۰ نفر

میرکاظمی؛

حذف ارز یارانه‌ای دارو و گندم در مرحله دوم قرار دارد

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۴۶
کد خبر: 598710
حذف ارز یارانه‌ای دارو و گندم در مرحله دوم قرار دارد

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر امسال بحث حذف ارز ترجیحی اجرایی شود، باز هم بحث دارو و گندم جزو حلقه آخر قرار دارد. البته زمان اجرای این طرح به مصوبه مجلس ارتباط دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مسعود میرکاظمی در حاشیه نشست امروز سه‌شنبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: نمایندگان در این نشست سوالات خود را در ابعاد مختلف از جهت منابع مورد نیاز برای تامین مایحتاج مردم، نحوه توزیع و چگونگی پرداخت یارانه، حمایت از مردم در بحث کالاهای اساسی و دارو بعد از حذف ارز ترجیحی مطرح کردند.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: تلاش شد، از طریق دستگاه‌های مختلف پاسخ نمایندگان ارائه شود، برگزاری این جلسات برای اقناع نمایندگان به منظور حذف ارز ترجیحی لازم است و قرار شد کارگروهی از کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی ابعاد گسترده این طرح تشکیل شود تا با کمک دستگاه‌های مختلف و سازمان برنامه و بودجه به سوالات نمایندگان به شکل دقیق‌تر و جزیی‌تر در جلساتی مجزا از کمیسیون تلفیق بودجه پاسخ داده شود و در نهایت جمع‌بندی آن در تلفیق ارائه شود تا نمایندگان در جریان قرار بگیرند.

میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تا چه حد اطمینان می‌دهید که حذف ارز ترجیحی مشکلی را در سفره مردم ایجاد نکند، تصریح کرد: تلاش دولت براین است که ارز ترجیحی اثربخش شود زیرا این منابع متعلق به مردم است، اما متاسفانه اکنون بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت نامناسب در کشور مصرف می‌شود و بخشی دیگر از آن یعنی کالاهای یارانه‌ای متعلق به مردم خارج از شبکه توزیع آن هم در آن سوی مرزها حتی تا ۷۰ کیلومتر آن طرف‌تر توزیع می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: باید برای اینکه این منابع متعلق به مردم به خود مردم برسد، بهترین شکل پرداخت و حمایت یارانه‌ای را به صورت مستقیم انجام داد. بخش بهداشت و درمان از طریق بیمه‌ها و در بخش کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی که روی قیمت لبنیات، مرغ و گوشت تاثیر دارد، پرداخت‌ها به طور مستقیم به خود مردم انجام شود.

میرکاظمی افزود: دو نرخی بودن ارز و فاصله بین ۴۲۰۰ و تا حدود ۲۷ هزار تومان عدد قابل توجهی است که موجب گستردگی فساد در این حوزه شده و باید قطع شود، البته در حال حاضر مذاکرات میان مجلس و دولت برای رسیدن به تفاهم در حال انجام است.  

وی درباره اهمیت دارو و گندم و سیاست دولت برای حمایت از مردم گفت: اگر امسال بحث حذف ارز ترجیحی اجرایی شود، باز هم بحث دارو و گندم جزو حلقه آخر قرار دارد. البته زمان اجرای این طرح به مصوبه مجلس ارتباط دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: پرداخت یارانه نان از طریق کارت به نانوا داده می‌شود و افراد نان را به همان قیمت قبل خریداری می‌کنند که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هنوز در حال و آماده سازی زیرساخت آن هستند تا به نحو اثرگذار انجام شود.  فعلا بحث ارز نهاده‌ها مطرح است و موضوع گندم و دارو برای مرحله دوم قرار داده شده است.