تلقی کرد.

سراب کنترل تورم

توقف روند نزولی تورم نقطه‌به‌نقطه؟

تورم نقطه‌به‌نقطه در دی ماه امسال با افزایش ۰.۷۳ واحد درصدی نسبت به آذر به ۳۵.۹ درصد رسید.

افزایش تورم نقطه‌نقطه‌ در اولین ماه زمستان در حالی ثبت شد که از تیر ماه امسال روند نزولی به خود گرفته بود و از ۴۷.۶ درصد در خرداد ماه به ۳۵.۲ درصد در آذر ماه رسیده‌ بود.

در ۱۰ ماه ابتدای امسال، میانگین قیمت همه کالاها و خدمات ۳۰.۲ درصد افزایش یافته‌ است که این رقم برای مدت مشابه سال گذشته برابر با ۴۲.۵ درصد بود.

توقف روند نزولی تورم نقطه‌به‌نقطه؟

مقصر تورم دی ماه کیست؟ / مسکن، نان و خودرو

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه در دی پس از سه ماه روند نزولی با افزایش ۰.۷۲ درصدی به ۲.۳۷ درصد رسید.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که اجاره با سهم ۵۴.۵ درصدی بیش‌ترین اثرگذاری را بر تورم این ماه داشته‌است. اجاره در دی تورم ماهانه ۴.۴۳ درصدی را ثبت کرد که بالاترین رقم از مردادماه ۱۳۹۹ به حساب می‌آید.

گروه  "نان و غلات" و " حمل و نقل" به ترتیب با ۱۱.۹ و ۱۰.۳ درصد پس از اجاره بیش‌ترین اثر را در صعودی شدن تورم ماهانه داشتند.

مقصر تورم دی کیست؟